Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Να μην επιδιώκουμε την ενάρετη ζωή για τον ανθρώπινο έπαινο, αλλά για τη σωτηρίας της ψυχής. (Μέγας Αντώνιος)

Moderator: inanm7

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby rose » Mon Aug 27, 2012 12:58 am

Κυριακάτικη ομιλία του Ηγουμένου της Ι. Μ. Αγ. Διονυσίου του εν Ολύμπω Γέροντα Μαξίμου.

---Προσευχή---

Image


Επειδή σήμερα το αποστολικό ανάγνωσμα το έχουμε μελετήσει άλλες φορές γι’ αυτό σήμερα θα πούμε για κάτι που κι αυτό το έχουμε πει αλλά θα χρειαστεί μία υπενθύμιση και μία ανάλυση περισσότερη για να το εμπεδώσουμε εμείς οι χριστιανοί γιατί αυτό το θέμα που θα κάνουμε σήμερα, είναι θέμα που αφορά όλους τους ανθρώπους και κυρίως είναι θέμα που μας οδηγεί στην ένωση μας με το Θεό.

Ο Χριστός όταν ήταν στον κόσμο, εκτός από τις ευεργεσίες που έκανε στους ανθρώπους, και τις ιάσεις και τα διάφορα θαύματα ένα εκ των οποίων ήταν και το θαύμα της σημερινής περικοπής, που έθρεψε τόσους ανθρώπους στην έρημο, μετά από αυτή τη δραστηριότητα του, έφευγε από τον κόσμο και κατοικούσε σε έρημους τόπους, για αρκετές ώρες, πολλές φορές και ημέρες, δείχνοντας στους ανθρώπους ότι εκτός από τις κοινές και καθημερινές δραστηριότητες, που έχουν να επιτελέσουν στον κόσμο στη ζωή τους, βασική δραστηριότητα είναι και η προσευχή.

Όχι ότι ο Χριστός είχε ανάγκη να προσευχηθεί, επειδή ήταν Θεός και την προσευχή την κάνουμε προς το Θεό. Αλλά ως άνθρωπος ήθελε να επιτελέσει το καθήκον του επί της γης. Και κάθε τι που έκανε το έκανε για να δειγματίσει και να παραδειγματίσει τους ανθρώπους. Να αφήσει δηλαδή υπόδειγμα ζωής. Γι’ αυτό βλέπουμε πολλά πράγματα να τα κάνει χωρίς να τα έχει ανάγκη, ένα εκ των οποίων ήταν και η προσευχή.

Είδατε προτού βγει στη δραστηριότητα του ο Χριστός ήταν σε αφάνεια, και όταν βγήκε μετά το βάπτισμα έφυγε στην έρημο, σαράντα μέρες νηστεύοντας και προσευχόμενος, και εκεί βρήκε αντιμέτωπο με ειδική θα λέγαμε στρατιά και ενέργεια τον διάβολο.

Η προσευχή είναι ένας τρόπος ζωής, που ουσιαστικά δεν τα βάζουμε με κανέναν άλλον, παρά με το διάβολο τον εχθρό μας.
Η προσευχή είναι ένα όπλο, που νικά με τα εναέρια όπως λέμε πνεύματα, κι αφήνουμε ελεύθερη τη δίοδο του Θεού να μπει μέσα στον άνθρωπο, και ταυτοχρόνως του ανθρώπου να έρθει σε επαφή με το Θεό. Γι’ αυτό και καμία άλλη δραστηριότητα του ανθρώπου δεν πολεμείται τόσο πολύ από τους διαβόλους όσο η προσευχή.

Όταν ανακαλύψει ο διάβολος έναν άνθρωπο προσευχόμενο, θα προσφέρει τέτοιο πόλεμο, ώστε ει δυνατόν να του εξουδετερώσει όλη αυτή τη δύναμη. Πως μας διδάσκουν οι γραφές να προσευχόμαστε; Η Εκκλησία μας έχει θα λέγαμε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της αφιερώσει στη προσευχή. Εσείς βέβαια είσθε στο κόσμο και έρχεσθε με επαφή με τα κείμενα τα λατρευτικά μία φορά ή δυο ή τρεις το πολύ την εβδομάδα και αυτό λίγες ώρες. Εμείς όμως που είμαστε μέσα στα μοναστήρια, τι μεγάλο πλούτο άφησε η πείρα της Εκκλησίας, των πατέρων των αγίων της Εκκλησίας, πείρα προσευχής και λατρείας στο Θεό.


Ένα τέτοιο πλούτο που εκφράζεται θα λέγαμε σ’ όλο το εικοσιτετράωρο, από το πρωί που ξυπνάμε μέχρι το άλλο πρωί. Γι’ αυτό κάποια μονή στο Βυζάντιο στην Κωνσταντινούπολη ονομαζόταν ακοίμητη μονή γιατί είχε προσευχή ανά οκτώ ώρες, εφαρμόζοντας έτσι εκείνο του αποστόλου Παύλου που λέέι: «αδιαλείπτως προσεύχεστε». Το αδιαλείπτως προσεύχεστε σημαίνει μία αναφορά συνεχής του νου και της καρδιάς μας στο Θεό, και ει δυνατόν και την ώρα που κοιμόμαστε ακόμη να είναι ανοικτή η καρδιά μας στο Θεό. Υπήρξε κάποιος μοναχός στο Άγιο Όρος παλαιά, συγχωρέθηκε αυτό το διάστημα το τελευταίο καιρό, ο οποίος είχε συνηθίσει τόσο πολύ την προσευχή, ώστε κι όταν κοιμόταν ακόμη το χέρι του τραβούσε όπως λέμε κομποσχοίνι. Έλεγε την ευχή: « Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με». Εφαρμόζοντας έτσι το «εγώ καθεύδω, η δε καρδία μου αγρυπνεί».

Η προσευχή επομένως είναι ένα γεγονός, το οποίο είναι πάρα πολύ αναγκαίο, όσοι δεν το χρησιμοποιούν σίγουρα δεν μπορούν να καταλάβουν την αναγκαιότητα της.

Η προσευχή είναι τόσο αναγκαία, λέει ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος όσο η αναπνοή μας.
«Μνημονευτέον δει του Θεού μάλλον ή αναπνευστέον», Περισσότερο πρέπει να μνημονεύουμε το Θεό, παρά να αναπνέουμε. Γι’ αυτό και την ευχή πολλοί πατέρες την ρυθμίζουν με τους κτύπους της καρδιάς. Κάθε κτύπο της καρδιάς λέγεται και μία ευχή, «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με». Οπότε συνηθίζει ο άνθρωπος και αποκτά μία οργανική σχέση με το Θεό, όσο είναι οργανική η αναπνοή και η τροφή του.

Πρώτον λοιπόν είναι αναγκαία, και μη θεωρήσει κανείς τη προσευχή ότι είναι των μικρών παιδιών, των παππούδων και των γιαγιών, οι οποίοι τέλειωσαν το βίο τους και θέλουν να αναφερθούν στο θεό στα τέλη της ζωής τους. Είναι αναγκαία για όλους τους ανθρώπους. Πρώτον, είναι αναγκαία γιατί πολεμάει τον διάβολο, ξέρετε ότι ο πειρασμός που λέμε, είναι καθημερινά ξάγρυπνος, δεν έχει να κοιμάται ο πειρασμός. Πρωί και βράδυ, νύχτα και ημέρα, βρίσκεται εν εγρηγόρσει. Και ο άνθρωπος ο όποίος πειράζεται από τον πειρασμό, τον διάβολο, πρέπει να είναι πάντοτε σε ετοιμότητα ώστε να αντιμετωπίζει τον πειρασμό. Και ένα όπλο που χρησιμοποιεί συνήθως είναι η προσευχή.

Ο διάβολος τρία πράγματα όπως ξέρετε φοβάται από τον άνθρωπο, το ένα είναι το βάπτισμα του, το δεύτερο είναι η θεία κοινωνία και το τρίτο είναι η προσευχή.

Εάν ο άνθρωπος δεν είχε την θωράκιση με την προσευχή, ο διάβολος θα γινόταν κύριος της καρδιάς, του νου και όλου του είναι του ανθρώπου, όπως το βλέπουμε σε ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με την προσευχή. Γίνεται κυρίαρχος πάνω στον άνθρωπο και ο άνθρωπος φθάνει έως δαιμονισμού, ανάλογα τι άδεια θα δώσει ο Θεός για να παιδαγωγηθεί ο άνθρωπος που αποστατεί από το Θεό, ο διάβολος ενεργεί πάνω στον άνθρωπο και μπορεί να τον φθάσει μέχρι δαιμονισμού. Μέχρι δηλαδή να μην μπορεί να ενεργεί η ελευθερία και η βούληση του ανθρώπου αλλά να ενεργεί ο διάβολος και μόνο.

Άρα το όπλο της προσευχής είναι αναγκαίο για να αντιμετωπίζουμε πρώτον όπως είπαμε το διάβολο.

Δεύτερον είναι αναγκαίο για να μας υπενθυμίζει την καταγωγή μας. Εμείς δεν είμαστε όπως λέμε αυτοδημιούργητοι. Δεν φυτευτήκαμε έτσι εκεί και ως έτυχε κάποτε και μεγαλώνουμε έτσι χωρίς καμιά πρόνοια κάποιου δημιουργού. Εμείς έχουμε άμεση σχέση με τον Θεό, δεν ζούμε όπως λέει ο Άγιος Μάξιμος «τη ιδία φύσει», τη ιδία φύσει ζει μόνον ο Θεός. Αυτοφυής είναι μόνον ο Θεός. «Αεί ο ων ωσαύτως όντα», πάντα ο ίδιος όπως είναι αυτή τη στιγμή. Αείδιος ονομάζεται ο Θεός, χωρίς αρχή χωρίς τέλος. Χωρίς να είναι δημιουργημένος είναι ο δημιουργός του σύμπαντος κόσμου. Είναι ο αιώνιος Θεός, άρα εκείνος ζει τη ιδία του φύσει, με την ίδια του την φύση με την ίδια του την ύπαρξη.

Εμείς ζούμε «τη μετοχή του Θεού» δηλαδή, με τη σχέση με το Θεό.
Από την ώρα που θα υπάρξει μια δύναμις που θα μας κόψει αυτή τη σχέση, ο άνθρωπος παύει να ζει έστω κι αν φαίνεται ότι ζει. Γιατί τα ζωτικά του όργανα κυρίως ο νους του και η καρδιά του, που είναι αποστασιοποιημένα από το Θεό, παύουν να ενεργούν και να κτυπούν σύμφωνα με το θέλημα του Θεού, γι΄ αυτό και πολλές φορές ενεργούν λανθασμένα. Με βλάβες πολλές, όχι απλώς οργανικές της καρδιάς, αλλά και ψυχολογικές της ψυχής, και διανοητικές διασαλεύσεις του νου και του λογισμού. Είναι πολύ εύκολο ο άνθρωπος να ασθενήσει, εάν φύγει από τη πηγή της ζωής. Και ένα μέσο που μας κρατάει με τη πηγή της ζωής, είναι η προσευχή. Είναι γεννήτρια, έχουμε ένα αγωγό που συνδεόμαστε με τη γεννήτρια του φωτός, και αυτός ο αγωγός, αυτό το καλώδιο, που μας αντλεί που αντλούμε από τη γεννήτρια το φως, είναι η προσευχή μας. Μας κρατάει αδιασάλευτο το νου, γιατί ο νους είναι τόσο ευόλιστος και τόσο ευμετάβολος, ώστε με το παραμικρό μπορεί να παρασυρθεί. Η προσευχή λοιπόν τον κάνει να έχει μία σταθερότητα. Να εδράζεται πάνω στη μνήμη του Θεού και ο Θεός να ενεργεί σ’ αυτόν.

Είναι επομένως για μας αναγκαία η προσευχή, όχι γιατί μας αντιμετωπίζει ο διάβολος με μίσος και πρέπει να τον πολεμάμε μόνο, αλλά και διότι πρέπει να ερχόμαστε σε άμεση επαφή με το ζωοδότη Θεό, να μας προσφέρει τη ζωή τη δική του.

Το αδιαλείπτως λοιπόν προσεύχεστε του αποστόλου Παύλου, είναι εκείνο το οποίο παρέδωσε ο Χριστός, με την προσευχή του Πάτερ ημών.

Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς αγιασθήτω το όνομα σου, ελθέτω η βασιλεία Σου γεννηθήτω το θέλημα Σου ως εν ουρανώ και επί της γης, στον ουρανό το θέλημα του Θεού είναι να δοξολογείται συνεχώς το όνομα του από τους αγγέλους και τους αγίους αδιαλείπτως. Το γεννηθήτω το θέλημα Σου ως εν ουρανώ και επί της γης, εδώ σ’ αυτή τη περίπτωση είναι ακριβώς το ίδιο, να υπάρχει ει δυνατόν μία αδιάλειπτη σχέση του ανθρώπου με το Θεό μέσω της προσευχής. Τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν σήμερον που αναφέρει όχι μόνο τον επιούσιο άρτο τον καθημερινό αλλά κυρίως τον άρτον τον εξ ουρανού καταβάντος, το σώμα και το αίμα του Χριστού δηλαδή κι’ αυτό δια προσευχής γίνεται. Βλέπετε ο ιερεύς όταν προσεύχεται στο θυσιαστήριο, επικαλείται το όνομα του Θεού, το Πνεύμα το Άγιον. «Κατάπεμψον το Πνεύμα Σου το Άγιον εφ’ ημάς και επί τα δώρα ταύτα και ποιήσον τον μεν άρτον τούτον τίμιον σώμα του Χριστού Σου το δε εν τω ποτηρίω τούτω τίμιον αίμα του Χριστού Σου, μεταβαλών τω Πνεύματι Σου τω Αγίω. Αμήν, Αμήν, Αμήν» που λέμε.

Στείλε λοιπόν το πνεύμα Σου το Άγιο, κατάπεμψον το Πνεύμα Σου το Άγιον, επί τα δώρα ταύτα τα οποία είναι στα Σα εκ των Σων πολλά από τα οποία μας έδωσες ένα μέρος και αγίασε τα και φτιάξε τον άρτο σώμα Σου και τον οίνο αίμα Σου μεταβάλλοντας τα με το Πνεύμα το Άγιο σ’ αυτά τα στοιχεία του σώματος και του αίματος του Χριστού.

Το αμήν είναι η δική μας ικανοποίηση ότι ο Θεός ικανοποιεί αυτό το οποίο ζητήσαμε. Και ακούει αμέσως και γίνεται αυτό το μεγάλο γεγονός. Σαρκώνεται ο Χριστός κάθε ημέρα για μας, και αυτό το αμήν δεν πρέπει να το λέει μόνο ο παπάς ή ο διπλανός παπάς με τον οποίο συλλειτουργεί ο κυρίως παπάς, ή ο επίσκοπος, αλλά πρέπει να το λένε όλοι οι πιστοί, είναι στοιχείο που το αποδέχονται όλοι οι πιστοί και ευχαριστούν το Θεό με το αμήν και μάλιστα λέγεται στη κάθε φορά ξεχωριστά ένα αμήν και στο τέλος λέγονται τρία αμήν.

Βλέπετε και το σώμα και το αίμα του Κυρίου, τον άρτον τον επιούσιον τον ζητάμε δια της προσευχή δια να έλθει και να γίνει ένα με μας. Και κυρίως εκείνο που έχει σημασία είναι αυτό το πρώτο που σας είπα που λέει στο τέλος της Κυριακής προσευχής «και μη εισενέγκεις ημάς εις πειρασμόν, αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού».

Ο πονηρός λοιπόν είναι ένα στοιχείο το οποίο αποστάτησε από το Θεό, και πειράζει τον άνθρωπο γιατί δεν μπορεί να πειράξει το Θεό. Και ζητάμε από το Θεό να μας γλιτώσει από τους πειρασμούς. Στην ερώτηση λοιπόν κάθε πότε πρέπει να κάνουμε προσευχή, απαντάει ακριβώς η Κυριακή αυτή προσευχή. Εάν υπάρχει διάλειμμα που ο διάβολος δεν πολεμάει, ο πειρασμός δεν πολεμάει τον άνθρωπο τότε μην κάνετε προσευχή. Ας ξέρετε εσείς αυτό το διάλειμμα, ησυχάστε μην κάνετε προσευχή, δεν είναι αναγκαία. Εάν όμως ξέρουμε ότι ο διάβολος αγρυπνεί τότε είναι ανάγκη να μένουμε συνεχώς στη προσευχή, θα έλεγα δε ιδιαίτερα κατά την ώρα του πειρασμού. Να τονίσω και περισσότερο ιδιαίτερα κατά την ώρα εκείνη που ο διάβολος μας έχει βάλει μέσα στο δόκανο του. Χρειάζεται να έχουμε το λόγο της προσευχής στο στόμα, και να γλιτώσουμε εάν είναι δυνατόν εκείνη την ώρα αλλά κυρίως και εάν δεν γλιτώσουμε να είμαστε έτοιμοι να μετανοήσουμε και να πούμε το ήμαρτον στον Θεό. Γιατί και το ήμαρτον ακόμη μέσω της προσευχής έρχεται, αν δεν έχουμε αυτή τη διάθεση, τη συνήθεια δεν μπορούμε να σωθούμε και να ζητήσουμε τη μετάνοια από το Θεό.

Είναι τόσο αναγκαία η προσευχή ώστε να σας πω δυο παραδείγματα τα οποία τα έχουμε πει κι άλλοτε αλλά καλό είναι να τα υπενθυμίζουμε. ώστε όποιος τη χρησιμοποιεί έστω και τυπικά κάνει το θαύμα της:

α). Σας ανέφερα κάποτε ένα ληστή ο οποίος είχε μια ομάδα ληστών, κλεπτών που πήγαινε στις πόλεις, κατοικούσε στις ερήμους αλλά πήγαινε στις πόλεις τη νύχτα και έκλεβε, και πολλές φορές λεηλατούσε και σκότωνε ακόμη και ανθρώπους και μια φορά εκεί που πήγαιναν σε μια έρημο συνήντησαν έναν ασκητή. Νομίζοντας ότι ο ασκητής έχει κρυμμένα χρήματα, τον πήραν και του είπαν να μας δείξεις τα χρήματα γιατί αλλιώς θα σε σκοτώσουμε. Ο ασκητής βέβαια δεν είχε τίποτα άλλο από το ρασάκι του, ζήτησε προτού τον σκοτώσουν αν είναι δυνατόν να τους δείξει ο αρχιλήσταρχος αυτός να τους δείξει όλα τα παλικάρια του.

