Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Λόγοι, διδαχές και παραινέσεις των Αγίων της Ορθοδοξίας μας προς διόρθωση της πορείας του βίου μας.

Moderator: inanm7

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Tue Sep 26, 2017 6:50 pm

Image



ΠΕΜΠΤΟ ΜΕΡΟΣ


- ΕΥΧΗ ΚΑΙ ΝΗΨΗ


«Επαναλαμβάνουμε πολλές φορές
τό γλυκύτατο όνομα του Χριστού,
όχι γιατί ο Χριστός δεν ακούει
μέ μια φορά που θα Τον επικαλεσθούμε,
αλλά για να ενωθή ο νούς μας μαζί Του».



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1

- Η δύναμη της ευχής

«Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με»



Γέροντα, πώς να λέω την ευχή;

– Καλύτερα να την λές ολόκληρη:

«Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με», γιατί η ευχή περιέχει όλο το δόγμα της Πίστεως (1).

Αν δυσκολεύεσαι να την πής ολόκληρη, ας λές: «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με».


– Διάβασα, Γέροντα, ότι η προσευχή πρέπει να απευθύνεται και στα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος (2) . Με το «Κύριε Ιησού Χριστέ» όμως δεν απευθυνόμαστε μόνο στον Χριστό;

– Τον Χριστό, δηλαδή τον Υιό, δεν απέστειλε ο Πατήρ στον κόσμο, για να σώση τον κόσμο;

Ο Χριστός δεν θυσιάστηκε και σταυρώθηκε για μάς;

Ο Χριστός δεν θα κρίνη τον κόσμο;

Στον Χριστό λοιπόν θα απευθυνθούμε, αφού σ’ Αυτόν στήριξε ο Θεός την σωτηρία του κόσμου.


– Είναι σωστό, Γέροντα, αντί να λέω: «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με», να λέω: «Κύριε Ιησού Χριστέ, φώτισέ με» ή «συγχώρεσέ με» ή «σκέπασέ με»;

– Καλύτερα να λές την ευχή όπως είναι.

Το «ελέησόν με» τα έχει όλα μέσα· σημαίνει και «σώσον» και «φώτισον», αναφέρεται και στις σωματικές

ανάγκες και στην απαλλαγή από τα πάθη κ.λπ.

Αλλά, αν κάποια στιγμή νιώσης την ανάγκη να πής: «Κύριε Ιησού Χριστέ, φώτισέ με» ή «συγχώρεσέ με»,

μπορείς να το κάνης.


– Γέροντα, μετά το «ελέησόν με» πρέπει να λέω πάντοτε «τήν αμαρτωλήν»;

– Μπορείς να το πής λίγες φορές στην αρχή και μετά δεν χρειάζεται να το λές·

φθάνει να έχης συναίσθηση της αμαρτωλότητός σου.


– Γέροντα, μου είναι πιο εύκολο να κάνω κομποσχοίνι στην Παναγία ή στους Αγίους παρά να λέω την ευχή. Είναι φυσικό να συμβαίνη αυτό;

– Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.

Η ευχή έχει άλλο νόημα· με την ευχή συνδέεται κανείς με τον Χριστό, ενώνεται ο νούς του με τον Θεό.

Αλλά πρέπει ο νούς να είναι στην ευχή· αυτό είναι το μυστικό.

Όταν κάνουμε πολλά κομποσχοίνια στον έναν ή στον άλλον Άγιο, καλό είναι και αυτό,

αλλά δεν βοηθάει στην αδιάλειπτη προσευχή.

Να συνηθίζης να λές περισσότερο την ευχή, για να κινήται ο νούς πολλές φορές στο «Κύριε Ιησού Χριστέ»,

και έτσι θα βρίσκεσαι φυσιολογικά στην αδιάλειπτη προσευχή, η οποία περιορίζεται συνήθως

στο «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με», το οποίο πρέπει να λέμε «εν όλη τη καρδία

και εν όλη τη ψυχή και εν όλη τη διανοία»
(3) .


Άλλο είναι όταν θέλουμε να παρακαλέσουμε έναν Άγιο για να επέμβη, να βοηθήση σε κάποιο πρόβλημα.

Αυτό το λέω από δική μου πείρα, πώς βοηθιέμαι εγώ· δεν ξέρω εάν βοηθάη και άλλους.

Το πάν είναι να στραφούμε στην ευχή, για να ενωθούμε με τον Θεό.

Μόνον αυτό αξίζει, γιατί ο άνθρωπος με το Πνεύμα του Θεού συγγενεύει, και με το πνεύμα ενώνεται

με τον Θεό κατά έναν ιερό τρόπο δια της προσευχής.

Επαναλαμβάνουμε δηλαδή πολλές φορές το γλυκύτατο όνομα του Χριστού, όχι γιατί ο Χριστός δεν ακούει

με μια φορά που θα Τον επικαλεσθούμε, αλλά για να ενωθή ο νούς μας μαζί Του, αφού ο Χριστός

είναι για μας το πάν και σ' Αυτόν θα καταλήξουμε.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Τα λόγια της ευχής φανερώνουν το ορθό δόγμα της πίστεώς μας. Το «Κύριε» φανερώνει την θεία φύση του Χριστού. Το «Ιησού» φανερώνει την ανθρώπινη φύση Του. Το «Χριστέ» φανερώνει και τις δύο φύσεις. Το «Υιέ του Θεού» φανερώνει ότι οι δύο φύσεις του Χριστού είναι ασύγχυτες και ύστερα από την ένωσή τους. (Βλ. Ανωνύμου τινός Αγίου, Λόγος θαυμάσιος περί των λόγων της θείας προσευχής, Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, εκδ. «Αστήρ», Αθήναι 1976, τόμος Ε΄, σ. 65-66).
(2) Βλ. Ανωνύμου Ησυχαστού, Νηπτική Θεωρία, εκ χειρογράφου της Ιεράς Μονής Ξενοφώντος Αγίου Όρους, εκδ. «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 1979, σ. 97-99.
(3) Βλ. Ματθ. 22, 37· Μάρκ. 12, 30· Λουκ. 10, 27.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Wed Sep 27, 2017 7:45 pm

Image



Η ευχή: Το φοβερό όπλο κατά του διαβόλου



– Γέροντα, αισθάνομαι αδύναμη να αντιμετωπίσω οποιονδήποτε πειρασμό και δυσκολία.


– Δεν λές την ευχή;

Όπως τα καράβια που κινδυνεύουν εκπέμπουν S.Ο.S., έτσι κι εσύ να λές συνεχώς:

«Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με», και θα λαμβάνης βοήθεια.

Εμένα, μια φορά, ο πειρασμός θα με έρριχνε στον γκρεμό, αν δεν έλεγα την ευχή· η ευχή με έσωσε.

Όταν ήμουν στην Ιερά Μονή Στομίου, ένα βράδυ είχα πάει σε μια σπηλιά που βρισκόταν σε ένα επικίνδυνο

και απότομο μέρος.


Ήταν πολύ μικρή· μόλις που χωρούσα καθιστός.

Είχα βάλει μερικές πέτρες έξω από το άνοιγμά της, γιατί κάτω ήταν γκρεμός.

Όλη την νύχτα έλεγα την ευχή.

Τα χαράματα, μέσα στην ησυχία, ακούστηκε ξαφνικά ένα τρομακτικό «κικιρίκου» και ένα δυνατό χτύπημα φτερών

ακριβώς δίπλα μου.

Ξαφνιάστηκα. «Κύριε Ιησού Χριστέ», φώναξα και πετάχτηκα έξω.

Λίγο έλειψε να πέσω στον γκρεμό.

Αμέσως όμως κατάλαβα ότι ήταν ο πειρασμός και συνέχισα την ευχή, ενώ τα αυτιά μου βούιζαν από τον θόρυβο.


– Γέροντα, όταν κανείς λέη την ευχή μόνο με το στόμα, χωρίς να συμμετέχη ο νούς, αυτό βοηθάει;


– Βοηθάει και αυτό.

Δεν διώχνει βέβαια τον εχθρό, αλλά, με τις ριπές που του ρίχνει, τον καθηλώνει εκεί που βρίσκεται.

Η ευχή έχει μεγάλη δύναμη· είναι φοβερό όπλο κατά του διαβόλου.

Είναι σαν να πυροβολής τον διάβολο με σφαίρες πνευματικές και δεν μπορεί να πλησιάση.



Μια φορά ένας δόκιμος μοναχός (1), που έμενε στην Σκήτη της Αγίας Άννης, έλεγε την ευχή,

και ο διάβολος τον κορόιδευε και του έκανε συνέχεια «μμμ...».

Ύστερα άκουσε τον διάβολο να φωνάζη: «Στην Σκήτη της Γριάς (2) δεν μ’ αφήνουν οι καλόγεροι να πλησιάσω».


– Γέροντα, όταν έχω πονηρούς ή βλάσφημους λογισμούς και προσπαθώ να λέω την ευχή, μπορεί να επισύρω την οργή του Θεού;

– Όχι. Το ταγκαλάκι από την κακία του σπέρνει πονηρούς λογισμούς, αλλά εσύ να το αξιοποιής για εργάτη

στην αδιάλειπτη προσευχή.

Να του λές: «καλά που μου έφερες αυτούς τους λογισμούς, γιατί είχα ξεχάσει τον Θεό», και να λές την ευχή.

Το ταγκαλάκι, όταν δη ότι σού κάνει καλό, θα υποχωρήση μόνο του, γιατί δεν το συμφέρει να γίνεται αυτό αφορμή,

για να προσεύχεσαι εσύ.

Όταν υποχωρήση και δεν θα σε πειράζη πλέον, εσύ θα έχης αποκτήσει την αδιάλειπτη προσευχή.


Πάντως ο διάβολος, χωρίς να το θέλη, κάνει τελικά μεγάλο καλό· γι’ αυτό και ο Θεός τον ανέχεται.

Όταν ήμουν στην Σκήτη Ιβήρων (3), μια νύχτα τα ταγκαλάκια πήγαν να με σκοτώσουν με μια πλάκα!

Το απόγευμα είχε περάσει από το Καλύβι ένας ταλαιπωρημένος άνθρωπος.

Του έδωσα ό,τι χρήματα είχα και έφυγε.

Την νύχτα ακούω να χτυπούν την πόρτα.

Σκέφθηκα ότι αυτός θα νόμισε πώς έχω και άλλα χρήματα και ξαναήρθε.


«Ποιός είναι;», φωνάζω. Τίποτε.

Ακούω μετά χτυπήματα στην άλλη πόρτα.

Ανάβω ένα κερί, για να φέξη. «Ποιός είναι;», ξαναφωνάζω. Τίποτε.

Σε λίγο ακούω χτυπήματα πάνω στο ταβάνι.

«Έ, τώρα συνεννοηθήκαμε!», λέω. Και αρχίζει ένας θόρυβος!

Γονάτισα και έλεγα συνέχεια την ευχή.


Ξαφνικά, πετάνε μια πλάκα από επάνω «μπάμ!».

Έσπασε το σανίδι από το ταβάνι και βγήκε η μισή πλάκα ακριβώς επάνω από το κεφάλι μου με την μύτη προς τα κάτω.

«Κατάλαβα, είπα, έτσι θα πάμε όλη την νύχτα!».

Κάναμε αγρυπνία μετά.

Εγώ με την ευχή και τα ταγκαλάκια με τα χτυπήματα πάνω στην στέγη…

Όμορφες αγρυπνίες ήταν αυτές!

Ευχή σημαίνει πόλεμος κατά του ταγκαλακιού.

Θα πολεμάη επομένως και το ταγκαλάκι αμυνόμενο.

Αφοπλισμένα είναι τα ταγκαλάκια, μόνον όταν τα πολεμάη κανείς με λεβεντιά που έχει μέσα ταπεινοφροσύνη,

και όχι με εγωιστική παλληκαριά.





ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Πρόκειται για τον ίδιο τον Γέροντα Παΐσιο.
(2) Εννοεί την Σκήτη της Αγίας Άννης.
(3) Κατά τα έτη 1964-1967
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Thu Sep 28, 2017 7:39 pm

Image



Για την κάθαρση της καρδιάς χρειάζεται ευχή και αγώνας



– Γέροντα, πώς καθαρίζει η καρδιά;

– Με την ταπείνωση, την ανεξικακία, την θυσία, την ανιδιοτέλεια, την εξαγόρευση, την άσκηση, την προσευχή,

και προπαντός με την ευχή, καθαρίζει η καρδιά.

Η ευχή πετάει όλη την σαβούρα που έχει η καρδιά.



– Μπορεί, Γέροντα, μόνο με την ευχή να καθαρίση η καρδιά;

– Όχι, δεν γίνεται η κάθαρση μόνο με την ευχή, αν παράλληλα δεν υπάρχη ταπείνωση και δεν γίνεται

ο ανάλογος αγώνας.

Αν προσεύχεσαι και δεν προσπαθής να τηρήσης και τα άλλα που είπα, τότε χαμένος κόπος.

Ή, αν τηρής εκείνα και παραμελής την προσευχή, πάλι χαμένος κόπος.

Αγωνίζεσαι και συγχρόνως προσεύχεσαι, ζητάς την βοήθεια του Θεού με την προσευχή,

και έτσι σιγά-σιγά καθαρίζει η καρδιά.

Αγώνας και προσευχή πάνε μαζί



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Fri Sep 29, 2017 8:50 pm

Image


Eυχή ψιθυριστά ή με τον νού



Γέροντα, πώς είναι καλύτερα να λέω την ευχή; Φωναχτά, ψιθυριστά ή με τον νού;


– Αν την λές φωναχτά, θα κουράζεσαι και γρήγορα θα αποκάμης.

Γι’ αυτό να την λές πότε ψιθυριστά και πότε με τον νού.

Η ευχή με τον νού είναι το καλύτερο· επειδή όμως δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να την λένε συνέχεια με τον νού,

βοηθάει να την λέη κανείς και ψιθυριστά, σαν μια προπαίδεια.


Μπορείς να αρχίζης να την λές ψιθυριστά, να συνεχίζης με τον νού και ύστερα πάλι ψιθυριστά και πάλι με τον νού.

Να κάνης αυτήν την εναλλαγή, μέχρι να καταλήξη η ευχή να γίνεται μόνο με τον νού,

να γίνη δηλαδή νοερά, όπως και λέγεται «νοερά προσευχή».

Τότε προσεύχεται κανείς με τον νού του και η καρδιά του σκιρτά, αγάλλεται· φθάνει στον θείο έρωτα,

ζη ουράνιες καταστάσεις.


– Αυτό το διάστημα, Γέροντα, κάθε φορά που μπαίνω στο κελλί μου, έχω μετεωρισμό και βλάσφημους λογισμούς.
Γιατί μου συμβαίνει αυτό;


– Ξέχασες, φαίνεται, την ευχή, και γι’ αυτό ο πειρασμός έστησε την σκηνή του έξω από το κελλί σου.

Προσπάθησε στις κενές ώρες που έχεις στο κελλί, να λές την ευχή ψιθυριστά, για να διώχνης τον μετεωρισμό

και τους λογισμούς που υποβάλλει ο εχθρός.

Η ψιθυριστή ευχή πολύ βοηθάει στις ώρες της επιθέσεως, γιατί εκείνη την στιγμή χρειάζεται προσοχή,

για να γλυτώση κανείς από την εχθρική φάλαγγα.


– Γέροντα, συμφέρει, όταν μου έρχωνται κακοί ή βλάσφημοι λογισμοί, να τους πολεμώ με αντιρρητικό πόλεμο (1);


– Καλύτερα να τους πολεμάς με την ευχή παρά με αντιρρητικό πόλεμο.

Όσο μπορείς, να μιλάς νοερώς με τον Χριστό δια της νοεράς προσευχής, και να μη συζητάς με τον νού σου

«τούτο» ή «εκείνο».

Να καλλιεργήσης την ευχή, η οποία αρχικά θα σε απαλλάξη από τους κακούς λογισμούς και στο τέλος θα γίνη

ένα με την αναπνοή σου.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012


(1) Αντιρρητικός πόλεμος σημαίνει να αντικρούη κανείς τους κακούς λογισμούς φέρνοντας αντίστοιχους καλούς.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Sat Sep 30, 2017 9:20 pm

Image



Όπου βρεθής να λές την ευχή



– Γέροντα, τί να προσέξω περισσότερο;

– Να στρωθής, να συμμαζευτής καί, όπου βρεθής, να λές την ευχή με τον νού και με την καρδιά σου,

ζητώντας το έλεος του Καλού Θεού για τον εαυτό σου, για όλους τους ζώντες και για όλους τους κεκοιμημένους.

Κι όταν κουράζεσαι από την ευχή, να ψάλλης δυνατά το αργό «Κύριε ελέησον» ή ένα τροπάριο.


– Συνήθως, Γέροντα, λέω την ευχή μόνο στον ναό.

– Όταν ο μοναχός αρκήται στο να λέη την ευχή μόνο στον ναό,

είναι σαν τους κοσμικούς που πηγαίνουν στην εκκλησία μόνον την Κυριακή.

Γι’ αυτό να μην περιορίζεσαι να λές την ευχή μόνο στον ναό· να την λές και στο διακόνημα και στο κελλί,

και όταν ξαπλώνης για να ξεκουραστής, πάλι να λές την ευχή.

Στο διακόνημα να προσέχης, να κινήσαι ήρεμα και συνετά, για να μη σού κλέβη το ταγκαλάκι τον νού από την ευχή.

Πάντα να έχης στο στόμα σου το γλυκύτατο όνομα του Ιησού, για να γλυκαίνεται η ψυχή σου.

Μεγάλη υπόθεση να περνάς ολόκληρη την ημέρα με την ευχή.

Αρχίζεις την ημέρα σου με την ευχή, στην συνέχεια κάνεις την εργασία σου λέγοντας την ευχή,

και έτσι αγιάζεται ό,τι κάνεις, αγιάζονται και όσοι συμμετέχουν σε αυτό.

Όταν λ.χ. μαγειρεύης και λές την ευχή, αγιάζεται το φαγητό που κάνεις, αγιάζονται και όσοι το τρώνε.



– Γέροντα, αυτόν τον καιρό αντιμετωπίζω συνέχεια πειρασμούς.


– Να αξιοποιής τον κάθε πειρασμό με το να καταφεύγης στον Χριστό ζητώντας την βοήθειά Του,

και έτσι θα σού μένη κέρδος η αδιάλειπτη προσευχή.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Sun Oct 01, 2017 6:45 pm

Image



Η αυτενέργητη ευχή



– Γέροντα, να μας λέγατε κάτι για την αυτενέργητη ευχή;


– Ο άνθρωπος που έχει την αυτενέργητη ευχή, δεν προσπαθεί να πη την ευχή, αλλά,

χωρίς να καταβάλλη καμμιά προσπάθεια, η ευχή λέγεται μέσα του από μόνη της.

Ακόμη και στον ύπνο λέει την ευχή καί, όταν ξυπνάη, συνεχίζει η ευχή.

Γι’ αυτό στην Αγία Γραφή στο Άσμα Ασμάτων λέει: «Εγώ καθεύδω και η καρδία μου αγρυπνεί» (1).


Στο Άγιον Όρος ήταν ένας εργάτης που δούλευε πολύ· δούλευε για τρεις εργάτες,

και γι’ αυτό οι Πατέρες του έδιναν διπλό μισθό.

Ερχόταν καμμιά φορά και εκεί στο Καλύβι, στον «Τίμιο Σταυρό».

Μια φορά που ήρθε του είπα: «Εκεί που δουλεύεις, να λές την ευχή, για να αγιάζεται και η δουλειά που κάνεις».

Με άκουσε με απλότητα και συνήθισε να λέη την ευχή.


Έρχεται μια μέρα και μου λέει: «Κοιμάμαι, και στον ύπνο μου λέω την ευχή.

Και όταν ξυπνάω, συνεχίζει η ευχή. Νιώθω μέσα μου χαρά».

«Άρχισε να γλυκοχαράζη», του λέω.

Κοσμικός άνθρωπος και είχε φθάσει σε τέτοια κατάσταση!



– Γέροντα, ο άνθρωπος που έχει την αυτενέργητη ευχή, έχει καθαρισθή από τα πάθη;

– Έμ, τότε έχει φθάσει σε καλή κατάσταση.


– Πώς φθάνει, Γέροντα, κανείς στην αυτενέργητη ευχή;


– Όταν ο άνθρωπος συναισθάνεται την αμαρτωλότητά του και έχη συνέχεια κατά νού την αχαριστία του,

τότε πιέζεται η ψυχή φιλότιμα και ζητάει ταπεινά το έλεος του Θεού.

Και μετά, χωρίς να καταβάλλη προσπάθεια, αρχίζει η ευχή να λέγεται μόνη της· δουλεύει μέσα του η ευχή.


– Το αισθάνεται ως ανάγκη, Γέροντα;

– Όχι ως ανάγκη, αλλά του έχει γίνει συνήθεια πλέον.

Του έχει μείνει η καλή συνήθεια της αδιαλείπτου προσευχής από την εργασία που έκανε.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012


(1) Άσμα Ασμ. 5, 2.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Mon Oct 02, 2017 6:56 pm

Image



Η εξωτερική συνήθεια της ευχής



– Γέροντα, μπορεί κάποιος να λέη την ευχή συνέχεια ψιθυριστά;


– Μπορεί να του έχη γίνει εξωτερική συνήθεια και να την λέη ρυθμικά, όπως το ρολόι κάνει τίκ-τάκ,

αλλά ο νούς του να μην είναι στον Θεό.


– Ωφελεί, Γέροντα, καθόλου αυτό;

– Αν κανείς έχη λίγη ταπείνωση και καταλαβαίνη ότι ο νούς του δεν είναι στον Θεό και ότι την ευχή

την λέει μηχανικά, τότε ωφελείται λίγο.

Αν όμως νομίζη ότι, επειδή λέει την ευχή, είναι προχωρημένος πνευματικά, τότε βλάπτεται.


– Γέροντα, αν κάποιος συνηθίση να λέη συνέχεια την ευχή, αυτό τον βοηθάει στον αγώνα του;


– Το θέμα είναι για ποιόν λόγο λέει την ευχή.

Αν έχη γνωρίσει τον εαυτό του και αισθάνεται ως ανάγκη το έλεος του Θεού και το ζητάη συνέχεια

λέγοντας την ευχή, βοηθιέται.

Ή, αν δεν έχη γνωρίσει τον εαυτό του, αλλά καταλαβαίνη ότι είναι μπλεγμένος στα γρανάζια των παθών

και καταφεύγη στον Θεό, και τότε ο Θεός θα τον βοηθήση στον αγώνα του και θα του μείνη

και η συνήθεια να λέη την ευχή.

Αν όμως λέη την ευχή μηχανικά, χωρίς συναίσθηση των αμαρτιών του, αυτό δεν μπορεί να βοηθήση

στην απέκδυση του παλαιού ανθρώπου.


– Μπορεί, Γέροντα, να είναι και επικίνδυνο να επιδιώκη κανείς να συνηθίση να λέη την ευχή;

– Επικίνδυνο είναι, όταν κανείς εγκαταλείπη την παρακολούθηση του εαυτού του και ασχολήται με την ευχή

σαν να είναι κάτι της μόδας. Αυτός μπορεί να αποκτήση την συνήθεια της ευχής, αλλά μέσα του θα ζη

ο παλαιός άνθρωπος, και υπάρχει κίνδυνος να επακολουθήση πλάνη.

Θυμάμαι, όταν ήμουν στο Σανατόριο, νοσηλευόταν εκεί ένας μοναχός που είχε συνηθίσει να λέη την ευχή.

Έκλεινε τα μάτια του και έλεγε συνέχεια: «Κύριε Ιησού Χριστέ...», «Κύριε Ιησού Χριστέ…».

Μία επισκέπτρια που τον είδε, άρχισε να σταυροκοπιέται.

«Ώ, είπε, κοντά σε άγιο βρισκόμαστε!».

Μια μέρα όμως αυτός ο μοναχός μου είπε: «Τον τάδε και τον τάδε τους ήλεγξα.

Έγραψα γράμμα και στον τάδε Δεσπότη και στον τάδε, να αλλάξουν μυαλά, κι εγώ θα είμαι στο πλευρό τους».

«Για στάσου, βρέ αδελφέ, του λέω.

Αγράμματος είσαι, φυματίωση έχεις, που στηρίζεσαι και μιλάς έτσι;».

Και τί μου απαντά!

«Ένας-δυό αν υπήρχαν σαν κι εμένα, θα είχε σωθή ο κόσμος!».

Αν δεν ήταν καλά στο μυαλό, θα ήταν δικαιολογημένος· αλλά το μυαλό του ήταν εντάξει.

Επειδή ζόριζε τον εαυτό του και έλεγε συνέχεια την ευχή, του έμεινε η συνήθεια και μετά κάθε λογισμός

που του ερχόταν νόμιζε ότι ήταν από τον Θεό.

Έτσι έφθασε στο σημείο να πιστεύη ότι σαν αυτόν δεν υπήρχε κανένας άλλος στον κόσμο!



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Tue Oct 03, 2017 7:53 pm

Image



Το κράτημα της αναπνοής για την συγκέντρωση του νού



– Γέροντα, πώς λέτε την ευχή με την εισπνοή και την εκπνοή;

– Είχα συνηθίσει να λέω την ευχή ολόκληρη·

με την εισπνοή έλεγα «Κύριε, Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού»

και με την εκπνοή «ελέησόν με, τον αμαρτωλόν».

Ύστερα όμως από την εγχείρηση στους πνεύμονες, δεν έφθανε η αναπνοή μου να την λέω ολόκληρη,

και έλεγα με την εισπνοή «Κύριε, Ιησού Χριστέ» και με την εκπνοή «ελέησόν με».


– Γέροντα, σε τί βοηθάει το κράτημα της αναπνοής, όταν λέμε την ευχή;

– Το κράτημα της αναπνοής βοηθάει να συγκεντρωθή ο νούς στην ευχή, όπως στην σκοποβολή κρατάς

κάπως την αναπνοή σου, για να πετύχης τον στόχο σου.

Αυτό όμως πρέπει να γίνεται για λίγο στην αρχή, και μόνον όταν υπάρχη ανάγκη·

όταν δηλαδή ο νούς είναι σκορπισμένος ή έχη πόλεμο λογισμών.

Τότε έχει νόημα να κρατάη κανείς λίγο την αναπνοή του, αλλά και πάλι όχι συνέχεια,

γιατί πιέζεται η καρδιά και παθαίνει βλάβη.

Μερικοί σκύβουν το κεφάλι, κρατούν την αναπνοή και πονάει η καρδιά ως όργανο,

οπότε παθαίνουν ζημιά και αναγκάζονται να σταματήσουν την ευχή.

Ο Θεός άλλον πόνο ζητάει·

ο πραγματικός καρδιακός πόνος έρχεται με την ταπεινή συντριβή της καρδιάς

και όχι με το σαρκικό σφίξιμο της καρδιάς.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Wed Oct 04, 2017 6:53 pm

Image



Η ευχή να γίνεται με κόπο



– Γέροντα, προτιμώ να κάθωμαι στο κελλί και να λέω την ευχή παρά να πηγαίνω στην διακονία.


– Βρέ, τί πάθαμε! Νιρβάνα (1) θα κάνης;

Ο Ορθόδοξος Μοναχισμός δεν είναι νιρβάνα. Κατάλαβες;

Ο μοναχός δεν είναι τεμπέλης, να μη δουλεύη και να κάθεται να λέη μόνον την ευχή.

Αν θέλη να κάθεται συνέχεια, θα είναι σαν αυτούς που κάνουν γιόγκα για αυτοσυγκέντρωση.

Ο μοναχός, και μάλιστα ο νέος, πρέπει να είναι σπίρτο, να έχη λεβεντιά, να τρέχη σε ό,τι του ζητάει η υπακοή.


– Και μετάνοιες, Γέροντα, δυσκολεύομαι να κάνω.

– Εντάξει τότε· μετάνοιες να μην κάνης, διακονία να μην κάνης, να κάθεσαι και να λές την ευχή!

Τί προκοπή θα κάνης μετά;

Ο Αββάς Ισαάκ λέει ότι η προσευχή που γίνεται χωρίς σωματικό κόπο είναι έκτρωμα· δεν είναι προσευχή (2).


– Γέροντα, δεν μπορώ να σταθώ πολλή ώρα όρθια να κάνω κομποσχοίνι· ύστερα από λίγο γονατίζω και λέω την ευχή γονατιστή.


– Κάνε πρώτα το δύσκολο καί, όταν κουρασθής, κάνε το πιο εύκολο.

Αν δεν μπορής να σταθής όρθια, γονάτισε.

Αν δεν μπορής γονατιστή, κάθησε.

Κι αν δεν μπορής ούτε καθιστή, ξάπλωσε και λέγε την ευχή.

Αρκεί ο νούς σου να είναι στον Θεό. Αυτό το λέει και ο Αββάς Ισαάκ (3).



– Γέροντα, γιατί οι Πατέρες λένε να κάθεσαι σε σκαμνί, όταν λές την ευχή;

– Γιατί εννοείται ότι έχεις κάνει τον κανόνα σου, τις μετάνοιές σου κ.λπ., καί, επειδή κουράστηκες,

κάθεσαι λίγο και λές την ευχή, για να μπορής να προσευχηθής και στην συνέχεια.

Ύστερα, στις Ακολουθίες και στο διακόνημά σου θα είσαι για αρκετό διάστημα όρθια, πράγμα που κουράζει.

Αν στέκεσαι πάλι όρθια στο κελλί, για να προσευχηθής, θα αποκάμης.

Γι’ αυτό κάθεσαι λίγο και λές την ευχή.

Οι Πατέρες όμως δεν εννοούν ότι, για να πούμε την ευχή, πρέπει να καθώμαστε.

Το να καθήσης, για να πής την ευχή, ενώ μπορείς να σταθής όρθιος, δεν το θεωρώ σωστό·

είναι τρα-λα-λά, άσχετα αν νομίζης ότι αισθάνεσαι κάποια γλυκύτητα.

Ο Γερο-Αρσένιος ο Σπηλαιώτης (4) έλεγε:

«Όταν λέω την ευχή όρθιος, πολλή ευωδία αισθάνομαι. Όταν λέω την ευχή καθιστός, λίγη ευωδία».



– Γέροντα, όταν κάνω μετάνοιες ή κάνω όρθια κομποσχοίνι, συγκεντρώνεται πιο εύκολα ο νούς μου· δηλαδή ο κόπος με συγκεντρώνει.

– Πηγαίνει ο νούς στην εργασία που κάνεις.

Όπως, όταν πονάς, πάει εκεί ο νούς, γιατί ο πόνος τραβά τον νού, έτσι και όταν κάνης μετάνοιες, πάει ο νούς εκεί.

Αλλά και πάλι, αν ο νούς σου ήταν καθαρά στον Χριστό, δεν θα θυμόσουν ούτε πόσες μετάνοιες έκανες.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Ο Γέροντας εννοεί ότι η εργασία της ευχής απαιτεί και σωματικό κόπο και αγώνα κατά των παθών. Δεν έχει καμμία σχέση με τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι ανατολικές θρησκείες, με σκοπό την κατ’ αυτούς λύτρωση, την οποία ονομάζουν «νιρβάνα».
(2) Βλ. Αββά Ισαάκ του Σύρου, Οι Ασκητικοί Λόγοι, Λόγος ΟϚ΄, σ. 261.
(3) Βλ. ό.π. Λόγος ΚΗ΄, σ. 104· Λόγος ΚΘ΄, σ. 108· Λόγος ΝΗ΄, σ. 212.
(4) Γέροντας Αρσένιος ο Σπηλαιώτης (1886-1983): Ασκητής των σπηλαίων της Μικράς Αγίας Άννης του Αγίου Όρους.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Thu Oct 05, 2017 7:02 pm

Image



Μετάνοια: ο πιο σίγουρος δρόμος για την ευχή



– Γέροντα, ο Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ γράφει να λέμε την ευχή αργά και να κάνουμε αργά τις μετάνοιες (1).

– Κάθε Άγιος λέει για την ευχή τον τρόπο με τον οποίο βοηθήθηκε ο ίδιος.

Γι’ αυτό πολλές φορές παρεξηγείται και η νοερά προσευχή.

Οι Νηπτικοί Πατέρες (2), με τα βιώματα που είχαν, βρίσκονταν σε συνεχή επαφή με τον Θεό και μπορούσαν,

ακολουθώντας τον τρόπο που τους βοηθούσε περισσότερο, να προσεύχωνται σωστά.

Αν όμως εγώ προσπαθώ να εφαρμόσω αυτά που γράφουν οι Πατέρες, π.χ. κλίση της κεφαλής στο στήθος,

κράτημα της αναπνοής κ.λπ., μόνον και μόνο για να νιώσω ηδονή, αγαλλίαση, ή το κάνω από υπερηφάνεια,

για να γίνω Νηπτικός Πατέρας, τότε δεν μπορώ να κάνω προκοπή.


– Γέροντα, βοηθούν τα διάφορα βιβλία που αναφέρονται στην νοερά προσευχή;

– Βοηθούν όσους έχουν ταπείνωση.

Όσους όμως έχουν υπερηφάνεια και βάζουν στόχο σε τόσο διάστημα να φθάσουν σε μέτρα πνευματικά,

να γίνουν Νηπτικοί Πατέρες, δεν τους βοηθούν.

Ήρθαν μια μέρα κάποιοι στο Καλύβι και μου λένε:

«Ήρθαμε να μας διδάξης την ευχή, γιατί είσαι από αυτούς που έχουν την νοερά προσευχή».

«Να με σβήσετε εμένα από τον κατάλογό σας, τους είπα.

Εγώ τίποτα άλλο δεν κάνω, παρά μόνο ζητώ το έλεος του Θεού».


– Γέροντα, μερικά πρακτικά μέσα που αναφέρουν οι Πατέρες για την ευχή δεν βοηθούν;


– Όλα αυτά είναι βοηθητικά μέσα (3) για την συγκέντρωση του νού, και βοηθούν,

μόνον όταν ο άνθρωπος βάλη μπροστά την ταπείνωση, την μετάνοια, την συντριβή.

Αν όμως πάρω ένα σκαμνί, γείρω έτσι το κεφάλι στο στήθος και πω ότι θα αρχίσω να λέω την ευχή τόσες φορές

όσες αναφέρει ο Προσκυνητής (4), χωρίς να έχω εργασθή στην μετάνοια, τότε θα μείνω μόνο σ’ αυτά τα εξωτερικά

και η εργασία που θα κάνω θα είναι εξωτερική.

Το πολύ-πολύ να αποκτήσω μια εξωτερική συνήθεια να λέω την ευχή.

Ενώ, αν καλλιεργήσω πρώτα την ταπείνωση, την μετάνοια, και πάρω μετά μερικά από αυτά που αναφέρουν

οι Πατέρες, για να τα χρησιμοποιήσω ως βοηθητικά, τότε θα βοηθηθώ.

Όποιος ξεκινάει έτσι για την εργασία της ευχής, δεν μπορεί να πλανηθή, ενώ ο άλλος τρόπος μπορεί

να οδηγήση και σε πλάνη.



– Μπορεί, Γέροντα, να αποκτήση κανείς την ευχή, χωρίς να διαβάση Νηπτικούς Πατέρες (5) και χωρίς να ακολουθήση κάποιες μεθόδους;

– Και βέβαια μπορεί, αν απλά και ταπεινά λέη την ευχή.

Γιατί μερικοί σκαλώνουν στις μεθόδους και μένουν εκεί· δεν προχωρούν παραπέρα.

Κάνουν δηλαδή την μέθοδο σκοπό, ενώ η μέθοδος είναι απλώς βοηθητικό μέσο.


–Γέροντα, να μας λέγατε πώς είναι το βύθισμα στην ευχή ;


– Το γλυκό βύθισμα; Δεν ξεκινάει κανείς γι’ αυτό.


– Ναί, Γέροντα, δεν ξεκινάει για να νιώση αυτό, αλλά ποιός αγώνας πρέπει να προηγηθή;

– Βασικά να μην υπάρχη ιδιοτέλεια, να υπάρχη αρχοντιά, θυσία.

Ο πιο σίγουρος δρόμος είναι να καλλιεργήση κανείς την ευχή με τον αρχοντικό τρόπο.

Να σκέφτεται δηλαδή τις μεγάλες ευεργεσίες του Θεού και την δική του μεγάλη αχαριστία απέναντι στον Θεό.

Τότε πιέζεται μόνη της η ψυχή ταπεινά από φιλότιμο και ζητάει το έλεος του Θεού με πόνο.

Έτσι αυξάνει συνεχώς η ανάγκη για το έλεος του Θεού, και η ευχή γίνεται καρδιακή και φέρνει σιγά-σιγά

στην ψυχή την γλυκύτητα της θείας παρηγοριάς στην αρχή, και αργότερα την θεία αγαλλίαση.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012


(1) Βλ. Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ, Υιέ μου, δός μοι σήν καρδίαν…, εκδ. «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 1978, σ. 178.
(2) Νηπτικοί Πατέρες ονομάζονται οι Πατέρες της Εκκλησίας που εργάσθηκαν και εδίδαξαν ειδικώτερα την εργασία της νήψεως.
(3) Για την εφαρμογή κάποιας πρακτικής μεθόδου για την ευχή είναι απαραίτητη η παρακολούθηση από έμπειρο Πνευματικό.
(4) Ο Γέροντας αναφέρεται στο βιβλίο «Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού». Μετάφρασις από την ρωσική γλώσσα †Παντελεήμονος Καρανικόλα, Μητροπολίτου Κορίνθου, εκδ. «Αστέρος», Αθήνα 2006.
(5) Η πιο γνωστή συλλογή νηπτικών πατερικών κειμένων είναι η «Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών», την οποία συνέταξαν, επιμελήθηκαν και εξέδωσαν το 1782 ο Άγιος Μακάριος Νοταράς (†1805) και ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης (†1809).
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

PreviousNext

Return to ΔΙΔΑΧΕΣ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests