«Σοφία Σειράχ» ή «Σοφία Ίησού, υιού Σειράχ» Λέγεται ενα άπό τά θεόπνευστα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης. Το διδακτικώτατο δε αύτό και ελκυστικότατο βιβλίο έγραψεν ό Ιουδαίος κάτοικος της Ιερουσαλήμ Ίησούς υιός τού Σειράχ περί το 190 εως 180 π.Χ. και σε μίαν έποχήν πού ή Παλαιστίνη εϋρίσκετο κάτω άπό τήν έξουσίαν καί πολιτικήν διακυβέρνησιν των Πτολεμαίων, διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ό Ίησούς τού Σειράχ άνήκε στήν τάξιν των γραμματισμένων καί πλουσίων άλλά καί ευσεβών Ιουδαίων. Είχε μελετήσει τόν Μωσαϊκόν Νόμον καί τά άλλα θεόπνευστα βιβλία τής Παλαιάς Διαθήκης καθώς καί τήν έθνικήν παράδοσιν τού λαού του. Εταξείδευσεν έπίσης, σε ώριμην πιά ήλικίαν, σε διάφορες ξένες χώρες καί έγνώρισε τά ήθη καί έθιμα καί τόν τρόπον ζωής καί σκέψεως τών άνθρώπων πολλών χωρών. Από τήν έπικοινωνίαν του δε αυτήν με ειδωλολάτρες άνθρώπους όχι μόνον δεν έπηρεάσθηκε δυσμενώς άλλά τουναντίον άγάπησεν άκόμη περισσότερον τήν θείαν σοφίαν καί έξετίμησε βαθύτερα τίς θείες εύεργεσίες καί έπλημμύρισεν ή καρδιά του άπό άπέραντην εύγνωμοσύνην πρός τόν μόνον άληθινόν Θεόν τών πατέρων του.
Κατά τά τελευταία χρόνια της ζωης του ό σοφός καί έμπειρος «Σειραχίδης» έγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ιερουσαλήμ και άνοιξεν ίδικήν του σχολήν, διά να διδάσκη τους συμπατριώτες του την Αγία Γραφήν και νά τους ένισχύη στήν ήθικήν ζωήν. Κατά τήν περίοδον αυτήν έγραψε στήν έβραϊκήν γλώσσαν και το βιβλίο του, με σκοπον και πόθον νά προφύλαξη τους ανθρώπους του έθνους του απο τήν πλάνην τών ειδώλων και νά τους ένίσχυση στις θλίψεις, που έδοκίμαζαν και νά στηρίξη όλους, ιδιαίτερα δε τους νέους, στήν βίωσιν τών αληθειών του Νόμου του Θεου.
Το βιβλίο αυτο μετέφρασε στήν έλληνικήν γλώσσαν το 132 π.Χ. ό έγγονος του θεοπνεύστου συγγραφέως Ιησούς, που ευρίσκετο τότε με πολλούς άλλους Ιουδαίους στήν Αϊγυπτον. Ό μεταφραστής στον πρόλογόν του δίδει σημαντικές πληροφορίες τόσον διά τήν προσωπικότητα του παππου του όσον και διά τις συνθήκες, κάτω απο τις όποΤες ζουσαν τότε οι συμπατριώτες του στήν Αϊγυπτον, καθώς και διά τον άμεσον κίνδυνον νά αφομοιωθουν αυτοί μέ τους ειδωλολάτρες κατοίκους της. Υπογραμμίζει δέ ότι κατά το διάστημα τής μεταφράσεως αγρύπνησε καί έκουράσθηκε πολυ προς χάριν τών συμπατριωτών του τής διασποράς, που ήθελαν νά μελετουν τά ιερά βιβλία καί ήσαν πρόθυμοι νά συμμορφώνουν τήν ζωήν τους σύμφωνα μέ τον Νόμον του Κυρίου.
Παρ' όλον όμως που το βιβλίο του σοφου Σειράχ απευθύνετο προς ανθρώπους τής προχριστιανικής έποχής, είναι διδακτικώτατο καί διά τους Χριστιανούς. Διότι τά σοφά γνωμικά του καί τά έμπνευσμένα διδάγματα του γύρω απο ζητήματα τής πρακτικής ζωής ανταποκρίνονται σχεδον στο σύνολό τους στίς ανάγκες καί στίς διαθέσεις τής συνειδήσεως τών Χριστιανών.
Μερικά λοιπον απο τά διδάγματα τής Σοφίας Σειράχ έκρίναμε χρήσιμο καί ώφέλιμο νά μεταφέρουμε καί νά αναλύσουμε στο βιβλίο μας αυτο προς πνευματικήν οίκοδομήν τών αναγνωστών του.
...αποσπάσματα από το βιβλίο του επισκόπου π.Βαρνάβα : Διδάγματα απο την Σοφία Σειράχ...