Και δεν ήταν δύσκολο να το κάνει αυτό ο ληστής και έφερε μπροστά τα παλικάρια ένα προς ένα. Όταν τελειώσανε λέει ο ασκητής: «δεν υπάρχει άλλος;» στην απάντηση ότι δεν υπάρχει άλλος επέμενε ο ασκητής ότι ψάξτε κάποιος άλλος υπάρχει. Και πράγματι πήγαν σε ένα ιδιαίτερο εκεί που πλέναν τα πιάτα και βρήκαν έναν και τον πήραν και τον έφεραν μπροστά στον ασκητή. Και του λέει ο ασκητής: «Σε εξορκίζω στο όνομα του Θεού του ζώντος να αποκαλύψεις εδώ μπροστά ποιος είσαι» και χωρίς να χάσει καιρό αυτός ο οποίος υποδύετο τη μορφή του ανθρώπου ήταν ένα διαβολάκι που είχε τη μορφή του ανθρώπου και μπήκε μέσα στη παρέα των ληστών, απεκάλυψε το εξής: «Εγώ είμαι ο διάβολος, με έστειλε ο αρχηγός μου να μπω μέσα σ’ αυτή την ομάδα των ληστών με τέτοιο τρόπο και το έργο μου είναι το εξής: θα περιμένω το χρόνο πότε αυτός ο αρχιλήσταρχος δεν θα πει τους χαιρετισμούς στη Παναγία για να του πάρω το κεφάλι. Αυτός λοιπόν ήτανε κοντά στο Θεό όταν ήταν μικρός και είχε μάθει τους χαιρετισμούς της Παναγίας απ’ έξω, και επειδή έφυγε μετά από το Θεό, κι όλη η δραστηριότητα του ήταν δραστηριότητα εμπαθής, όπως σας είπα κλεψιές και σκοτωμοί, αυτή τη συνήθεια την κράτησε, από τη μανούλα του φαίνεται και όπου πήγαινε μια φορά την ημέρα έλεγε την προσευχή των χαιρετισμών. Και τόσο πολύ εμπόδιζε τον διάβολο για να τον καθαρίσει θα λέγαμε, αυτόν τον ληστή ώστε τον έστειλε να παραφυλάει ο αρχιδιάβολος έναν διάβολο να παραφυλάει πότε θα παραμελήσει την προσευχή για να του πάρει το κεφάλι.

Τι σημασία μεγάλη ε; Για εκείνους οι οποίοι λένε μα δεν καταλαβαίνω εγώ την προσευχή. Όλοι μας δεν καταλαβαίνουμε όλες τις προσευχές. Εμείς που μπαίνουμε μέσα στην Εκκλησία από τις πέντε και τελειώνουμε στις δέκα, ακούμε ένα σωρό πράγματα, αν είχαμε το μυαλό μας σ’ όλα αυτά δεν ξέρω αν θα είχαμε και σώας τας φρένας; Είπε, κάποτε ο Άγιος Μακάριος απεφάσισε να συγκεντρωθεί επί ένα τριήμερο απόλυτα στη προσευχή χωρίς να σκεφθεί τίποτα άλλο και πήγε να τρελαθεί. Δεν είναι εύκολο. Πρέπει τη προσευχή να την παραλάβει η καρδιά και να μπει ο Θεός μέσα και να γίνει ένα με τον άνθρωπο για να μπορεί να την δέχεται αενάως ο άνθρωπος. Αν γίνεται απλώς προσπάθεια εξωτερική δεν είναι δυνατό να τα παρακολουθήσουμε όλα. Όμως αυτά όλα τα ψάλματα, τα αναγνώσματα, αυτά τα οποία τα λέμε τυπικά και δεν καταλαβαίνουμε, αυτά κάνουν τη δουλειά τους, μυστικά και κρυφά, μοιάζουν λέει ένα ς άγιος της Εκκλησίας μας, σαν τα έντομα εκείνα τα οποία αφήνουν τα αυγά τους το φθινόπωρο σε ένα μέρος και εκκολάπτονται την άνοιξη. Έρχεται ώρα που αυτά θα πάρουν την αμοιβή τους, αυτός ο κόπος που γίνεται για να κάνουμε το απόδειπνο επί παραδείγματι, ή να πούμε τον όρθρο ή να κάνουμε τον κανόνα μας, ή να κάνουμε προσευχή, έστω κι αν δεν το καταλαβαίνουμε έρχεται ώρα που μας τα ανταποδίδει ο Θεός εκατονταπλασίονα.

β). Και το άλλο είναι αυτό που αναφέρουν οι περιπέτειες ενός προσκυνητού. Ένας είχε ένα παπαγάλο λέει, και τον έμαθε την ευχή, να λέει την ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με» και κάποια μέρα βγήκε από του κλουβί ο παπαγάλος, και χίμηξε ένα γεράκι επάνω να τον φάει και εκείνη την ώρα αντί άλλης κραυγής ο παπαγάλος είπε το «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με» και το γεράκι έφυγε.

Πόσο χαρακτηριστικό είναι κι αυτό για την συνήθεια της προσευχής έστω και με τυπικό τρόπο.

Η προσευχή επομένως διώχνει τα δαιμόνια, διώχνει τους εχθρούς του ανθρώπου και κυρίως ενώνει τον άνθρωπο με τον Θεό. Αλλά και πόσα άλλα πράγματα μπορεί να κάνει η προσευχή. Το «αιτείτε και δοθήσεσθαι» που λέει ο Χριστός στο ευαγγέλιο, δεν το αναφέρει αυτό επειδή ο Θεός δεν ξέρει τι να μας δώσει και δε γνωρίζει ποιες είναι οι ανάγκες μας. Αλλά το λέει «αιτείτε και δοθήσεσθαι» επειδή θέλει να μας βάλει εμάς σε δραστηριότητα προσευχής, πως λέμε αν δε κλάψει το παιδί δεν του δίνει η μάνα να φάει. Που σημαίνει όχι πως δεν ξέρει η μάνα πότε πρέπει να φάει, αλλά πρέπει και το παιδί να το ζητήσει αυτό για να μπορεί να το πάρει και να το αφομοιώσει. Γιατί αλλιώς αν το κυνηγάς από κοντά με το κουτάλι να του δώσεις τροφή, κάποτε θα σου το πετάξει στα μούτρα το κουτάλι, δεν θα μπορείς να το δαμάσεις και θα μένει νηστικό. Πρέπει και ο άνθρωπος να δραστηριοποιείται σ’ αυτό.

Αυτές είναι οι κοινές προσευχές και οι λόγοι για τους οποίους τις κάνουμε τις προσευχές. Υπάρχει όμως και η λεγόμενη νοερά προσευχή η οποία είναι μία ειδική θα λέγαμε εργασία, για τον κάθε ένα από εμάς.

Κυρίως αναφέρεται βέβαια για τους μοναχούς αυτή η νοερά προσευχή, αλλά μπορούμε όμως να την μάθουμε ο κάθε ένας από μας, και θα σας πω πέντε λόγια γι΄ αυτό και θα δείτε ότι είναι αποτελεσματικότερη αυτή από κάθε άλλη προσευχή η νοερά προσευχή.

Τι σημαίνει νοερά προσευχή; Το λέει και η λέξις, προσευχή που γίνεται με το νου. Μα οι άλλες με τι γίνονται; Οι άλλες γίνονται και με το λόγο μας, πολλές φορές και με το ψάλσιμο, με τη φωνή κλπ. Αυτή όμως γίνεται καθαρά με το νου. Δεν επεμβαίνει όπως λέμε ο λόγος. Ή αν επεμβαίνει ο λόγος είναι ο ενδιάθετος λόγος ο εσωτερικός λόγος, όχι ο εξωτερικός.

Αυτά τα πέντε λόγια της ευχής που λέμε, «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με», «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με» πέντε λόγους, που όλη αυτή η προσευχή κρύβει όλη τη θεολογία, της Εκκλησίας μας και ταυτοχρόνως όλη την εκκλησιολογία και την ηθική.


Ο Κύριος Ιησούς είναι ο θεός, ο Χριστός είναι ο Θεός, ο Θεός που έγινε άνθρωπος. Ο Υιός του Θεού που έγινε άνθρωπος. Και όλη η διδασκαλία της Εκκλησίας για να ενωθεί ο άνθρωπος με το Θεό στηρίζεται, στο «ελέησον με». Ο άνθρωπος είναι αδύνατος να έρθει σε επαφή με το Θεό. Γι’ αυτό ήλθε ο Θεός σε επαφή με τον άνθρωπο. Και χάρισε στον άνθρωπο το έλεος, γι’ αυτό κι από εκεί και πέρα η Εκκλησία το «Κύριε ελέησον» και το «ελέησον με» το λέει σε κάθε της προσευχή. Σε κάθε τροπάριο θα δείτε το ελέησον ημάς, ελέησον με , ελέησον τον αμαρτωλόν, τον άθλιον δούλον σου κλπ. Αυτό το ελέησον με είναι όλη η ηθική του ευαγγελίου, το δείγμα δηλαδή ότι ο άνθρωπος μόνος δεν μπορεί να σωθεί, και χρειάστηκε να τον σώσει, να έρθει ο ίδιος ο Θεός και να γίνει άνθρωπος και να προσεγγίσει τον άνθρωπο.

Αυτήν λοιπόν τη προσευχή τη λέμε νοερά, ο νους μας την πιάνει, καθόμαστε σε ένα σημείο, σε μια καρέκλα, σε ένα σκαμνί, σε ήρεμο τόπο, να μην έχουμε δίπλα φασαρίες, να είμαστε εξομολογημένοι και καθαρισμένοι και να μην η καρδιά μας την αποπέμπει την προσευχή, ει δυνατόν να είμαστε και κάπως ξεκούραστοι για να μην μας πιάσει ο ύπνος, γιατί καμιά φορά είναι ευκαιρία για ύπνο η νοερά προσευχή σε πολλούς και να αρχίσουμε με τις τρεις ενέργειες: πρώτον ο νους θα την παρακολουθεί, μόνο τα λόγια τίποτα άλλο, «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με», ο λόγος, ο ενδιάθετος λόγος, μέσα μας ο λόγος, θα το λέει το Κύριε Ιησού Χριστέ, και η διάθεση της καρδίας μας θα επιμένει να πείθει την ύπαρξη μας να κάθεται και να το λέει, γιατί καμιά φορά έρχεται μια διάθεση να σηκωθούμε, βαριόμαστε, κουραζόμαστε, δεν παρακολουθούμε καλά την ευχή, έχουμε φασαρίες, έχουμε λογισμούς, έχουμε πειρασμούς, και μας έρχεται η διάθεση να σηκωθούμε από τη προσευχή. Αυτή η διάθεση πρέπει να υπάρχει πάντα σε μία εγρήγορση για να επιμένει να λέμε την ευχή.

Στην αρχή να ξέρετε δεν θα καταλάβουμε τίποτα, πολλές φορές ο νους μας θα φεύγει σε όλες τις άλλες δραστηριότητες που κάναμε στη ζωή μας και ελάχιστα θα παρακολουθούμε τα λόγια της προσευχής. Εάν όμως εξασκηθούμε για ώρες και για μήνες στην προσευχή έτσι όπως σας είπα με το τρόπο που διδάσκουν οι πατέρες τότε να ξέρετε θα δημιουργήσει αυτή η προσευχή, μια γλυκύτητα στο βάθος της καρδιάς, τέτοια που μετά θα ψαχνόμαστε να βρίσκουμε τόπους να καθόμαστε για να προσευχόμαστε. Γιατί; γιατί αυτή γλύκα της καρδιάς είναι τόσο ελκυστική, και τι ότι ξέρουμε ότι έρχεται από τη προσευχή, θα τρέχουμε στα βουνά και στα όρη κραυγάζοντας μυστικώς το όνομα του Θεού, για να γίνεται μέτοχος ο άνθρωπος, η ψυχή μας και η καρδιά μας, με τη χάρη και την ενέργεια του Θεού.

Αυτή είναι η πείρα που δίνει στην αρχή η προσευχή όταν κανείς επιμένει και κάνει αυτή την προσευχή την νοερά μ΄ αυτό τον τρόπο που σας είπα. Η πρώτη πείρα γλυκαίνεται ψυχή μας. Αρχίζει μετά μια άλλη δραστηριότητα μέσα στο βάθος, η δραστηριότητα της συμπάθειας του άλλου ανθρώπου, που δεν την βλέπουμε πριν και χωρίς την προσευχή. Μπορεί να συμπαθήσουμε τον άλλο άνθρωπο που έχουμε δίπλα μας, που ίσως ήμασταν μαλωμένοι για μέρες και για χρόνια. Να έρθει ένα ιλαρό πνεύμα και μια μετάνοια μέσα στη ψυχή μας, και να θέλουμε να του μιλήσουμε αυτού του ανθρώπου και να τον υπηρετήσουμε κιόλας. Έρχεται μετά η διάθεση να κάνουμε εργασία, που πολλές φορές οι αμαρτίες και οι ραθυμίες μας, μας κάνουν ώστε να παραμελούμε και αυτά τα εξωτερικά καθήκοντα. Και κυρίως και βασικώς έρχεται μία διάθεση να αυξήσουμε αυτή τη χάρη και τη χαρά που μας δίνει ο Θεός με το να προσθέσουμε πάνω στην προσευχή κι άλλη προσευχή.

Βλέπετε οι πατέρες όταν έκαναν προσευχή και είχαν μέσα τους αυτή τη πείρα, έπαιρναν το κομποσχοίνι και έφυγαν μακριά στις ερήμους και καθόντουσαν ώρες ολόκληρες και ημέρες για να προσεύχονται, ανέβαιναν πάνω σε στύλους, άλλοι έφτιαχναν ειδικά βαρέλια και μπαίναν μέσα και καθόντουσαν εκεί, κρεμασμένο το βαρέλι σε δύο δένδρα και καθόντουσαν μέσα στο βαρέλι και κάναν νοερά προσευχή. :Άλλοι χτίζονταν σε πύργους να μην βγουν έξω για να μην έχει η ψυχή την διάθεση να βγει στον έξω κόσμο για να επιμένουν στην προσευχή. Άλλοι έφευγαν στα όρη όπως σας είπα και άλλοι έβρισκαν διάφορους τρόπους.

Αναφέρεται για κάποιον στυλίτη ο οποίος ανέβηκε πάνω σε ένα στύλο και προσηύχετο μέρα και νύχτα όρθιος, αφού είχαν σαπίσει τα πόδια του και έβγαζαν υγρά τα πόδια του και εκείνος δεν καταλάβαινε τίποτα γιατί η ψυχή του ήταν δοσμένη στο Θεό. Και κάποτε ένας απ’ αυτούς μία νύχτα παγερή πάγωσε και έγινε κόκαλο κυριολεκτικά κι όταν οι υποτακτικοί του πήγαν να τον πάρουν να τον θερμάνουν λιγάκι να τον ξεπαγώσουν, όταν ξεπάγωσε τότε ξύπνησε θα λέγαμε, βγήκε από την προσευχή, και τους είπε γιατί μου διακόψατε την εργασία που έκανα;

Η προσευχή γίνεται αιτία να αρπαχθεί ο νους στον ουρανό κι αυτό είναι η πρώτη αρχή που μας δίνει την αίσθηση η προσευχή. Και εν συνεχεία κατεβάζουμε τον Θεό μέσα στη καρδιά μας. Είναι η δεύτερη εργασία που γίνεται και από εκεί αρχίζει, όπως λένε και οι πατέρες η θέωσις της ψυχής του ανθρώπου. Από το ότι αισθάνεται εν ταις καρδίες αυτού να λαλεί αββά ο πατήρ, η καρδιά του να μιλάει πατέρα μου, πατέρα μου.

Είναι μία πείρα που την διδάσκουν οι πατέρες και δεν την διδάσκουν επειδή την διάβασαν, αλλά επειδή την δοκίμασαν, την πήραν από την εργασία τους και την κληρονόμησαν από τους προηγούμενους πατέρες τους.

Η προσευχή επομένως είτε τυπική είναι αυτή που παρέδωσαν με τη λατρευτική ζωή οι πατέρες μας είτε νοερά, είναι τόσο αναγκαία όσο είναι θα λέγαμε και η αναπνοή μας. Γι’ αυτό αδελφοί μου, ας κάνουμε όσο μπορούμε ο καθένας προσπάθεια, μέσα στις πολλές δραστηριότητες που έχουμε όλοι μας και σεις οι κοσμικοί και εμείς οι μοναχοί, να μην παύουμε τις ώρες της προσευχής μας. Έστω μερικές ώρες της ημέρας αν δεν μπορούμε συνέχεια. Αλλά όμως όπου και να βρισκόμαστε ας έχουμε τον νου μας που λέμε στο Θεό. Να μνημονεύουμε το όνομα του Χριστού με το «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με», εσωτερικά χωρίς να μας αντιλαμβάνεται κανείς και έτσι θα γλιτώνουμε από πολλά άλλα κακά που έρχονται στη ζωή μας.

Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει πληθώρα παραδειγμάτων και γεγονότων από την ορθόδοξη ζωή των αγίων της εκκλησίας μας, που εξαιτίας της προσευχής γλίτωσαν από σοβαροτάτους κινδύνους και εξωτερικούς και εσωτερικούς, και αυτοί και πολλές φορές και οι οικογένειες τους. Είναι όμως περιττό γιατί πολλοί από σας έχετε εντρυφήσει μέσα στα κείμενα και μέσα στα γεροντικά των πατέρων και έχετε αντιληφθεί τουλάχιστον γνωσιολογικά το τι σημαίνει η προσευχή. Δεν απομένει πια το να πιάσει ο καθένας το κομποσχοίνι του και να αρχίσει να προσεύχεται έστω κι αν του έρχεται ο πειρασμός της νύστας και της ραθυμίας, με βία στην αρχή, με ευκολία μεγαλύτερη αργότερα, να δίνουμε τον εαυτό μας και την καρδιά μας στο Θεό, γιατί τότε θα μας δοθεί ο Θεός.

Εάν δεν κάνουμε εμείς μία πράξη τέτοια, ασκητική, να ξέρετε ο Θεός δεν μας δίδεται, δεν έρχεται διά μαγείας μέσα στο νου μας και στη καρδιά μας ο Θεός, αλλά έρχεται με συνεργασία, και με δικό μας άνοιγμα και δική μας προσπάθεια.

Τα περισσότερα για προσευχή θα διαβάσετε: «ΑΘΩΝΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ» του πατρός Θεοκλήτου, θα διαβάσετε «Η ΔΥΝΑΜΙΣ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ», θα διαβάσετε «ΜΙΑ ΒΡΑΔΥΑ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ», θα διαβάσετε «ΤΙΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΟΥ», θα διαβάσετε ένα άλλο αγιορείτικο βιβλίο δεν το θυμάμαι τώρα πως λέγεται τώρα ο τίτλος του και πολλά άλλα βιβλία που αναφέρουν για τη νοερά προσευχή. Κυρίως όμως και βασικώς να διαβάσετε πατερικά βιβλία, αν θέλετε «ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΔΗΜΟ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ» που μέσα εκεί έχει πάρα πολλά για την τήρηση του νοός και τη νοερά προσευχή, που μπορεί κανείς να σπουδάσει πάνω σ’ αυτό το θέμα και να του δοθεί αφορμή, να αρχίσει την εργασία πάνω στην προσευχή. Για να μπορεί στη ζωή του να ζει σαν πραγματικός Χριστιανός και όχι σαν κατ’ όνομα. ΄Οπως ζούμε εμείς.

Xαίρε Μήτερ Δέσποινα της ζωής, χαίρε η προστάτις, των τιμώντων σε και φρουρός,
χαίρε η ελπίς μου, η δόξα και ισχύς μου μετά Θεόν η μόνη συ μου βοήθεια.
User avatar
rose
 
Posts: 640
Joined: Wed Nov 16, 2011 9:58 pm

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby Matina » Wed Oct 10, 2012 11:43 am

Ζητῶντας με κάθησες κουρασμένος..."


Ναί, Κύριε, Σέ κούρασα κι ἐγώ πολύ. Κι Ἐσύ δέν ἀπέκαμες νά μέ κυνηγᾶς. Αὐτή ἡ κούρασί σου, πού κρύβει τή στοργή Σου γιά μένα, ἄς μή ξεφύγη ποτέ ἀπό μπροστά μου. Ἄς μή Σε κουράζω ἀκόμη. Ἄς μή Σε κάνω νά ἀγωνιᾶς. Ἄς μή παρατείνω τό πάθος Σου, Ίησοῦ...


+ π.Νικόλαος Σελέντης
O Κύριός μου κι ο Θεός μου!
User avatar
Matina
 
Posts: 2161
Joined: Tue Nov 15, 2011 10:36 am

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby eternity » Wed Oct 24, 2012 2:30 am

ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΒΙΔ 34,58,108.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗς ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗς ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
«Φώτισόν μου, το σκότος, Κύριε!» (Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς).
User avatar
eternity
Καθολικός Συντονιστής
 
Posts: 7487
Joined: Tue Nov 15, 2011 1:33 pm

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby Matina » Wed Oct 24, 2012 5:43 pm


Το Πάτερ ημών χωρίς αριθμό,την Ευχή χωρίς αριθμό,μετάνοιες χωρίς αριθμό...!


Image

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ ΟΛΑΡΟΥ

«Κάθε προσευχή είναι ένα δώρο από το Θεό.Εμείς όμως είμαστε αδύναμοι.Προσευχήσου παιδάκι μου όπως μπορείς.Το πηγάδι είναι βαθύ το σχοινί όμως και ο κουβάς είναι πιο κοντά.
Διάβασε το πρωί τον Ακάθιστο της Παναγίας,ενώ το βράδυ την Παράκλησή της.Οπωσδήποτε το Πιστεύω μία φορά την ημέρα και τον 50ο Ψαλμό τουλάχιστον τρεις φορές την ημέρα.
Από εκεί και πέρα ο κανόνας σου λεει:''Το Πάτερ Ημών,χωρίς αριθμό.Το Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με,χωρίς αριθμό.Μετάνοιες,χωρίς αριθμό.
Ο καθένας όσο μπορεί.Και η μέλισσα δεν μπορεί να συλλέξει το νέκταρ απ'όλα τα λουλούδια.Είναι όμως πολύ καλό να έχεις έναν κανόνα προσευχής...Να κάνεις κάθε μέρα μετάνοιες στην Παναγία λέγοντας όπως οι γριούλες: ''Παναγία μου μη με αφήσεις.Μη με αφήνεις Παναγίτσα μου.
O Κύριός μου κι ο Θεός μου!
User avatar
Matina
 
Posts: 2161
Joined: Tue Nov 15, 2011 10:36 am

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby αννα » Sat Oct 27, 2012 1:06 am

http://www.youtube.com/watch?v=m8rK_aF8NUk
π.Νίκων-Η προσευχή
αννα
 
Posts: 283
Joined: Tue Jun 19, 2012 2:51 am

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby ellhn90 » Thu Nov 08, 2012 1:24 am

ellhn90
 

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby rose » Fri Nov 09, 2012 1:46 am

Ποιοι είναι οι καρποί της ευχής του Ιησού;

Image
Γέροντας Κλεόπας Ηλιέ

Image


Ο πρώτος καρπός της ευχής του Ιησού είναι η αποβολή των νοερών παραστάσεων από τις ματαιότητες του κόσμου, κατά τον άγιο Διάδοχο, ο οποίος λέγει: «Αυτά που είχαν μπει παλαιότερα στην καρδιά του ανθρώπου εξαφανίζονται μαζί με όλες τις ωραιότητες της ζωής».

Ο δεύτερος καρπός της ευχής είναι η φοβερά θέα της ασω­τίας της ψυχής, η οποία εκδηλωνόταν με τις σωματικές αισθήσεις και τους κακούς λογισμούς. Απ' αυτή την θέα αποκτά ο άνθρωπος ταπείνωσι, πένθος, δάκρυα, όπως λέγη ο άγιος Γρηγόριος ο Παλα­μάς.

Ο τρίτος καρπός της καρδιακής προσευχής είναι ότι, με την επιστροφή του νου στην καρδιά, τόσο ο νους όσο και η καρδιά του ανθρώπου, γίνονται σαν ένας καθαρός καθρέπτης στον οποίον ο ίδιος ο αγωνιστής γνωρίζει τις πονηρές κινήσεις των σκέψεών του και καλεί τον Ιησού σε βοήθεια.

Ο τέταρτος καρπός είναι η αγνότης της φύσεως, καθότι το έργο της καθαρότητος της φύσεως είναι υπεράνω αυτής της φύσε­ως, ως δοσμένο από την Θεία Χάρι του Παναγίου Πνεύματος.

Ο πέμπτος καρπός της προσευχής είναι ότι, μπαίνοντας ο νους στην καρδιά για να μιλήση εκεί με τον ενδιάθετο λόγο, κατα­κλύζεται από μεγάλη χαρά και πνευματική ευφροσύνη, όπως δηλώνη γι' αυτά ο Ιωσήφ Βρυένιος.

Ο έκτος καρπός της ευχής είναι ότι με αυτή την προσευχή κατασκηνώνει η Χάρις του Θεού μυστικά μέσα στην καρδιά.

Ο έβδομος καρπός είναι ότι με την αδιάλειπτη μνήμη του Ονόματος του Ιησού, γεννάται στην ψυχή η αγάπη προς τον Χρι­στό. (Βλέπε «Φυλακή των πέντε αισθήσεων» του αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου).

Άλλοι καρποί της προσευχής είναι: Η συμμάζωξις των λο­γισμών, η ευλάβεια, η προσοχή επί του εαυτού μας, η ταπείνωσις, ο φόβος του Θεού, η μνήμη του θανάτου, η ειρήνη της καρδιάς και των λογισμών, η συγκέντρωσις της προσοχής στην καρδιά και η πνευματική θερμότης.

Ιερομονάχου Κλεόπα Ηλιέ
«Πνευματικοί Λόγοι»
Εκδ. Ορθόδοξος Κυψέλη»
Θεσσαλονίκη 1992.

Xαίρε Μήτερ Δέσποινα της ζωής, χαίρε η προστάτις, των τιμώντων σε και φρουρός,
χαίρε η ελπίς μου, η δόξα και ισχύς μου μετά Θεόν η μόνη συ μου βοήθεια.
User avatar
rose
 
Posts: 640
Joined: Wed Nov 16, 2011 9:58 pm

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby Matina » Fri Nov 09, 2012 10:36 am

Το στόμα έλεγε την προσευχή και ο νους μετρούσε τόκους και συμβόλαια!



Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου


Γιατί έρχονται πολλοί στην εκκλησία, επαναλαμβάνουν μηχανικά ψαλμούς και ευχές, και φεύγουν, δίχως να ξέρουν τι είπαν. Τα χείλη κινούνται, αλλά τ' αυτιά δεν ακούνε.
σύ δεν ακούς την προσευχή σου, και θέλεις να σε εισακούσει ο Θεός; Γονάτισα, λες· αλλά ο νους σου πετούσε μακριά. Το σώμα σου ήταν μέσα στην εκκλησία και η ψυχή σου έξω.

Το στόμα έλεγε την προσευχή και ο νους μετρούσε τόκους, συμβόλαια, συναλλαγές, χωράφια, κτήματα, συναναστροφές με φίλους. Κι όλα αυτά συμβαίνουν, γιατί ο διάβολος είναι πονηρός· ξέρει πως την ώρα της προσευχής κερδίζουμε πολλά, γι' αυτό τότε επιτίθεται με μεγαλύτερη σφοδρότητα. Άλλες φορές είμαστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, και τίποτα δεν σκεφτόμαστε· ήρθαμε όμως στην εκκλησία να προσευχηθούμε, και ο διάβολος μας έβαλε ένα σωρό λογισμούς, ώστε καθόλου να μην ωφεληθούμε.

Αν, αλήθεια, ο Θεός σου ζητήσει λόγο για την αδιαφορία ή και την ασέβεια που δείχνεις στις λατρευτικές συνάξεις, τι θα κάνεις; Να, την ώρα που Αυτός σου μιλάει, εσύ, αντί να προσεύχεσαι, έχεις πιάσει κουβέντα με τον διπλανό σου για πράγματα ανώφελα. Και όλα τ' άλλα αμαρτήματά μας αν παραβλέψει ο Θεός, τούτο φτάνει για να στερηθούμε τη σωτηρία. Μην το θεωρείς μικρό παράπτωμα. Για να καταλάβεις, τη βαρύτητά του, σκέψου τι γίνεται στην ανάλογη περίπτωση των ανθρώπων. Ας υποθέσουμε ότι συζητάς μ' ένα επίσημο πρόσωπο ή μ' έναν εγκάρδιο φίλο σου. Και ενώ εκείνος σου μιλάει, εσύ γυρίζεις αδιάφορα το κεφάλι σου και αρχίζεις να κουβεντιάζεις με κάποιον άλλο. Δεν θα προσβληθεί ο συνομιλητής σου απ' αυτή την απρέπειά σου; Δεν θα θυμώσει; Δεν θα σου ζητήσει το λόγο;

Αλίμονο! Βρίσκεσαι στη θεία Λειτουργία, κι ενώ το βασιλικό τραπέζι είναι ετοιμασμένο, ενώ ο Αμνός του Θεού θυσιάζεται για χάρη σου, ενώ ο ιερέας αγωνίζεται για τη σωτηρία σου, εσύ αδιαφορείς. Την ώρα που τα εξαπτέρυγα Σεραφείμ σκεπάζουν τα πρόσωπά τους από δέος και όλες οι ουράνιες δυνάμεις μαζί με τον ιερέα παρακαλούν το Θεό για σένα, τη στιγμή που κατεβαίνει από τον ουρανό η φωτιά του Αγίου Πνεύματος και το αίμα του Χριστού χύνεται από την άχραντη πλευρά Του μέσα στο άγιο Ποτήριο, τη στιγμή αυτή η συνείδησή σου, άραγε, δεν σε ελέγχει για την απροσεξία σου; Σκέψου, άνθρωπε μου, μπροστά σε Ποιον στέκεσαι την ώρα της φρικτής μυσταγωγίας και μαζί με ποιους - με τα Χερουβείμ, με τα Σεραφείμ, με όλες τις ουράνιες δυνάμεις. Αναλογίσου μαζί με ποιους ψάλλεις και προσεύχεσαι. Είναι αρκετό για να συνέλθεις, όταν θυμηθείς ότι, ενώ έχεις υλικό σώμα, αξιώνεσαι να υμνείς τον Κύριο της κτίσεως μαζί με τους ασώματους αγγέλους.

Μη συμμετέχεις, λοιπόν, στην ιερή εκείνη υμνωδία με αδιαφορία. Μην έχεις στο νου σου βιοτικές σκέψεις. Διώξε κάθε γήινο λογισμό και ανέβα νοερά στον ουρανό, κοντά στο θρόνο του Θεού. Πέταξε εκεί μαζί με τα Σεραφείμ, φτερούγισε μαζί τους, ψάλε τον τρισάγιο ύμνο στην Παναγία Τριάδα.

http://www.briefingnews.gr/

O Κύριός μου κι ο Θεός μου!
User avatar
Matina
 
Posts: 2161
Joined: Tue Nov 15, 2011 10:36 am

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby Matina » Sun Nov 18, 2012 10:42 pm

Ἀναστεναγμοὶ ἁμαρτωλῆς ψυχῆς

Ἰησοῦ Υἱὲ Θεοῦ, ἐλέησόν με. Ἔλξε με γιά νά σὲ πλησιάσω. Εἶμαι κρατούμενος στή φυλακή,
Κύριε, καὶ μὲ περιβάλλει τὸ σκοτάδι. Εἶμαι δεμένος μὲ πολλὰ δεσμὰ σιδερένια καὶ δέν ἔχω ἀνακούφιση. Λύσε τὰ δεσμά μου, γιά νά ἐλευθερωθῶ. Διῶξε τὸ σκοτάδι, γιά νά δῶ τὸ Φῶς σου.

Ἐξάγαγε μὲ ἀπὸ τή φυλακή γιά νά σὲ πλησιάσω. Δῶσε μου τὰ ὦτα νά σὲ ἀκούω. Δῶσε μου τοὺς ὀφθαλμοὺς νά σὲ βλέπω. Δῶσε μου τή γεύση νά σὲ γευτῶ. Δῶσε μου τὴν ὄσφρηση νά σὲ ὀσφραίνομαι. Δῶσε μου τὰ πόδια νά ἔρθω σ” Ἐσένα. Δῶσε μου τὰ χείλη νά μιλάω γιά Σένα. Δῶσε μου τὴν καρδιά νά σὲ φοβᾶμαι καὶ νά σὲ ἀγαπῶ.

«Ὁδήγησόν με, Κύριε, ἐν τῇ ὁδῷ σου καὶ πορεύσομαι ἐν τῇ ἀληθείᾳ σου». Ἐπειδὴ εἶσαι ἡ ὁδός, ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή. Πάρε ἀπὸ μένα τὸ δικό μου καὶ δῶσε μου τὸ θέλημά σου, νά ποιῶ τὸ θέλημά σου τὸ ἀγαθό. Πάρε ἀπὸ μένα τὸ παλαιὸ καὶ δῶσε μου τὸ καινούργιο. Πάρε ἀπὸ μένα τὴν καρδιά τὴν πέτρινη καὶ δῶσε μου τὴν καρδιά τὴν σαρκίνη, πού θὰ σὲ ἀγαπάει, θὰ σὲ τιμάει, θὰ σὲ ἀκολουθεῖ.

Δῶσε μου ὀφθαλμὸ νά δῶ τὴν ταπείνωσή σου,γιά νά τὴν ἀκολουθήσω. Δῶσε μου ὀφθαλμὸ νά δῶ τὴν πραότητα καὶ τὴν ὑπομονή σου, γιά νά τὶς ἀκολουθήσω. Πές λόγο καὶ θὰ γίνουν τά πάντα. Ἐπειδὴ ὁ λόγος σου εἶναι πράξη.

( Ἅγιος Τύχων Ζαγκόρσκ )


O Κύριός μου κι ο Θεός μου!
User avatar
Matina
 
Posts: 2161
Joined: Tue Nov 15, 2011 10:36 am

Re: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Unread postby Matina » Wed Nov 21, 2012 4:20 pm

Οι πνευματικές προϋποθέσεις της προσευχής στο έργο του οσίου Νείλου του Ασκητού “Περί προσευχής”

ΑΡΧΙΜ. ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΕΦΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Άνθη Φιλοκαλίας (Περί λογισμών και παθών)


Μέρος Γ’

Οι πνευματικές προϋποθέσεις της προσευχής στο έργο του οσίου Νείλου του Ασκητού “Περί προσευχής“


Αδιαλείπτως προσεύχεσθε, εν παντί ευχαριστείτε, τούτο γαρ θέλημα Θεού εν Χριστώ Ιησού εις υμάς” (Α’ Θες.5,17-18). Το θέλημα του Θεού είναι να προσευχόμασθε συνεχώς (αδιαλείπτως)και σε κάθε περίπτωση. Ο ίδιος ο Χριστός παροτρύνει τους Μαθητές Του ”πάντοτε προσεύχεσθε” (Λκ.18,1),και να βρίσκονται πάντα σε πνευματική εγρήγορση μέσω της προσευχής ”γρηγορείτε και προσεύχεσθε, ίνα μη εισέλθητε εις πειρασμόν” (Ματθ.26,4).

Η προσευχή, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας ανήκει στις καλές τέχνες, είναι τέχνη πνευματική. Οι Πατέρες, οι ασκητές και οι ησυχαστές της ερήμου, που έκαναν όλη τους την ζωή μία συνεχή προσευχή, ώστε ο Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος να λέει ότι καλύτερα να μνημονεύουμε στην προσευχή μας τον Θεό παρά να αναπνέουμε ”μνημονευτέον Θεού ή αναπνευστέον”, εφ’όσον η προσευχή αποτελεί το οξυγόνο της πνευματικής ζωής, αυτοί λοιπόν οι ασκητικοί πατέρες κατείχαν πλήρως την τέχνη της προσευχής, και μάλιστα μας δίνουν και ωραίους ορισμούς της προσευχής. Για παράδειγμα, ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς λέει ότι η προσευχή είναι ”ευχή καθαρή και άυλη, που επιδιώκει να ενώσει τον προσευχόμενο με τον Θεό” προς ”θεϊκή ανάταση και ένωση”, είναι ”ομιλία του νου με τον Θεό”, όπως τονίζει ο άγ. Ιωάννης της Κλίμακος.

Οι Πατέρες της συνεχούς και αδιαλείπτου νοεράς προσευχής, οι λεγόμενοι νηπτικοί, πολλά έχουν γράψει για την επιστήμη της προσευχής, τους τρόπους, τις τεχνικές, τις πνευματικές προϋποθέσεις, την ποιότητα και το περιεχόμενο της προσευχής. Στο παρόν σύντομο μας πόνημα θα εξετάσουμε το πώς αντιλαμβάνεται τα θέματα αυτά και τις πρακτικές συμβουλές που μας δίνει ένας από τους νηπτικούς Πατέρες της ”Φιλοκαλίας”, ο όσιος Νείλος ο Ασκητής, ο οποίος έχει συγγράψει ειδική πραγματεία με τίτλο ”Περί προσευχής κεφάλαια”

Ο Όσιος Νείλος ο Ασκητής υπήρξε μία σημαντική μορφή ασκητικού πατέρα της Εκκλησίας, όπως άλλωστε δηλώνει και η προσωνυμία του ως ασκητού, που έζησε την χρυσή εποχή των Μεγάλων Πατέρων της Εκκλησίας, τον 5ο αι. Καταγόταν από την Κων/πολη και από ευγενική γενιά.

Κατείχε υψηλή θέση στην αυτοκρατορική διοίκηση, διετέλεσε μάλιστα και έπαρχος Κων/πόλεως. Η επαφή του και η πνευματική σχέση που ανέπτυξε με τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον επηρέασε στο να λάβει την απόφαση να εγκαταλείψει την κοσμική ζωή και τα υψηλά αξιώματα που κατείχε, και να επιλέξει την ασκητική ζωή του αφιερωμένου στον Χριστό μοναχού. Άφησε την Κων/πολη και μαζί με τον γιο του Θεόδουλο εγκαταστάθηκε στην έρημο του Σινά, όπου και ασκήτευσε. Έχοντας μεγάλη μόρφωση, θεολογική και κοσμική, και έχοντας βιώσει την πνευματική ζωή και την γλυκύτητα της προσευχής, αλλά και έχοντας φθάσει σε υψηλά επίπεδα πνευματικής σοφίας, κατέγραψε τις εμπειρίες αυτές σε μία σειρά επιστολών με παραινετικό, διδακτικό και θεολογικό περιεχόμενο, και άλλων αξιόλογων ασκητικών συγγραμμάτων, με αναφορές και περιγραφές του γνησίου μοναχικού τρόπου ζωής, τις μεθόδους της ασκήσεως και της προσευχής. Στην ”Φιλοκαλία” έχουν συμπεριληφθεί δύο έργα του, ο ”Λόγος Ασκητικός” για την ασκητική ζωή των μοναχών, και τα ”Περί προσευχής κεφάλαια” (αν και το συγκεκριμένο κείμενο αμφισβητείται αν είναι γνήσιο έργο δικό του ή του Ευάγριου του Ποντικού, ενός άλλου πατρός της Φιλοκαλίας).

Στα κεφάλαια αυτά ”περί προσευχής” ο όσιος Νείλος ο Ασκητής μας περιγράφει τις πνευματικές προϋποθέσεις της προσευχής, τα διάφορα στάδια και την ποιότητα της προσευχής, όπως και τις αδυναμίες και τα εμπόδια που συναντά ο πιστός στο έργο της προσευχής. Οι συμβουλές που μας δίνει ο όσιος Νείλος αποτελούν συμπύκνωμα της ασκητικής πείρας των πατέρων της ερήμου και της νηπτικής παραδόσεως, όπως την βιώνει και την εκφράζει γνησίως ο όσιος Νείλος, και για εμάς τους χριστιανούς αποτελούν πολύτιμο οδηγό για την πνευματική μας ζωή και για την βελτίωση της ποιότητας της προσευχής μας.

Προηγουμένως όμως θα διατρέξουμε την Κ.Δ. για να δούμε τι στοιχεία μας δίνει για την προσευχή.

Ο ίδιος ο Ιησούς δίδαξε στους μαθητές Του πως πρέπει να προσεύχονται (με το ”Πάτερ ημών”, Λκ.11,1-4, Ματθ.6,9-13), συστήνει μάλιστα η προσευχή να είναι σύντομη και περιεκτική, χωρίς πολυλογίες (Ματθ.6,7-8). Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της προσευχής που συμβάλλει στην ποιότητα και την αποτελεσματικότητά της είναι η μόνωση και η ησυχία. ”Συ δε όταν προσεύχη, είσελθε εις το ταμιείον σου, και κλείσας την θύραν σου πρόσευξαι τω πατρί σου τω εν τω κρυπτώ,και ο πατήρ σου ο βλέπων εν τω κρυπτώ αποδώσει σοι εν τω φανερώ” (Ματθ.6,6).

Ερμηνεύοντας το συγκεκριμένο χωρίο ο Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος σημειώνει ότι οι θύρες των αισθήσεων πρέπει να είναι κλειστές την ώρα της προσευχής, ώστε ο προσευχόμενος να έχει τον νου και την καρδιά του συγκεντρωμένη στην νοερά και καρδιακή προσευχή, ούτως ώστε οι κοσμικές μέριμνες, βιοτικοί ή πονηροί λογισμοί να μην αποσπούν την διάνοια του προσευχομένου από την επικοινωνία με τον Θεό. Ως προς την συντομία της προσευχής, πολλοί νηπτικοί πατέρες θεωρούν πως ο Κύριος υπονοεί την μονολόγιστη προσευχή του Ιησού, το γνωστό ”Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Θεού, ελέησόν με”, που συνιστά ως προσευχή, διότι είναι απλή, σύντομη, βοηθάει τον νου να μην διασπάται με τις πολυλογίες στην προσευχή, και ταυτοχρόνως είναι περιεκτική, ουσιαστική, και ομολογία πίστεως, ”επίκληση του ονόματος του Ιησού που μαστίζει και αποδιώχνει τους δαίμονες” (Ιωάννης της Κλίμακος).

Στην Κ.Δ. επίσης περιγράφονται διάφοροι τρόποι προσευχής, με ψαλμωδίες, ύμνους,με τα χείλη(εξωτερική προσευχή), αλλά και με τον νου και την καρδιά (εσωτερική, πνευματική νοερά προσευχή), διάκριση που αργότερα οι νηπτικοί πατέρες της ”Φιλοκαλίας” επεξεργάστηκαν περισσότερο θεωρώντας ότι η εξωτερική προσευχή οδηγεί τους πνευματικά αρχάριους στο αμέσως επόμενο και ανώτερο ποιοτικά στάδιο της εσωτερικής νοεράς προσευχής. Παραθέτουμε τα σχετικά χωρία: ”προσεύξομαι τω πνεύματι, προσεύξομαι δε και τω νοϊ, ψαλώ τω πνεύματι, ψαλώ δε και τω νοϊ”(Α’ Κορ.14,15), ”διά πάσης προσευχής και δεήσεως, προσευχόμενοι εν παντί καιρώ εν πνεύματι, και εις αυτό τούτο αγρυπνούντες εν πάση προσκαρτερήσει και δεήσει”(Εφες.6,18) .

Μέσα στα πλαίσια που η Κ.Δ. οριοθετεί για την προσευχή, οι νηπτικοί και ασκητικοί Πατέρες της Εκκλησίας στηρίχθηκαν και επεξεργάσθηκαν εις βάθος μεθόδους και τεχνικές της νοεράς προσευχής, με σκοπό την κάθαρση του προσευχομένου από τα πάθη και τους εμπαθείς λογισμούς, τον φωτισμό του και την θέωση, την ένωση με τον Θεό και την βίωση της εμπειρίας της παρουσίας του θεϊκού φωτός που καταυγάζει την γλυκύτητα της προσευχής (νηπτική και ησυχαστική εμπειρία). Από τους πρώιμους νηπτικούς Πατέρες της ”Φιλοκαλίας” που ασχολήθηκαν συστηματικά με το θέμα της προσευχής είναι ο όσιος Νείλος ο Ασκητής.

Η προσευχή είναι συναναστροφή του νου με τον Θεό, μας λέει ο όσιος Νείλος. Επομένως, για να πλησιάσει κανείς και να δει τον Θεό οφείλει να απομακρύνει κάθε εμπαθή λογισμό.

”Πρώτα-πρώτα προσευχήσου να λάβεις το χάρισμα των δακρύων, για να μπορέσεις να μαλακώσεις την αγριότητα της ψυχής σου και αφού εξομολογηθείς τις αμαρτίες σου στον Κύριο, να λάβεις την άφεση”. ”Να στέκεσαι υπομένοντας τον κόπο, να προσεύχεσαι με ένταση και επιμονή και να αποστρέφεσαι τις φροντίδες και τις σκέψεις, γιατί σε ταράζουν και σε θορυβούν.

Όταν σε δουν οι δαίμονες ότι είσαι πρόθυμος να προσευχηθείς αληθινά, τότε σου φέρνουν στον νου σκέψεις πραγμάτων δήθεν αναγκαίων, για να στραφεί ο νους σε αυτά και να χάσει την καρποφόρα προσευχή. Αγωνίσου να κρατήσεις το νου την ώρα της προσευχής”.

Από τις παραπάνω επισημάνσεις του οσίου Νείλου, φαίνεται πως τα πρώτα στάδια της προσευχής είναι η ειλικρινής μετάνοια και η αυτοσυγκέντρωση στην προσευχή. Στην συνέχεια ο όσιος Νείλος ορίζει τα χαρακτηριστικά της αληθινής προσευχής, που αποτελεί καρπό πραότητας και αοργησίας, χαράς και ευχαριστίας προς τον Κύριο, που απομακρύνει κάθε λύπη και μικρόψυχη ή μνησίκακο διάθεση προς τους άλλους.

Στην συνέχεια ο όσιος Νείλος προχωρεί σε πιο πρακτικές επισημάνσεις για το περιεχόμενο της προσευχής, τον τρόπο να προσευχόμασθε και τι να ζητάμε από τον Θεό στην προσευχή μας. ”Μην προσεύχεσαι μόνο με εξωτερικά σχήματα, αλλά να προτρέπεις το νου σου να συναισθάνεται την πνευματική προσευχή με μεγάλο φόβο. Μην προσεύχεσαι να γίνουν τα θελήματά σου, γιατί δεν συμφωνούν με το θέλημα του Θεού. Να ζητάς από Αυτόν, να γίνει το θέλημά Του, γιατί ο Θεός θέλει το αγαθό και συμφέρον της ψυχής σου. Πολλές φορές ζητάμε με την προσευχή από τον Θεό, να γίνει κάτι που νομίζουμε καλό, και επιμένουμε παράλογα να το ζητούμε εκβιάζοντας το θέλημα του Θεού, και δεν Τον αφήνουμε να οικονομήσει Εκείνος ό,τι γνωρίζει ως συμφέρον δικό μας. Και αφού λάβουμε ό,τι ζητήσαμε, λυπούμαστε γιατί δεν ήρθαν τα πράγματα όπως νομίζαμε γιατί δεν είχαμε ζητήσει να γίνει το θέλημα του Θεού. Τι είναι αγαθό, παρά μόνον ο Θεός; Ας αναθέσουμε σε Αυτόν όλα τα αιτήματά μας, και όλα θα πάνε καλά. Γιατί ο αγαθός Θεός, οπωσδήποτε χορηγεί και αγαθές δωρεές…. Μη λυπάσαι γιατί δεν παίρνεις αμέσως εκείνο που ζητάς από τον Θεό, γιατί θέλει να σε ευεργετήσει περισσότερο με το να υπομένεις στην προσευχή”.

”Προσευχή είναι το ανέβασμα του νου στον Θεό. Πρώτα-πρώτα να προσεύχεσαι να καθαριστείς από τα πάθη, δεύτερον, να απαλλαγείς από την άγνοια και την λήθη, και τρίτον, να απαλλαγείς από κάθε πειρασμό και εγκατάλειψη. Στην προσευχή σου να ζητάς μόνον την δικαιοσύνη και την βασιλεία του Θεού, δηλ. την αρετή και την πνευματική γνώση, και όλα τα υπόλοιπα θα σου προστεθούν (Ματθ.6,33) …αγωνίσου να προσεύχεσαι όχι από συνήθεια, αλλά με αίσθηση. Αίσθηση προσευχής είναι περισυλλογή του νου ενωμένη με ευλάβεια, κατάνυξη, πόνο ψυχής που συνοδεύει την εξομολόγηση των αμαρτιών και με στεναγμούς όχι επιδεικτικούς, αλλά αφανείς”.

Ο όσιος Νείλος προειδοποιεί για τις παγίδες και τα εμπόδια του πονηρού για να μας αποσπάσει από την προσευχή. ”Όταν προσεύχεσαι, φύλαγε δυνατά την μνήμη σου. Στην ώρα της προσευχής η μνήμη σου φέρνει ή φαντασίες παλαιών πραγμάτων, ή νέες φροντίδες, ή πρόσωπα. Όταν μεταχειριστεί ο διάβολος πολλά μέσα και δεν μπορέσει να εμποδίσει την προσευχή του δικαίου, αποσύρεται για λίγο και τον εκδικείται κατόπιν, είτε τον ανάβει για να οργιστεί, καταστρέφοντας την άριστη κατάσταση του νου που δημιουργήθηκε από την προσευχή, ή αφού τον ερεθίσει σε παράλογη ηδονή, μολύνει το νου του. Δεν θα μπορέσεις να προσευχηθείς καθαρά, αν ανακατεύεσαι με υλικά πράγματα και σε ταράζουν συνεχείς φροντίδες. Προσευχή είναι απόρριψη σκέψεων. Όταν προσευχηθείς, στάσου γενναία, για να φυλάξεις τον καιρό της προσευχής. Όλος ο πόλεμος ανάμεσα σε μας και τους ακάθαρτους δαίμονες γίνεται για την πνευματική προσευχή. Γιατί πολύ εχθρική και ενοχλητική γίνεται σε αυτούς η προσευχή, ενώ σε μας είναι πρόξενος σωτηρίας, τερπνή και ευχάριστη. Τι θέλουν οι δαίμονες να κάνουν να ενεργήσει σε μας; Γαστριμαργία, πορνεία, φιλαργυρία, οργή, μνησικακία και τα λοιπά πάθη, για να βαρύνει ο νους και να μην μπορεί να προσευχηθεί όπως πρέπει”.

”Κατάσταση προσευχής είναι μία απαθής συνήθεια,που αρπάζει σε μεγάλο πνευματικό ύψος το νου. Πρέπει κανείς να είναι κύριος του θυμού και της επιθυμίας όποιος θέλει πραγματικά να προσευχηθεί, αλλά και να απομακρυνθεί από κάθε εμπαθή σκέψη. Εκείνος που αγαπά τον Θεό, συνομιλεί μαζί Του ως γιος προς Πατέρα και αποστρέφεται κάθε εμπαθή σκέψη… Αν είσαι θεολόγος, θα προσευχηθείς αληθινά. Και αν προσεύχεσαι αληθινά, είσαι πράγματι θεολόγος. Αν προσεύχεσαι αληθινά, άγγελοι θα έρθουν μαζί σου όπως και στον Δανιήλ, και θα σε διδάξουν τους λόγους κάθε πράγματος (Δαν.12,19). Πρέπει να γνωρίζεις ότι οι άγιοι Άγγελοι μας προτρέπουν στην προσευχή, στέκονται μαζί μας και χαίρονται και προσεύχονται και αυτοί για χάρη μας (Τωβίτ12,12).

Ο όσιος Νείλος μας προειδοποιεί επίσης από τις μεθοδεύσεις των δαιμόνων να μας αποσπάσουν από την προσευχή. ”Αν έχεις επιμέλεια στην προσευχή, να ετοιμάζεσαι για εφόδους δαιμόνων εναντίον σου και να υπομένεις με καρτερία, γιατί θα ορμήσουν καταπάνω σου σαν άγρια θηρία. Να είσαι πάντοτε έτοιμος, σαν έμπειρος αγωνιστής,και αν ξαφνικά δεις καμιά φαντασία, μην τρομάξεις. Πρόσεξε μη σε εξαπατήσουν οι δαίμονες με κανένα όραμα, κρότους, χτύπους, φωνές, κακώσεις, αλλά να συγκεντρωθείς καταφεύγοντας στην προσευχή”.

Αναφέρει μάλιστα περιστατικά όπου μοναχοί στην έρημο κατά την διάρκεια της προσευχής τους αντιμετώπισαν τέτοιες δοκιμασίες, ξαφνικούς ανέμους, εμφάνιση φιδιών που τύλιξαν το σώμα τους και τους δάγκωσαν, εμφανίσεις αγγέλων και πονηρών δαιμόνων, αλλά επειδή δεν διέκοψαν την προσευχή τους, όλα αυτά τα απατηλά οράματα εξαφανίσθηκαν .

Ο όσιος Νείλος που ξεπέρασε με επιτυχία τις παγίδες του πονηρού και αξιώθηκε από τον Θεό της αληθινής πνευματικής νοεράς προσευχής, και αισθάνθηκε την γλυκύτητα της συνομιλίας με τον Θεό, στο έργο του ”περί προσευχής κεφάλαια” μας παρέδωσε πολύτιμες και πρακτικές συμβουλές να τις ακολουθήσουμε ως οδηγό στην δική μας προσευχή, ώστε να γευθούμε και εμείς την χαρά αυτή. Θα κλείσουμε το κείμενό μας με κάποιες τελικές σκέψεις του οσίου Νείλου για την προσευχή. ”Πραγματική προσευχή εκτελεί εκείνος που προσφέρει πάντοτε ολόκληρη την πρώτη του σκέψη θυσία στον Θεό, σαν την προσφορά θυσίας της απαρχής των πρώτων καρπών. Η προσοχή του νου που προσπαθεί να βρει προσευχή, θα βρει προσευχή. Γιατί η προσευχή ακολουθεί την προσοχή. Όταν κατά την διάρκεια της προσευχής σου ξεπεράσεις κάθε άλλη χαρά,τότε πράγματι βρήκες την αληθινή προσευχή”.



Πηγή: impantokratoros.gr
O Κύριός μου κι ο Θεός μου!
User avatar
Matina
 
Posts: 2161
Joined: Tue Nov 15, 2011 10:36 am

PreviousNext

Return to ΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest