ΠΟΤΕ ΕΙΣΑΚΟΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΑΣ;«Σε καιρό ειρήνης, κάνε φίλο σου τον Θεό, για να τον έχεις σύμμαχο σε καιρό πολέμου». Η προσευχή, είναι μια συνάντηση με το Θεό.
Είναι η ανάβαση του νου.
Είναι μια πραγματική σχέση μεταξύ ανθρώπου και Θεού.
Το γεγονός ότι ο Θεός μπορεί να κάνει την παρουσία Του αισθητή ή να μας αφήσει με την αίσθηση της απουσίας Του, είναι ζωντανή απόδειξη αυτής της πραγματικής σχέσης.
Ακούμε πολλές φορές από ανθρώπους να λένε:
«Προσευχήθηκα πολύ, έκλαψα, παρακάλεσα το Θεό τους αγίους, την Παναγία μας, πήγα σε προσκυνήματα όμως, τίποτα δεν έγινε. Καμία απάντηση από το Θεό δεν πήρα».
Ας το δούμε όμως το θέμα αυτό πιο αναλυτικά.
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ Ο ΘΕΟΣ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΑΣ;Η προσευχή μένει αναπάντητη, όταν το περιεχόμενό της έρχεται σε αντίθεση μ΄ εκείνα που μας παρέδωσε ο Κύριος.
Ίσως πει κάποιος, ότι μερικοί άνθρωποι παρόλο που ζήτησαν από το Θεό πράγματα αγαθά, όλες τις αρετές, θείο φωτισμό, δεν έλαβαν τίποτα από εκείνα που ζήτησαν,..
..τότε, θα του απαντήσουμε ότι δεν ζήτησαν αυτά καθ΄ εαυτά τα αγαθά, αλλά η αίτησή τους ήταν γεμάτη από υπερηφάνεια.
Ήθελαν μάλλον να υπερηφανευτούν με τα αγαθά τα οποία θα τους έδινε ο Θεός.
Με άλλα λόγια, ακόμη κι αν το περιεχόμενο της προσευχής είναι αγαθό, ενώ η πρόθεση του προσευχομένου είναι πονηρή, τότε η απάντηση του Θεού είναι αρνητική.
Ή, για να το πούμε πιο σωστά, τότε ο Θεός δεν απαντά.
Ο Μ. Βασίλειος μας προτρέπει να αναλογισθούμε τα εξής:α) Ή, χρειαζόταν μεγαλύτερη επιμονή και καρτερία στην προσευχή,
β) ή, ήταν απαραίτητο να διορθωθεί ο χαρακτήρας του προσευχομένου και να δείξει μεγαλύτερη «φροντίδα» για την προσευχή,
γ) ή, το αίτημα της προσευχής δεν ικανοποιήθηκε λόγω αναξιότητας του προσευχομένου.
Τώρα, αν σε εμάς δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος από τους τρείς αλλά περισσότεροι, τότε φυσικό είναι να μην δεχόμαστε κάποια απάντηση από τον το Θεό ή, η απάντηση να είναι αρνητική.
Στην περίπτωση αυτή, αισθάνεται κανείς πιο έντονα και την απουσία του Θεού από τη ζωή του.
Βέβαια, αυτή η αίσθηση της απουσίας του Θεού κατά την ώρα της προσευχής, είναι εσφαλμένη και άδικη.
Αν μπορούσαμε να δούμε τη σχέση που δημιουργείται με το Θεό την ώρα της προσευχής με το πρίσμα της αμοιβαιότητας, τότε ο Θεός θα μπορούσε να παραπονεθεί πολύ περισσότερο από ότι εμείς.
Παραπονιόμαστε, γιατί δεν μας φανερώνεται στα λίγα λεπτά, στη μισή ώρα που του αφιερώνουμε.
Τι μπορούμε να πούμε όμως για τις υπόλοιπες εικοσιτρείς και μισή ώρες που μας χτυπά ο Θεός την πόρτα κι εμείς χωρίς καν να του ανοίξουμε, του απαντάμε από μέσα:
"συγνώμη, είμαι απασχολημένος τώρα δε μπορώ, πέρνα αργότερα;.."
..ή όταν δεν του απαντούμε καθόλου, γιατί δεν έχουμε ακούσει το χτύπημα στην πόρτα της καρδιάς μας;
Έτσι φτάνουμε σε μια κατάσταση όπου δεν έχουμε το δικαίωμα να παραπονιόμαστε για την απουσία του Θεού, γιατί εμείς είμαστε περισσότερο απόντες από όσο Εκείνος υπήρξε ποτέ.
Ας δούμε τι απαντά επί του θέματος, ο ιερός Χρυσόστομος.ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΝ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣΕίναι προτιμότερο να μην εισακουσθεί η προσευχή μας από το να ακουσθεί.
Ας μη χαιρόμαστε μόνο όταν αυτές εισακούονται αλλά και όταν δεν εισακούονται.
Η αρνητική απάντηση στην προσευχή μπορεί να συμβεί ακόμη και σε αγίους.
Η προσευχή παραμένει αναπάντητη «όταν ραθύμως αιτούμεν», διότι ο Θεός αποφασίζει για εμάς, πότε συμφέρει και πότε όχι να απαντήσει θετικά ή αρνητικά, το αίτημά μας.
Αν οι άνθρωποι γνωρίζουν να δίνουν ωφέλιμα πράγματα στα παιδιά τους, πολύ περισσότερο ο Θεός γνωρίζει το,..
..«πότε να δώσει και τι να δώσει, διότι όλα τα κάνει για το δικό μας συμφέρον».
ΟΤΑΝ ΕΠΙΜΕΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΥΧΙΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ ΜΑΣΌταν είμαστε αμαρτωλοί και όχι απλά επιμένουμε στην αμαρτία, αλλά επιπλέον καυχιόμαστε γι΄ αυτήν, τότε δεν λαβαίνουμε καμία από το Θεό απάντηση στις προσευχές μας.
Πολλοί άνθρωποι, ενώ τους βλέπουμε εκκλησιάζονται, τρέχουν στους αγίους, από την άλλη δεν εννοούν να εγκαταλείψουν τα μέντιουμ, τις χαρτορίχτρες, τις καφετζούδες και τους αστρολόγους.
Αυτό δείχνει ότι δεν μπορούν να καταλάβουν τη νόσο από την οποία πάσχουν.
Ο λόγος του Θεού όμως λέγει:
«δύο Κυρίους δεν μπορείς να υπηρετείς».
ΟΤΑΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΕΚΕΙΝΩΝ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΔΙΚΗΣΑΝ
Ας δούμε τι μας συμβουλεύει ο αββάς Ησαΐας ο Αναχωρητής επί του θέματος.«Να μην έχεις έχθρα εναντίον κανενός ανθρώπου, διότι η προσευχή σου δεν θα είναι δεκτή από το Θεό. Να είσαι με όλους ειρηνικός, για να αποκτήσεις παρρησία στο Θεό, όταν θα προσεύχεσαι. Εκείνος που θέλει να προσεύχεται στο Θεό από τα βάθη της διάνοιάς του, να είναι αληθινή και καθαρή η προσευχή του, πρέπει πρώτα να ερευνά το νου του, τί σκέψεις έχει, ώστε όταν λέγει στον Θεό «ελέησον με», να έχει συγχωρήσει πρώτα τον συνάνθρωπό του».
Όταν λοιπόν εμείς ενεργούμε αντίθετα με το θέλημα το Θεού, τότε όχι μόνο δεν εισακουόμαστε, αλλά παροξύνουμε το Θεό, επειδή εκείνα που λέμε στη προσευχή μας κατά των εχθρών μας, δεν είναι λόγια αγάπης, δεν είναι λόγια ανθρώπου αλλά "διαβόλου ρήματα", και επιπλέον με τον τρόπο αυτό, ζητά κανείς από τον Θεό να αλλάξει τον νόμο της αγάπης που ο ίδιος ο Κύριος έχει θεσπίσει.
Η προσευχή, είναι φάρμακο, αλλά το φάρμακο πρέπει να χρησιμοποιηθεί πριν από την ημερομηνία της λήξης του.
Πρέπει να γνωρίζει κανείς, πότε πρέπει και πώς να το χρησιμοποιεί, διαφορετικά, η δραστική του ενέργεια δεν έχει κανένα αποτέλεσμα, κανένα όφελος.
Τα αίτια της αρνητικής απαντήσεως του Θεού σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακος είναι:α) Ή, ότι ο προσευχόμενος είναι εντελώς ανάξιος να λάβει απάντηση στα αιτήματά του,
β) ή, τα αιτήματα της καρδιάς του δεν είναι σύμφωνα με τα αιτήματα της προσευχής του, δηλαδή, άλλα έχει στην καρδιά του και άλλα ζητά από τον Θεό,
γ) ή, δεν είναι ακόμη έτοιμος να λάβει το χάρισμα το οποίο ζητάει.
ΠΟΤΕ ΕΙΣΑΚΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΑΣ;Εάν πράγματι επιθυμούμε να προσευχηθούμε σωστά και η προσευχή μας να έχει αποτέλεσμα, πρέπει να έχουμε τη βεβαιότητα ότι είμαστε αμαρτωλοί και έχουμε ανάγκη σωτηρίας, ότι είμαστε «αποκομμένοι» από το Θεό, ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε μακριά από Αυτόν, και ότι το μόνο που μπορούμε να Του προσφέρουμε, είναι η αγωνιώδης επιθυμία μας να μας δεχτεί «εν μετανοία», να μας δεχτεί με έλεος και αγάπη.
Πριν χτυπήσουμε την πόρτα για να μας ανοίξει ο Θεός, πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε ότι βρισκόμαστε έξω από αυτήν.
Αν ξοδεύουμε τον καιρό μας φανταζόμενοι ότι βρισκόμαστε ήδη στη Βασιλεία του Θεού, ασφαλώς τότε, δεν υπάρχει λόγος να χτυπάμε την πόρτα Του.
Για να έχει αποτέλεσμα η προσευχή μας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι είμαστε έξω από τη Βασιλεία του Θεού.
Τότε, ας ρωτήσουμε τον εαυτό μας:
«-Πώς πρέπει να χτυπήσω την πόρτα για να περάσω μέσα;»
Δεν μπορούμε να χτυπήσουμε την πόρτα αυτή διότι κανένας δεν θα μας απαντήσει εάν δεν είμαστε ελεύθεροι από οποιαδήποτε προσκόλληση στα γήινα, έτσι ώστε τα χέρια μας να είναι ελεύθερα, μια καρδιά τελείως ανοιχτή.
Ο όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος μας δείχνει ένα απλό τρόπο για την επιτυχία της προσευχής μας.
Πρέπει να έχουμε ζωντανή την αίσθηση της παρουσίας του Θεού.
Η αίσθηση αυτή, θα είναι τόσο καθαρή όσο ένας ισχυρός πονόδοντος.
Έτσι πρέπει να αισθανόμαστε την παρουσία του Θεού, τέτοια λαχτάρα να αποκτήσουμε για Εκείνον.
Αν έτσι βιώνουμε την παρουσία του Θεού, οι προσευχές μας εισακούονται.
ΛΗΣΜΟΝΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΕΝΩΝ;Ακόμη κι όταν φαίνεται ότι αργεί ο Θεός να ικανοποιήσει τα αιτήματα των προσευχομένων, ή ικανοποιεί μερικά μόνο από τα αιτήματα αυτά, ο Ιερός Χρυσόστομος είναι κατηγορηματικός πάνω στο θέμα αυτό και μας λέγει:
«Μη νομίζετε ότι μας λησμόνησε ο Θεός και γι΄ αυτό δεν απαντά στα αιτήματά μας. Δικό Του γνώρισμα είναι να χορηγεί τα αγαθά Του και χωρίς να τον παρακαλέσει κανείς. Όταν μάλιστα αυτοί που τον παρακαλούν είναι ταπεινοί, τότε πολύ περισσότερο θα χορηγήσει τα αγαθά Του σ΄ αυτούς.»
«Πολύ ισχύει η δέηση του δικαίου που γίνεται ένθερμα»
Καινή Διαθήκη, Επιστολή Ιακώβου, Κεφάλαιο 5, Στίχος 16...
ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΗ προσευχή μας λοιπόν στο Θεό, είναι μια «περιπέτεια», μια ανάβαση που κάνουν οι ορειβάτες στο ψηλότερο βουνό και που κάνουν οι Χριστιανοί για να φτάσουν κοντά στο Θεό.
Για να είναι η ανάβασή μας σωστή και να έχουμε θετικά αποτελέσματα στην προσευχή μας, υπάρχει μια πατερική δεοντολογία που όταν αυτή τηρείται δεν μπορεί κανείς να ακούσει το "όχι" από τον Θεό.
α) Χρειάζεται αυτοσυγκέντρωση!Αυτός που πρόκειται να παρακαλέσει τον Κύριο, βλέπει και παρατηρεί μόνο εκείνον στον οποίο κάνει την αίτηση και ο οποίος μπορεί να εκπληρώσει την αίτησή του.
Διαφορετικά, αν πλανάται η σκέψη του δω κι εκεί, δεν είναι δυνατόν μια τέτοια προσευχή να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η προσοχή μας λοιπόν, να είναι στραμμένη μόνο σε Εκείνον.
Δεν είναι τα λόγια που ανεβάζουν την ψυχή προς τον Θεό, διότι αν ήταν έτσι, τότε οι ρήτορες του κόσμου αυτού έπρεπε να είναι όλοι σωσμένοι.
Αλλά ο έντονος πόθος και η αγάπη που έχει κάποιος για τον Θεό.
β) Απαραίτητο εφόδιο η πίστη!Η πίστη είναι που ζωοποιεί την προσευχή και την κάνει άξια της αποστολής της.
Η πίστη δίνει φτερά στην προσευχή.
Χωρίς αυτήν, κανείς δεν μπορεί να «πετάξει».
γ) Η ελεημοσύνη!Το έλεος το οποίο δείχνει κανείς στους φτωχούς αδερφούς.
Το έλεος αυτό, η ελεημοσύνη δηλαδή σε οποιαδήποτε μορφή, κάνει την προσευχή να μοιάζει με φτερό που εύκολα πετά προς τον Θεό.
Η ασπλαχνία καταστρέφει τον πνευματικό καρπό, εξαφανίζει την προσευχή και δεν έχει κανένα αποτέλεσμα.
δ) Δεν μπορούμε να ζούμε στην αμαρτία του κόσμου και στα δύσκολα να θυμόμαστε τον Θεό και να έχουμε την απαίτηση να εισακούονται οι προσευχές μας!
Για το λόγο αυτό, οι Πατέρες της Εκκλησίας τονίζουν:
«σε καιρό ειρήνης», όταν δηλαδή όλα σου πηγαίνουν καλά και κανένα πειρασμό δεν έχεις, «κάνε φίλο σου τον Θεό, για να τον έχεις σύμμαχο σε καιρό πολέμου».Όχι εκείνος που λέγει σε μένα: "Κύριε Κύριε,.." αλλά εκείνος που θα κάνει το θέλημα του Πατρός μου.
Αμήν.
Πηγή: ΒΕΝΕΔΙΚΤΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ.