Μαρτύριο και ταπείνωσηΑυτός που θα αξιωθή να μαρτυρήση, πρέπει να έχη πολλή ταπείνωση και να αγαπάη πολύ τον Χριστό.
Αν προχωρήση εγωιστικά στο μαρτύριο, θα τον εγκαταλείψη η Χάρις.
Θυμάσθε, ο Σαπρίκιος (1) πού έφθασε μέχρι το μαρτύριο και όμως αρνήθηκε τον Χριστό;
«Γιατί με φέρατε εδώ;», είπε στους δημίους.
«Καλά, δεν είσαι Χριστιανός;», του λένε. «Όχι», απαντά. Και ήταν ιερέας!
Μου λέει ο λογισμός ότι πήγαινε να μαρτυρήση εγωιστικά και όχι ταπεινά•
δεν πήγαινε στο μαρτύριο για την πίστη του,
για την αγάπη του Χρίστου, γι' αυτό τον εγκατέλειψε η Χάρις.
Γιατί, όταν κινήται κανείς εγωιστικά, δεν δέχεται την Χάρη του Θεού και επόμενο είναι σε μια δυσκολία
να αρνηθή τον Χριστό.
- Γέροντα, πολλές φορές λέμε ότι σε δύσκολες ώρες ο Θεός θα δώση δύναμη.- Ο Θεός θα δώση δύναμη σε έναν ταπεινό άνθρωπο που έχει καθαρή καρδιά,που έχει καλή διάθεση.
Αν δη ο Θεός πραγματικά καλή διάθεση, ταπείνωση, θα δώση πολλή δύναμη.
Δηλαδή θα εξαρτηθή από την διάθεση του ανθρώπου, για να του δώση δύναμη ο Θεός.
- Γέροντα, είπατε να έχη ταπείνωση και καλή διάθεση ο άνθρωπος. Μπορεί να έχη υπερηφάνεια
και καλή διάθεση;- Όταν λέμε ταπείνωση, εννοούμε τουλάχιστον στο θέμα αυτό του μαρτυρίου να έχη ταπείνωση.
Μπορεί να έχη υπερηφάνεια, αλλά τότε να ταπεινωθή και να πη:
«Θεέ μου, είμαι υπερήφανος• τώρα όμως δώσ' μου λίγη δύναμη να μαρτυρήσω για την αγάπη Σου και
να εξοφλήσω τις αμαρτίες μου».
Οπότε, αν έχη ταπεινή διάθεση και πηγαίνη στο μαρτύριο με μετάνοια, τότε δίνει πολλή Χάρη ο Θεός.
Να μην πάη δηλαδή με υπερήφανη διάθεση, με τον λογισμό ότι θα γίνη μάρτυρας και θα του γράψουν μετά
το συναξάρι και ακολουθία, θα του κάνουν εικόνα με φωτοστέφανο.
Μου είπε κάποιος: «Κάνε προσευχή, Πάτερ, να φθάσω μέχρι πέμπτου ουρανού».
«Καλά, του λέω, ο Απόστολος Παύλος έφθασε στον τρίτο Ουρανό (2), εσύ ζητάς να φθάσης στον πέμπτο;».
«Γιατί, μου λέει, δεν γράφει να ζητάμε τα "κρείττονα";»(3). Ακούς εκεί κουβέντα!
Πάντως, αν πάη κανείς στο μαρτύριο, για να έχη δόξα στον Παράδεισο, καλύτερα να μη σκεφθή να μαρτυρήση.
Ένας γνήσιος, ένας σωστός Χριστιανός, αν ήξερε ότι και στον Παράδεισο που θα πάη θα έχη πάλι βάσανα,
θα εχη μαρτύρια, πάλι θα λαχταρούσε να πάη εκεί.
Δεν πρέπει να σκεφτώμαστε ότι, αν υποφέρουμε κάτι εδώ στην γη, θα είμαστε καλύτερα εκεί στον Ουρανό.
Να μην πάμε έτσι μπακαλίστικα.
Εμείς θέλουμε τον Χριστό.
Ας υπάρχη μαρτύριο, ας μαρτυρούμε κάθε μέρα, ας μας δέρνουν κάθε μέρα,
και δυο και τρεις φορές την ημέρα• δεν μας απασχολεί.
Το μόνο που μας απασχολεί είναι να είμαστε με τον Χριστό.
- Μπορεί, Γέροντα, ένας να ζη ράθυμα και, όταν χρειασθή, να ομολογήση θαρρετά;- Για να το κάνη κανείς αυτό, η καρδιά του πρέπει να εχη μέσα καλωσύνη, θυσία.
Γι' αυτό είπα να καλλιεργηθή η αρχοντιά, το πνεύμα της θυσίας. Ο ένας να θυσιάζεται για τον άλλο.
Βλέπεις τον Άγιο Βονιφάτιο και την Αγία Άγλαΐδα (4); Είχαν την ελεεινή εκείνη ζωή στην Ρώμη,
αλλά μόλις κάθονταν να φάνε, ο νους τους πήγαινε στους φτωχούς.
Έτρεχαν να δώσουν πρώτα φαγητό στους φτωχούς και ύστερα έτρωγαν αυτοί.
Παρόλο πού ήταν κυριευμένοι από πάθη, είχαν καλωσύνη και πονούσαν τους φτωχούς.
Είχαν θυσία, γι' αυτό ο Θεός τους βοήθησε.
Και η Άγλαΐδα, αν και ζούσε αμαρτωλή ζωή,
αγαπούσε τους αγίους Μάρτυρες και ενδιαφερόταν για τα άγια Λείψανα.
Είπε στον Βονιφάτιο να πάη με άλλους υπηρέτες της στην Μικρά Ασία, για να πλήρωση και να μαζέψη
τα άγια Λείψανα των Μαρτύρων και να τα μεταφέρη στην Ρώμη.
Κι εκείνος της είπε χαμογελώντας: «Αν σου φέρουν και το δικό μου λείψανο, θα το δεχθής;».
«Μην αστειεύεσαι μ' αυτά», του λέει εκείνη.
Τελικά, όταν έφθασε στην Ταρσό και πήγε στο αμφιθέατρο, για να αγοράση τα άγια Λείψανα,
παρακολούθησε τα μαρτύρια των Χριστιανών και αμέσως συγκλονίσθηκε από την καρτερία τους.
Έτρεξε, ασπάσθηκε τα δεσμά και τις πληγές τους και τους ζήτησε να προσευχηθούν,
για να τον ενισχύση ο Χριστός να ομολογήση δημόσια ότι είναι Χριστιανός.
Μαρτύρησε λοιπόν και αυτός στο αμφιθέατρο και οι σύντροφοι του αγόρασαν το Λείψανο του
και το μετέφεραν στην Ρώμη, όπου Άγγελος Κυρίου είχε πληροφορήσει την Αγλαΐδα για το γεγονός.
Έτσι έγινε εκείνο που χαριτολογώντας είχε προφητεύσει ο Βονιφάτιος, πριν φύγη από την Ρώμη.
Ύστερα εκείνη, αφού μοίρασε την περιουσία της,
έζησε με άσκηση και πτώχεια ακόμη δεκαπέντε χρόνια και άγιασε. (5).
Βλέπετε, δεν είχαν βοηθηθή, γι' αυτό είχαν παρασυρθή στο κακό και είχαν παρεκτραπή.
Είχαν όμως πνεύμα θυσίας και ο Θεός δεν τους άφησε.ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Β’
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2002
(1) Βλ. Αγίου Νικόδημου Αγιορείτου, Συναξαριστής των δώδεκα μηνών του ενιαυτού, εκδ. Όρθοδόξου Κυψέλης, Θεσσαλονίκη 1982, τόμος Γ', σ. 239-241.
(2) Βλ. Β ' Κορ. 12, 2.
(3) Βλ. Α Κορ. 12,31.
(4) Ό Άγιος Βονιφάτιος ήταν δούλος της Συγκλητικής Αγλαΐδος, αλλά και δούλος στον έρωτα της κυρίας του.
(5) Η μνήμη τους εορτάζεται στις 19 Δεκεμβρίου.