Ο περισπασμός στην προσευχή– Γέροντα, όταν προσεύχωμαι στο κελλί μου, έχω ανησυχία μήπως κάποια αδελφή ανοίξη την πόρτα, και αυτό μου φέρνει περίσπαση.– Εγώ, αν είμαι σε κατάσταση προσευχής και ανοίξη κάποιος την πόρτα, προτιμώ να με χτυπήση με το τσεκούρι
στο κεφάλι, παρά να με δη εκείνη την ώρα που προσεύχομαι.
Είναι σαν να πετάς και έρχεται ο άλλος και σού σπάζει τα φτερά.
Εσείς δεν έχετε ζήσει ακόμη πνευματικές καταστάσεις την ώρα της προσευχής, για να καταλάβετε πόσο στοιχίζει
σε κάποιον να τον ενοχλήσετε την ώρα που προσεύχεται.
Δεν έχετε νιώσει αυτήν την επικοινωνία με τον Θεό, που ο άνθρωπος φεύγει κατά κάποιον τρόπο από την γή.
Αν είχατε τέτοιες εμπειρίες, θα σεβόσασταν τους άλλους, όταν προσεύχωνται.
Αν υπήρχε αυτή η ευαισθησία η πνευματική, θα σκεφτόσασταν:
«Πώς να διακόψω τον άλλον την ώρα που προσεύχεται;».
Θα καταλαβαίνατε τί μεγάλη ζημία του κάνετε και θα προσέχατε.
Δεν λέω να προσέχετε με άγχος και με σφίξιμο, αλλά με σεβασμό προς τον άλλον που επικοινωνεί με τον Θεό.
Αλλά, αν δεν υπάρχη αυτή η πνευματική ευαισθησία, να υπάρχη τουλάχιστον η κοσμική ευαισθησία,
με την καλή έννοια.
Να συνηθίσετε να χτυπάτε την πόρτα και να λέτε δυνατά:
«Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων», για να είναι ήσυχος ο άλλος και να μην είναι συνέχεια σε επιφυλακή.
Άλλο να είμαι σε εγρήγορση πνευματική και άλλο να είμαι συνέχεια σε επιφυλακή,
μήπως ανοίξουν την πόρτα· αυτό κουράζει, τσακίζει.
– Μπορεί, Γέροντα, κάποια να το κάνη από απλότητα;– Δεν είναι απλότητα να χτυπάη μια αδελφή την πόρτα της άλλης καί, χωρίς να ακούση το «Αμήν»,
να ανοίγη και να μπαίνη μέσα.
Απορώ, πώς το κάνετε αυτό!
Μπορεί η άλλη να κλαίη στην προσευχή και δεν θέλει να την δούν.
Εγώ, όταν πηγαίνω σε κάποιο γειτονικό Κελλί και ακούω να διαβάζουν την Ακολουθία του Εσπερινού,
μπορεί να κάνω και μία ώρα κομποσχοίνι έξω στο κρύο, για να μην τους διακόψω και κουτσουρέψουν την Ακολουθία.
Αφού τους ακούω ότι ψάλλουν, πώς να ανοίξω την πόρτα;
Πώς να μπώ; Αν μπώ, είναι σαν να έχω δικαιώματα.
Μπορεί εκείνοι να μου δίνουν δικαιώματα, αλλά εγώ δεν το κάνω αυτό· είναι εγωιστικό
, σαν να είμαι κάτι και δεν υπολογίζω τον άλλον.
Να υπάρχη αυτή η εσωτερική ευαισθησία.
Μια φορά, όταν ήμουν στο Σινά, είδα δύο Βεδουινάκια, ένα αγοράκι κι ένα κοριτσάκι, να προσεύχωνται
στον δρόμο με κομπολόγια και γύρισα σιγά-σιγά πίσω, για να τελειώσουν τα καημένα την προσευχή τους
και να συνεχίσω μετά τον δρόμο μου, γιατί δεν υπήρχε άλλο πέρασμα.
– Γέροντα, μόλις αρχίσω να προσεύχωμαι, έρχονται στον νού μου οι εκκρεμότητες που έχω στο διακόνημα. – Κι εγώ, άμα έχω εκκρεμότητες, δεν μπορώ να ησυχάσω.
Γι’ αυτό, αν θέλης να μην έχης περισπασμό την ώρα της προσευχής, να τακτοποιής γρήγορα-γρήγορα
τις εκκρεμότητες που έχεις και ύστερα να αρχίζης την προσευχή, λέγοντας στον λογισμό σου:
«Όλα είναι τακτοποιημένα καλύτερα από την ψυχή μου. Ας φροντί-σω λοιπόν να τακτοποιήσω και αυτήν».
– Γέροντα, σκέφτομαι ότι, αν είχα κάποια δυσκολία στην ζωή μου, αυτό θα με βοηθούσε στην προσευχή.– Τί είναι αυτά που λές;
Πόλεμος πρέπει να γίνη, για να ζητήσης τον Χριστό;
Μια καλή εξωτερική κατάσταση είναι η καλύτερη προϋπόθεση για την καλή εσωτερική κατάσταση.
Η προσευχή θέλει να είναι κανείς απερίσπαστος εξωτερικά και τακτοποιημένος εσωτερικά.
Το απερίσπαστο πολύ βοηθάει στην πνευματική ζωή.
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2012