
«Την Μητέρα σου προσάγει σοι εις ικεσίαν ο λαός σου, Χριστέ» (1)
– Γέροντα, ποιά εικόνα της Παναγίας Την αποδίδει περισσότερο;
– Η Παναγία η Ιεροσολυμίτισσα.
Μια φορά Την είδα εκεί στο Καλύβι, στην Παναγούδα… Αν σου το πω, σε πόσους θα το πης;
– Σε κανέναν, Γέροντα.
– Λοιπόν, είδα σε όραμα ότι θα πήγαινα μακρινό ταξίδι και έπρεπε να ετοιμάσω τα χαρτιά μου,
διαβατήριο, συνάλλαγμα κ.λπ., αλλά οι υπάλληλοι δεν μου έκαναν τα χαρτιά.
Εκεί ήταν πολλοί άνθρωποι, όμως δεν υπήρχε κανείς να με βοηθήση.
«Ποιός θα με βοηθήση; λέω.
Μά δεν βρίσκεται κανένας, για να ενδιαφερθή;». Είχα μια αγωνία!...
Και ξαφνικά παρουσιάζεται μια Γυναίκα με λαμπερό πρόσωπο, ντυμένη στα χρυσαφένια.

Είχε μια ωραιότητα! Άστραφτε ολόκληρη!
«Μήν ανησυχής, εγώ θα σε βοηθήσω· ο Γυιός μου είναι Βασιλιάς», μου λέει και με χτύπησε απαλά στον ώμο.
Παίρνει τα χαρτιά και με μια κίνηση τα βάζει στον κόρφο Της.
Ώ, τί κίνηση ήταν εκείνη!
Ύστερα μου είπε: «Θα περάσετε δύσκολες ημέρες» και μου ανέφερε κάτι που έπρεπε να κάνω κι εγώ (2) .
Μετά από καιρό είδα την Παναγία την Ιεροσολυμίτισσα σε ένα βιβλίο και Την αναγνώρισα.
– Κάποιος, Γέροντα, μας ρώτησε: «Αφού η σωτηρία μας είναι στα χέρια του Θεού, γιατί, όταν επικαλούμαστε την Παναγία, λέμε: «Υπεραγία Θεοτόκε, σώσον ημάς»;
– Ας πούμε, μια γυναίκα έχει γειτόνισσα την μάνα ενός υπουργού και την παρακαλεί να φροντίση,
ώστε να βρεθή μια δουλειά για το παιδί της.
Η γειτόνισσα προθυμοποιείται, όμως δεν θα βρη η ίδια την δουλειά, αλλά θα παρακαλέση τον γυιό της,
που ως υπουργός έχει αυτήν την δυνατότητα και θα κάνη το χατίρι της μάνας του.
Έτσι κι εμείς, παρακαλούμε την Παναγία να μας σώση και η Παναγία παρακαλεί τον Υιό Της που έχει αυτήν την δύναμη.
Και Εκείνος Της κάνει το χατίρι, γιατί αγαπάει πολύ την Μητέρα Του.
– Γέροντα, στην Παναγία προσεύχομαι με περισσότερη άνεση από ό,τι στον Χριστό. Μήπως αυτό είναι ανευλάβεια;
– Κι εγώ έτσι νιώθω.
Από πολύ σεβασμό στον Χριστό, νιώθω περισσότερη άνεση στην Παναγία, όπως και τα παιδιά
– και μεγάλα αγόρια να είναι – πηγαίνουν στην μάνα με περισσότερο θάρρος από ό,τι στον πατέρα,
από σεβασμό προς τον πατέρα.
Οι άνθρωποι που έχουν πραγματική ευλάβεια και σεβασμό στον Χριστό, συστέλλονται μπροστά στον Χριστό,
ενώ στην Παναγία έχουν περισσότερο θάρρος και Tήν πλησιάζουν άνετα, γιατί η Παναγία ανήκει στο γένος το ανθρώπινο.
– Καμμιά φορά, Γέροντα, όταν κάνω μετάνοιες, ψάλλω την Παράκληση της Παναγίας ή λέω τους Χαιρετισμούς. Μήπως, όταν κάνω μετάνοιες, πρέπει να λέω μόνον την ευχή;
– Όχι, κάνε όπως αναπαύεσαι, γιατί και η Παναγία στον Χριστό τα πηγαίνει όλα,
αλλά και με την στοργή και την τρυφερότητά Της γεμίζει την ψυχή μας από αγάπη και έρωτα προς τον Χριστό.
Εγώ παρακαλώ την Παναγία να μου πάρη την καρδιά καί, αφού πρώτα την καθαρίση, να την κόψη στα τέσσερα:
Τρία κομμάτια να δώση στην Αγία Τριάδα και ένα κομμάτι να κρατήση Εκείνη.
– Γέροντα, όταν λέω την ευχή, μπορεί να περάση πολλή ώρα και να μην κάνω κανένα κομποσχοίνι στην Παναγία, γιατί δεν μπορώ να αφήσω το όνομα του Χριστού.
– Φοβάσαι μήπως παρεξηγηθή η Παναγία;
Ευλογημένη, δεν είπαμε ότι οι προσευχές προς την Παναγία και προς όλους τους Αγίους απευθύνονται στον Χριστό;
Να κάνης όπως νιώθεις. Δεν παρεξηγείται η Παναγία ούτε οι Άγιοι.
– Γέροντα, σε μια ατομική αγρυπνία που την αφιερώνω στην Παναγία τί να κάνω;
– Να συλλογίζεσαι προηγουμένως την Παναγία.
Σ’ αυτό μπορούν να σε βοηθήσουν και μερικά τροπάρια από την Παράκληση της Παναγίας ή από το Θεοτοκάριο
ή από τον Ακάθιστο Ύμνο.
Μετά να συνεχίσης με ευχή
και ό,τι άλλο «δόξη τω Προεστώτι» (3) του εαυτού σου, ήγουν «τώ τυπικώ της καρδίας σου».
– Γέροντα, οι Χαιρετισμοί της Παναγίας είναι δοξολογία;
– Δοξολογία είναι.
Μπορείς να τους λές σαν ευχαριστία στην Παναγία, όταν εκπληρώνη κάποιο αίτημά σου.
Όχι όλο να ζητάμε από την Παναγία, αλλά να Την ευχαριστούμε κιόλας.
Οι Χαιρετισμοί της Παναγίας έχουν πολλή Χάρη.
Ανώνυμος τους έγραψε.
Να τους μάθης απ’ έξω και να τους λές και μέσα στην ημέρα.
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ, ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
(1) Θεοτοκίον Μακαρισμών Α΄ ήχου ημέρας Κυριακής.
(2) Ο Γέροντας το είπε το 1984 και δεν έδωσε εξηγήσεις.
(3) Έκφραση από τα μοναστηριακά Τυπικά, η οποία σημαίνει ότι κάποια αλλαγή στο Τυπικό μπορεί να ρυθμισθή κατά την κρίση-διάκριση του Προεστώτος. Ο Γέροντας εδώ εννοεί «ό,τι σού υποδείξη η καρδιά σου».