Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Λόγοι, διδαχές και παραινέσεις των Αγίων της Ορθοδοξίας μας προς διόρθωση της πορείας του βίου μας.

Moderator: inanm7

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Thu Oct 26, 2017 7:46 pm

Image



Η καρδιά είναι μουσικοσυνθέτης



Η ψαλμωδία δεν είναι μόνον προσευχή, είναι και μια «παλαβωμάρα»· είναι – πώς να το πώ;

– ένα ξέσπασμα της καρδιάς, το ξεχείλισμα της πνευματικής καταστάσεως.

Όταν κανείς θυμάται τον Χριστό, τον Παράδεισο, τότε ψάλλει με την καρδιά του.

Και όταν αρχίση να γεύεται λιγάκι τα ουράνια, σε κάθε τροπάριο σκιρτάει η καρδιά του.

Ακόμη και να μην είναι ο νούς του στα λόγια αλλά μόνο στον Παράδεισο, και τότε σκιρτά η καρδιά.

Η καρδιά πάλλεται, όπως πάλλεται η καρδιά του αηδονιού.

Το αηδόνι, όταν κελαηδάη πάνω στο δένδρο, σείεται ολόκληρο και αυτό και το κλαδί που το κρατάει.

«Αφήστε με, λέει, δεν θέλω τίποτε· παλάβωσα!».


– Γέροντα, έχω τον λογισμό ότι, όταν ψάλλω χωρίς μουσικό βιβλίο, ψάλλω με την καρδιά μου.

– Στο μουσικό βιβλίο είναι κανείς περιορισμένος.

Η καρδιά όμως δεν περιορίζεται.

Όταν δουλεύη η καρδιά, ξεφεύγει από το περιορισμένο και πάει στο απεριόριστο, και τότε γλυκαίνει η ψαλμωδία!

Τότε, ακόμη και παραφωνία να κάνης, και αυτή γλυκαίνει, γιατί την γλυκαίνει η καρδιά.


– Γέροντα, στην περίπτωση που ο ψάλτης δεν ψάλλει μόνος του, αλλά ψάλλει με ολόκληρο χορό, πώς μπορεί να γίνη αυτό;

– Αν ο πρωτοψάλτης ψάλλη με την καρδιά του, οι άλλοι που τον ακολουθούν, επηρεάζονται,

αναστατώνονται με την καλή έννοια.


– Άν, Γέροντα, ο πρώτος δεν ψάλλη με την καρδιά του, ο άλλος, όσο καρδιά και να έχη, δεν μπορεί να ψάλη με την καρδιά· θα πάρη τον χρόνο και τον τόνο του πρώτου.

– Δηλαδή του παίρνει και την καρδιά ο πρώτος;

Η καρδιά δεν επηρεάζεται, βρέ παιδί!

Μπορεί να είναι ο τελευταίος και να ψάλλη σιγανώτερα, αλλά, αν βάζη καρδιά, θα το πη με την καρδιά·

δεν μπορεί να το πη αλλιώς.

Το λέει, και μέσα του αναστατώνεται, φτερουγίζει η καρδιά, βουρκώνουν και τα μάτια του.

Κατάλαβες; Δεν τον εμποδίζει ο άλλος, όπως κι αν το λέη.

Μη δικαιολογούμαστε έτσι.

Πάντως εγώ δεν δικαιολογώ τις γυναίκες να μην ψάλλουν με καρδιά, με τόνο, με καημό,

γιατί είναι προικισμένες με σπλάγχνα, με αυτήν την τρυφερή αγάπη.


– Γέροντα, έχω τον λογισμό ότι τονίζουμε, αλλά εξωτερικά.

– Ο τόνος στην ψαλτική βγαίνει από μέσα, από την καρδιά.

Όταν ο νούς είναι στα θεία νοήματα, αυτό είναι που θα δώση τον τόνο τον καρδιακό· η καρδιά θα σπαράξη!

Η καρδιά είναι μουσικοσυνθέτης.

Το μεράκι, ο καημός, ο πόνος που έχει κανείς μέσα του, δίνει τον τόνο, την ζωντάνια, τον παλμό,

και αυτό γλυκαίνει την ψαλμωδία.

Κι εσείς, αν μπήτε στο βαθύτερο νόημα, ξέρετε πόσο γλυκά θα τονίζετε;


– Να μπούμε στο πνεύμα σας, Γέροντα.

– Οινόπνευμα, οινόπνευμα!

Βλέπεις, μερικοί που παίζουν όργανα, πίνουν και λίγο, και τραγουδούν με μεράκι·

έχουν δηλαδή κινητήριο δύναμη το οινόπνευμα.

Εσείς με το πνεύμα να κινήσθε.

Με το θείο Πύρ και το Άγιο Πνεύμα (1)!



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012


(1) Πρβλ. Πρώτον τροπάριον της ε΄ ωδής του προεορτίου κανόνος της εορτής των Θεοφανείων, ο οποίος ψάλλεται στο Απόδειπνο της 5ης Ιανουαρίου.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Fri Oct 27, 2017 6:58 pm

Image



ΕΒΔΟΜΟ ΜΕΡΟΣ - ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑΣ

«Να κινηθήτε στην πνευματική σφαίρα,
στήν δοξολογία.
“Δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός”,
νά λέτε συνέχεια».



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1


- Η δοξολογία στον Θεό


Η δοξολογία έχει μέσα και μετάνοια



Γέροντα, δεν αγωνίζομαι όσο θα έπρεπε και αυτό με στενοχωρεί.

– Κοίταξε, να δοξάζης τον Θεό.


– Πιό πολύ, Γέροντα, παρακαλώ τον Θεό να με συγχωρήση, παρά Τον δοξολογώ.

– Και αυτό καλό είναι, αλλά καλύτερα να Τον δοξολογής.

Μέσα στην δοξολογία υπάρχει και μετάνοια, η οποία, επειδή έχει ταπείνωση, φέρνει την θεία παρηγοριά.

Το «δόξα σοι ο Θεός» σημαίνει και «συγχώρεσε, Θεέ μου, τις αμαρτίες μου,

για να Σε δοξολογώ, όπως Σε δοξολογούν οι Άγγελοι».


– Μερικές φορές, Γέροντα, δεν αρχίζω την προσευχή ζητώντας το έλεος του Θεού για την αμαρτωλότητά μου, αλλά ξεκινώ με δοξολογία. Μήπως αυτό δεν είναι σωστό;


– Έτσι να κάνης.

Δεν είπαμε ότι η δοξολογία έχει μέσα και μετάνοια;

Στην δοξολογία κλίνουν οι πρόσχαροι άνθρωποι.

Βλέπεις, άλλη ψυχή λυπάται πολύ από φιλότιμο για μια πτώση της και στην συνέχεια συγκινεί πολύ τον Θεό

με την μετάνοιά της.

Άλλη, αφού μετανοήση, ευχαριστεί και δοξολογεί μέρα-νύχτα τον Θεό, που την λύτρωσε από την προηγούμενη

αμαρτωλή ζωή της, και χαίρεται ο Θεός από το φιλότιμο παιδί Του.


ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Sun Oct 29, 2017 5:49 pm

Image



Η δοξολογία είναι ξέσπασμα της ευχαριστίας


– Γέροντα, τόσο λίγο που έβρεξε, ούτε τα φύλλα δεν βράχηκαν (1)!

– Τί να σού πώ;

Έστω και αυτή η βροχή που δρόσισε μόνον τα φύλλα, λίγο είναι; Εγώ και μόνον που είδα σύννεφα στον ουρανό,

δεν μπόρεσα να κοιμηθώ από την ευγνωμοσύνη προς τον Θεό που ένιωθα μέσα μου.

«Θεέ μου, έλεγα, δεν αξίζουμε να ρίξης βροχή».

Πολύ να προσέχετε την αχαριστία.

Να ευχαριστήτε τον Θεό για όλα όσα σάς δίνει.



– Γέροντα, όταν ο Θεός εκπληρώση κάποιο αίτημά μας για μια υπόθεση του Ησυχαστηρίου, πώς θα εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας;


– Να κάνετε μια αγρυπνία, για να ευχαριστήσετε τον Θεό, που βοήθησε με τους Αγίους Του.

Και να κρατήσετε για πάντα αυτό το τυπικό:

Μετά από κάθε αίτημά σας που γίνεται με καρδιακή προσευχή και πόνο, μόλις ο Καλός Θεός το εκπληρώση,

να κάνετε καρδιακή δοξολογία με χαρά και ευχαριστία.


– Γέροντα, πώς γίνεται η δοξολογία;


– Η δοξολογία γίνεται και εκφώνως (2), γίνεται και μόνο με την καρδιά, και τότε η ευχαριστία είναι εσωτερική.


– Πάντοτε, Γέροντα, στην δοξολογία υπάρχει και ευχαριστία;


– Ποιά δοξολογία δεν έχει ευχαριστία;

Και οι Άγγελοι δεν ευχαριστούν τον Θεό, όταν Τον δοξολογούν;


– Τί διαφορά έχει, Γέροντα, η δοξολογία από την ευχαριστία;


– Η δοξολογία είναι χαρούμενη ευχαριστία.

Είναι ξέσπασμα της ευχαριστίας, σκίρτημα.

Το σκίρτημα αυτό έρχεται από μέσα, από την καρδιά.

Μπορεί κάποιος να μην ξέρη ένα τροπάριο ολόκληρο και να το λέη μισό και να βάζη και δικά του λόγια,

και όμως η καρδιά του να σκιρτά.

Αν ευχαριστήτε τον Θεό για τις πλούσιες ευεργεσίες Του, εκεί μέσα στην ευχαριστία και στην δοξολογία

θα νιώσετε όλον τον θείο Του πλούτο.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Ειπώθηκε σε περίοδο μεγάλης ανομβρίας, όταν μία ημέρα έβρεξε ελάχιστα.
(2) Ως ευχαριστία στον Θεό μπορεί κανείς να λέη την Δοξολογία «Σοί δόξα πρέπει...» ή να κάνη κομποσχοίνι λέγοντας: «Δόξα σοι, ο Θεός ημών, δόξα σοι».
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Mon Oct 30, 2017 5:52 pm

Image



Από την ευγνωμοσύνη προς τον Θεό ξεκινάει η δοξολογία



– Γέροντα, το αίσθημα της ευγνωμοσύνης προς τον Θεό είναι δοξολογία;

– Έμ, αυτό είναι όλο. Από εκεί ξεκινάει η δοξολογία.


– Γέροντα, η ευγνωμοσύνη προς τον Θεό πώς αποκτιέται;

– Για να νιώσουμε μέσα μας ευγνωμοσύνη προς τον Θεό, πολύ βοηθάει η παρακολούθηση του εαυτού μας

και η σωστή συμπεριφορά και ευγνωμοσύνη προς τον πλησίον.

Όποιος αισθάνεται ευγνωμοσύνη προς τον πλησίον του για μια μικρή ευεργεσία που του κάνει,

αναμφιβόλως η ευγνωμοσύνη του προς τον Χριστό, ο Οποίος του έδωσε και του δίνει άφθονες ευλογίες,

θα είναι απείρως μεγαλύτερη.

Και θα είναι συνέχεια γεμάτος ευγνωμοσύνη, γιατί, ενώ θα σκέφτεται πώς να εκδηλώση την ευγνωμοσύνη του

στον Χριστό, ο Χριστός θα του δίνη και άλλες περισσότερες και μεγαλύτερες ευλογίες, σε σημείο που να λειώνη

η φιλότιμη ψυχή από την αγάπη Του.

Γιατί, αν η ψυχή έχη την πνευματική λεπτότητα και ευχαριστή συνέχεια τον Θεό και για τις πολύ μικρές δωρεές Του,

τότε και Εκείνος ανταποκρίνεται πολλαπλάσια.


– Γέροντα, τις ευεργεσίες του Θεού να τις σκέφτωμαι λεπτομερώς ή γενικά;

– Αν μπορής να τις σκέφτεσαι με λεπτομέρεια, αυτό είναι το καλύτερο.

Αν παρακολουθής το καθετί και δεν ξεχνιέσαι, θα αισθάνεσαι και το παραμικρό χάδι του Καλού Θεού και

θα έχης πολλή ευγνωμοσύνη.

Το παιδάκι, όταν έχη τον νού του στην μητέρα του, τότε νιώθει τα χάδια της.

Όταν όμως είναι ξεχασμένο με τα παιχνίδια του, εκείνη το χαϊδεύει, το φιλάει, αλλά αυτό δεν νιώθει τίποτε.

Και ο Θεός μας χαϊδεύει συνέχεια.

Ο άνθρωπος που σκέφτεται τις ευεργεσίες του Θεού, τινάζεται, συγκινείται, ραγίζει η καρδιά του

και δοξάζει συνέχεια τον Θεό.


– Γέροντα, πώς να σκιρτά η καρδιά μου από ευγνωμοσύνη στον Θεό;

– Με την ταπείνωση και την αγάπη συναισθάνεται ο άνθρωπος τις μεγάλες ευεργεσίες του Θεού

και γίνεται ευγνώμων δούλος (1).


«Εμένα, Θεέ μου, λέει, δεν πρέπει να με βοηθήσης άλλο· βοήθησε εκείνον που έχει περισσότερη ανάγκη,

βοήθησε τον άλλον...».

Και όσο ο Θεός βλέπει την αγάπη του και την ταπείνωσή του, τόσο τον λούζει με την Χάρη Του.

Και γίνεται αυτό το κυνηγητό συνέχεια:

ευγνωμοσύνη ο άνθρωπος,

νέα δώρα ο Θεός.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012



(1) Βλ. Ματθ. 25, 21 και 25, 23.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Thu Nov 16, 2017 8:12 pm

Image



Το «δόξα σοι ο Θεός»


– Γέροντα, τί σημαίνει το «δόξα σοι ο Θεός»;


– «Δόξα σοι ο Θεός» θα πη «νά γίνη γνωστός ο Θεός στους ανθρώπους».

Βλέπεις και εκείνο που είπε ο Χριστός:

«Εγώ σε εδόξασα επί της γής... και νυν δόξασόν με σύ, Πάτερ» (1), μερικοί το παρεξηγούν και λένε:

«Και ο Χριστός ζητάει δόξα!».

Ενώ αυτό σημαίνει: «Εγώ, Πατέρα, Σε έκανα γνωστό επί της γής, κάνε με γνωστό κι Εσύ, για να πιστέψουν οι άνθρωποι».


– Γέροντα, αισθάνομαι την ανάγκη να λέω περισσότερο το «δόξα σοι ο Θεός» παρά το «Κύριε ελέησον». Μήπως δεν είναι σωστό;

– Καλό είναι αυτό, ευλογημένη.

Εγώ μπορεί να περάσω ολόκληρη μέρα κάνοντας εργόχειρο και λέγοντας «Δόξα σοι ο Θεός.

Δόξα σοι ο Θεός, γιατί ζώ.

Δόξα σοι ο Θεός, γιατί θα πεθάνω και θα πάω κοντά στον Θεό.

Δόξα σοι ο Θεός, ακόμη και εάν με βάλη στην κόλαση και πάρη έναν κολασμένο στον Παράδεισο.

Και εάν θέλη να μη με θυμάται στην κόλαση και λυπάται, ας πάρη πολλούς κολασμένους στον Παράδεισο,

ώστε η χαρά Του γι’ αυτούς να είναι περισσότερη και να λιγοστέψη η στενοχώρια Του για μένα».

Το «δόξα σοι ο Θεός» να μη λείπη ποτέ από τα χείλη σας.

Εγώ, όταν πονάω, το «δόξα σοι ο Θεός» έχω για χάπι του πόνου· τίποτε άλλο δεν με πιάνει.

Το «δόξα σοι ο Θεός» είναι ανώτερο και από το «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με».

Έλεγε ο Παπα-Τύχων:

«Το “Κύριε ελέησον” έχει εκατό δραχμές, το “δόξα σοι ο Θεός” έχει χίλιες δραχμές· είναι δηλαδή πολύ πιο ακριβό».

Ήθελε να πη ότι ο άνθρωπος ζητάει το έλεος του Θεού από ανάγκη, ενώ δοξολογεί τον Θεό από φιλότιμο,

και αυτό έχει μεγαλύτερη αξία.

Συνιστούσε μάλιστα να λέμε το «δόξα σοι ο Θεός», όχι μόνον όταν είμαστε καλά, αλλά και όταν περνάμε δοκιμασίες,

γιατί και τις δοκιμασίες τις επιτρέπει ο Θεός για φάρμακα της ψυχής.



– Γέροντα, μερικές φορές, όταν λέω «δόξα τω Θεώ», νιώθω μέσα μου ένα φτερούγισμα. Τί είναι αυτό;

– Αγαλλίαση πνευματική είναι.

Τώρα, επειδή μου έδωσες χαρά που λές «δόξα τω Θεώ», από την χαρά μου θα αρχίσω να γράφω «δόξα τω Θεώ,

δόξα τω Θεώ», και θα γεμίσω μία κόλλα χαρτί με το «δόξα τω Θεώ»!

Ο Θεός να σε αξιώση στην άλλη ζωή να είσαι μαζί με τους Αγγέλους που δοξολογούν συνέχεια τον Θεό. Αμήν.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Βλ. Ιω. 17, 4-5.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Fri Nov 17, 2017 10:44 pm

Image



Οι δύο καταστάσεις της δοξολογίας



Στον χώρο της δοξολογίας υπάρχουν δύο καταστάσεις.

Αν ο άνθρωπος δεν περάση από την πρώτη, δεν μπορεί να φθάση στην δεύτερη.

Στην πρώτη κατάσταση έχει κανείς πίκρες, αλλά όλα τα παίρνει δεξιά.

Βάζει καλό λογισμό, ρίχνει το βάρος στον εαυτό του, ταπεινώνεται, μετανοεί και ευχαριστεί για όλα τον Θεό:

«Θεέ μου, λέει, Σε ευχαριστώ· εξ αμαρτιών μου τα περνώ αυτά.

Μου χρειάζονται και περισσότερα, αλλά δεν αντέχω.

Σε παρακαλώ, δώσε μου υπομονή και δύναμη, για να αντέξω».

Τότε βομβαρδίζεται από την θεία παρηγοριά και περνά στην δεύτερη κατάσταση.

Στην δεύτερη κατάσταση βρίσκονται όσοι έχουν περάσει το στάδιο της μετανοίας και ένιωσαν την θεία παρηγοριά

που φέρνει η άφεση των αμαρτιών· πέρασαν δηλαδή από το χαροποιόν πένθος και έφθασαν στην δοξολογία.

Τότε ο άνθρωπος δεν έχει πίκρες, αλλά νιώθει μια θεία αγαλλίαση, μια ευγνωμοσύνη προς τον Θεό,

που δεν μπορεί να την αντέξη.

Λέει συνέχεια το «δόξα σοι ο Θεός», ευχαριστεί τον Θεό για τις μεγάλες Του ευεργεσίες, για την μεγάλη Του αγάπη,

και μετά μόνη της η ψυχή κινείται στην ευχή, στην δοξολογία του Θεού ή ζητά συγχώρηση από τον Θεό, γιατί δεν

ανταποκρίθηκε στις ευλογίες Του.



– Γέροντα, ο Παπα-Τύχων πώς προσευχόταν;


– Ο Παπα-Τύχων είχε φθάσει στον χώρο της δοξολογίας και αντί για την ευχή είχε την δοξολογία.

Συνέχεια άκουγε κανείς από το στόμα του το «δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός», και όλες σχεδόν

οι ημέρες του χρόνου ήταν γι’ αυτόν Διακαινήσιμες (1), αφού ζούσε πάντα την πασχαλινή χαρά.

Όσοι βρίσκονται στην προχωρημένη αυτή κατάσταση έχουν συνέχεια Πάσχα, Ανάσταση!

Καμπάνες, σήμαντρα, τάλαντα, όλα μαζί χτυπούν χαρμόσυνα (2).

«Αινείτε Αυτόν εν κυμβάλοις ευήχοις, αινείτε Αυτόν εν κυμβάλοις αλαλαγμού» (3).

Όλη την ημέρα δοξολογούν τον Θεό και χτυπά σαν καμπάνα η καρδιά τους.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012


(1) Διακαινήσιμος ονομάζεται η εβδομάδα μετά την Κυριακή του Πάσχα.
(2) Στην Αγρυπνία της Αναστάσεως σύμφωνα με το Τυπικό «κρούονται άπαντα», χτυπούν δηλαδή συγχρόνως όλες οι καμπάνες, τα σήμαντρα και τα τάλαντα (χειροσήμαντρα).
(3) Ψαλμ. 150, 5 και στιχολογία των Αίνων.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Sat Nov 18, 2017 7:50 pm

Image



Δάκρυα μετανοίας και δάκρυα δοξολογίας



– Γέροντα, να μας εξηγήσετε αυτό που γράφει ο Αββάς Ισαάκ για τα δάκρυα:

«Άλλα δάκρυα καίουσι και ξηραίνουσι το σώμα και άλλα δάκρυα ευφραίνουσι και τρέφουσιν αυτό· και όσα μεν δάκρυα γεννώνται εκ της κατανύξεως της ταπεινής καρδίας δια τας αμαρτίας, καίουσι και ξηραίνουσι το σώμα (...) Τα της δευτέρας τάξεως δάκρυα προέρχονται εκ της γνώσεως και συ¬νέσεως, τα οποία καλλωπίζουσι το πρόσωπον και τρέφουσι το σώμα» (1).


– Τα πρώτα δάκρυα είναι δάκρυα μετανοίας.

Πονάς βαθιά και ειλικρινά για το σφάλμα σου και κλαίς με ταπείνωση.

Τα δάκρυα αυτά καταβάλλουν τον άνθρωπο, αλλά έχουν και θεία παρηγοριά.

Όταν όμως η ψυχή συμφιλιωθή με τον Θεό, έρχονται τα δάκρυα της ευγνωμοσύνης και της δοξολογίας,

που είναι δάκρυα αγαλλιάσεως.


Τότε η ψυχή βρίσκεται σε άλλον χώρο, φτερουγίζει στην απαλή εκείνη γλυκύτητα, την παραδεισένια.

Στην δεύτερη αυτήν κατάσταση ο άνθρωπος και με λίγη τροφή περνάει.

Ευφραίνεται η καρδιά, και το ελάχιστο που τρώει τον κρατάει, αλλά και η έλλειψη ύπνου δεν τον βλάπτει.

Δεν είναι ότι πιέζει τον εαυτό του, για να μην κοιμηθή, αλλά από την υπερβολική αγαλλίαση δεν μπορεί να κοιμηθή.

Φουντώνει ο θείος έρωτας στην καρδιά και δεν του κάνει καρδιά να κοιμηθή.

Εκείνη η χαρά η μεγάλη αναπληρώνει πολύ ύπνο.


– Μπορεί, Γέροντα, να ψάλλη κανείς το «Χριστός γεννάται, δοξάσατε» (2) με δάκρυα;


– Ναί, με πλημμύρα από δάκρυα, από ευγνωμοσύνη!


– Δηλαδή, Γέροντα, μπορεί να κλαίη κανείς, όταν δοξολογή τον Θεό;

– Ναί, αισθάνεται μία ανέκφραστη αγαλλίαση από ευγνωμοσύνη, που δεν κρατιέται ο άνθρωπος, τινάζεται.

Αυτό είναι το πραγματικό ξέσπασμα δοξολογίας.

Να κινηθήτε στην πνευματική σφαίρα, στην δοξολογία.

«Δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός» να λέτε συνέχεια.

Μετά όλα θα σάς συγκινούν, για όλα θα νιώθετε μεγάλη ευγνωμοσύνη προς τον Θεό,

και ο Θεός θα σάς τρελλάνη με τις πολλές Του ευλογίες.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Αββά Ισαάκ του Σύρου, Οι Ασκητικοί Λόγοι, Λόγος ΠΕ΄, σ. 295.
(2) Ειρμός και Καταβασία της α΄ ωδής του πρώτου κανόνος της εορτής των Χριστουγέννων.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Sun Nov 19, 2017 8:02 pm

Image



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3

- Οι δωρεές του Θεού

Ο Θεός δίνει σιγά-σιγά την Χάρη Του



Γιατί, Γέροντα, άλλες φορές νιώθουμε έντονα την θεία Χάρη στην προσευχή και άλλες φορές δεν αισθανόμαστε τίποτε;


– Ο Καλός Θεός, για να μας βοηθήση να αγωνιζώμαστε, μας δίνει πότε-πότε τέτοιες ευλογίες.

Όπως δίνουμε σε ένα μικρό παιδί ένα σοκολατάκι και του λέμε: «άν είσαι φρόνιμο, θα σού δώσω και άλλα»,

έτσι και ο Θεός δίνει «σοκολάτες», για να καταλάβουμε πόσο Γλυκύς είναι και να αγωνισθούμε

να Τον ευαρεστήσουμε, για να πάμε κοντά Του.


– Γέροντα, η γλυκύτητα που αισθάνεται στην προσευχή ο άνθρωπος που δεν έχει καθαρισθή ακόμη από τα πάθη, μπορεί να είναι μόνο συναίσθημα;


– Στην αρχή μπορεί να είναι και λίγο συναίσθημα, αλλά, καθώς ωριμάζει κανείς πνευματικά, αυτό λαμπικάρεται,

όπως και ένα φρούτο, ώσπου να ωριμάση, είναι λίγο ξινό, λίγο στυφό...

Ο Θεός δίνει σιγά-σιγά την Χάρη Του, για να βοηθιέται ο άνθρωπος, γιατί, αν νιώση στην αρχή την Χάρη του Θεού,

μπορεί να τιναχθή στον αέρα.

Αν όμως δεν καταλάβη ότι και αυτό το λίγο προέρχεται από τον Θεό και του μπή ο λογισμός ότι κάτι είναι,

τότε ο Θεός του το αφαιρεί, έως ότου καταλάβη ότι δεν ήταν δικό του, αλλά του Θεού.


– Μερικές φορές, Γέροντα, είμαι όλη την ημέρα στην διακονία και το βράδυ, όταν πάω στο κελλί, δεν μου κάνει καρδιά να ξεκουρασθώ· έχω πολλή διάθεση για πνευματικά.

– Είναι ευφορία πνευματική. Να αξιοποιής αυτές τις καταστάσεις.


– Γέροντα, τί να λέω τότε στον Θεό για δοξολογία;

– Να λές στον Θεό απλά ό,τι σε συγκινεί.

Αυτή η κατάσταση είναι ένα χάδι του Θεού.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Mon Nov 20, 2017 8:58 pm

Image



Η θεία παρηγοριά στην προσευχή




– Γέροντα, πότε οικονομάει ο Θεός να αισθανθή κάποιος θεία ευωδία;

– Ο Θεός δίνει ευωδία άλλοτε την ώρα της προσευχής και άλλοτε σε ώρα που δεν προσεύχεσαι,

για να παρηγορήση, να ενδυναμώση, να πληροφορήση· πάντοτε για κάποιον σκοπό.


– Ορισμένες φορές, Γέροντα, εκεί που λέω την ευχή και ζητώ το έλεος του Θεού, αισθάνομαι κάποια αλλοίωση μέσα μου, μια κατάνυξη.


– Όταν ο άνθρωπος ζητά ταπεινά το έλεος του Θεού και αναγνωρίζη την αμαρτωλότητά του, τότε ο Θεός του στέλνει

την Χάρη Του και αλλοιώνεται πνευματικά.

Πονάει που λύπησε τον Θεό με τις αμαρτίες του, μετανοιώνει, νιώθει συντριβή, και ο Θεός τον ανταμείβει

με αυτήν την θεία παρηγοριά.


– Γέροντα, όταν λέω την ευχή, νιώθω μια παρηγοριά, μια χαρά. Αυτό είναι από τον Θεό ή είναι πλάνη;

– Καλό είναι αυτό, αλλά καλύτερα να μη δίνης σημασία.

Όταν ο άνθρωπος δεν δίνη σημασία σε αυτά, ο Θεός συγκινείται περισσότερο και τον βοηθάει με άλλον τρόπο.

Να προσέξης να μη ζητάς να προσευχηθής, για να νιώσης ευχαρίστηση, χαρά.

Το παιδάκι τρέχει στον πατέρα του, όχι γιατί θα του δώση σοκολάτα, αλλά γιατί τον αγαπάει·

άλλο αν εκείνος θελήση να του δώση και σοκολάτα.

Η προσευχή που κάνουμε, για να νιώσουμε αγαλλίαση, και όχι για να ενωθούμε με τον Θεό,

δεν είναι πραγματική προσευχή.


– Μερικές φορές, Γέροντα, ενώ προσεύχομαι για κάποια δύσκολη κατάσταση, αισθάνομαι να λέω μέσα μου δοξολογία. Είναι φυσιολογικό αυτό;

– Μετά την προσευχή νιώθεις θεία παρηγοριά;


– Δεν ξέρω, Γέροντα, αν είναι θεία παρηγοριά, αλλά νιώθω μια γαλήνη και σιγουριά.

– Αυτό έχει ελπίδα στον Θεό και θεία παρηγοριά.


– Πώς μπορεί, Γέροντα, να καταλάβη κανείς ότι επικοινωνεί σωστά με τον Θεό;

– Αν έχη μέσα του την θεϊκή παρηγοριά.

Αυτή η θεϊκή παρηγοριά δεν συγκρίνεται με την ανθρώπινη, όπως ο Παράδεισος δεν συγκρίνεται με την γή.


– Γέροντα, κοπιάζω στην προσευχή, αλλά δεν νιώθω παρηγοριά.

– Αυτό καλό είναι, γιατί δουλεύεις χωρίς να πληρώνεσαι.

Ας δώσουμε εμείς την καρδιά μας στον Θεό ζητώντας ταπεινά το έλεός Του, και Εκείνος ξέρει τί πρέπει να μας δώση.

Ο πνευματικός άνθρωπος δεν επιδιώκει τίποτε άλλο εκτός από την σωτηρία της ψυχής του.

Δεν αγωνίζεται για τις θείες ηδονές· αγωνίζεται με φιλότιμο και δέχεται ό,τι του δίνει ο Θεός.




ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

Re: Μηνύματα, Μαρτυρίες και Αποκαλύψεις από την Παναγούδα

Unread postby XAPA » Tue Nov 21, 2017 5:58 pm

Image


Η επίσκεψη της θείας Χάριτος



– Γέροντα, πώς είναι το άκτιστο φώς;

– Που να ξέρω;

Εγώ στο Καλύβι έχω μια κτιστή σόμπα που την ανάβω, για να ζεσταθώ.

Αν θέλω φώς, ανάβω ένα κερί και βλέπω!

Ποτέ να μη ζητάη κανείς φώτα ή χαρίσματα του Θεού, αλλά μόνο μετάνοια, η οποία θα φέρη την ταπείνωση,

και μετά ο Καλός Θεός θα του δώση ό,τι έχει ανάγκη.



Πήγα μια φορά να δώ τον πατέρα Δαβίδ τον Διονυσιάτη.

Έμενε σε ένα κελλί, μέσα στα κουρέλια, μέσα στο σκοτάδι.

Αλλά μέσα σ’ αυτό το σκοτεινό κελλί, εκείνος ζούσε μέσα στο φώς.

Ήταν πολύ προχωρημένος στην ευχή, είχε φθάσει σε μεγάλη πνευματική κατάσταση.

Τρόμαξα να του βγάλω κάτι!

«Αυτά δεν λέγονται, δεν λέγονται», έλεγε.

Ξέρεις τί θα πη μέσα στο σκοτάδι να βλέπης φώς, χωρίς να έχης φώς;

Να είσαι μέσα στα κουρέλια, και να βρίσκεσαι μέσα στα παλάτια του Θεού!

«Για να λάβης πνεύμα, πρέπει να δώσης αίμα» (1).

Όταν ήμουν στο Κοινόβιο, μια Μεγάλη Σαρακοστή προσπάθησα να το εφαρμόσω.

Δεν υπολόγισα καθόλου τον εαυτό μου, τράβηξα το σχοινί μέχρι που τεντώθηκε τελείως.

Ένιωθα τόση κούραση, που έπεφτα στον δρόμο και παρακαλούσα τον Θεό να με βοηθήση να σηκωθώ λιγάκι,

για να μη με δούν οι άνθρωποι και πούν:

«Νά, οι καλόγεροι πέφτουν από την άσκηση».

Το ένιωθα κάθε μέρα σαν μαρτύριο.

Την Πέμπτη προ του Λαζάρου, το βράδυ, ενώ προσευχόμουν στο κελλί, ένιωσα μια γλυκύτητα, μια αγαλλίαση,

κι ένα φως με έλουσε· από τα μάτια μου έτρεχαν δάκρυα, ένα γλυκό κλάμα.

Αυτό κράτησε είκοσι με τριάντα λεπτά και με τόνωσε πολύ, με έτρεφε πνευματικά για δέκα χρόνια.

Όταν ρώτησα τον Γερο-Πέτρο (2) γι’ αυτό, μου είπε:

«Εγώ συνέχεια ζώ τέτοιες θείες καταστάσεις.

Εκείνη την ώρα που με επισκέπτεται η θεία Χάρις, η καρδιά μου θερμαίνεται γλυκά από την αγάπη του Θεού,

και ένα φως παράξενο με φωτίζει εσωτερικά και εξωτερικά· νιώθω το πρόσωπό μου να φωτίζη.

Φωτίζεται ακόμη και το κελλί μου.

Βγάζω τότε το σκουφί μου, σκύβω ταπεινά το κεφάλι μου και λέω στον Χριστό:

“Χριστέ μου, χτύπησέ με με το κοντάρι της ευσπλαγχνίας Σου στην καρδιά μου”.

Από την πολλή ευγνωμοσύνη τα μάτια μου τρέχουν συνέχεια γλυκά δάκρυα και δοξολογώ τον Θεό.

Τότε όλα σταματάνε, γιατί νιώθω πολύ κοντά μου τον Χριστό και δεν μπορώ πια να ζητήσω τίποτε·

σταματάει και η προσευχή, το κομποσχοίνι δεν μπορεί να γυρίση».


– Γέροντα, το άκτιστο φως το βλέπει κανείς με τα αισθητά μάτια;


– Αν αφήσετε τις μικρότητες, θα σας πω.


– Γέροντα, μέχρι να απαλλαγούμε από τις μικρότητες, εσείς θα φύγετε...


Κάντε το σαν πνευματική ελεημοσύνη!

– Όταν ήμουν στα Κατουνάκια, στο Κελλί του Υπατίου, ένα απόγευμα, αφού έκανα τον Εσπερινό με κομποσχοίνι,

ήπια ένα τσάι και συνέχισα.

Έκανα το Απόδειπνο και τους Χαιρετισμούς με κομποσχοίνι, και ύστερα έλεγα την ευχή.

Όσο την έλεγα, τόσο έφευγε η κούραση και αισθανόμουν ξεκούραστος.

Ένιωθα μέσα μου μια χαρά, που δεν μου έκανε καρδιά να κοιμηθώ· έλεγα συνέχεια την ευχή.

Γύρω στις έντεκα την νύχτα γέμισε ξαφνικά το κελλί με ένα φως γλυκό, ουράνιο.

Ήταν πολύ δυνατό, αλλά δεν σε θάμπωνε.

Κατάλαβα όμως ότι και τα μάτια μου «δυνάμωσαν», για να μπορώ να αντέξω αυτήν την λάμψη.

Όσο ήμουν σε αυτήν την κατάσταση, μέσα στο θείο εκείνο φώς, ήμουν σ’ έναν άλλον κόσμο, πνευματικό.

Αισθανόμουν μια ανέκφραστη αγαλλίαση, και το σώμα μου ανάλαφρο· είχε χαθή το βάρος του σώματος.

Ένιωθα την Χάρη του Θεού, τον θείο φωτισμό.

Θεία νοήματα περνούσαν γρήγορα από τον νού μου σαν ερωταποκρίσεις.

Δεν είχα προβλήματα, ούτε θέματα να ρωτήσω, όμως ρωτούσα και είχα συγχρόνως και την απάντηση.

Ήταν ανθρώπινα λόγια οι απαντήσεις, είχαν όμως και θεολογία, αφού ήταν θείες απαντήσεις.

Και ήταν τόσο πολλά όλα αυτά, ώστε, αν τα έγραφε κανείς, θα γραφόταν άλλος ένας Ευεργετινός.

Αυτό κράτησε όλη την νύχτα, μέχρι τις εννιά το πρωί.

Όταν πια χάθηκε εκείνο το φώς, όλα μου φαίνονταν σκοτεινά.

Βγήκα έξω και ήταν σαν νύχτα.

«Τί ώρα είναι; Δεν έφεξε ακόμη;», ρώτησα έναν μοναχό που περνούσε από εκεί.

Εκείνος με κοίταξε και μου απάντησε με απορία:

«Τί είπες, πάτερ Παΐσιε;».

«Τί είπα;», αναρωτήθηκα και μπήκα μέσα.

Κοιτάζω το ρολόι και τότε συνειδητοποίησα τί είχε συμβή.

Η ώρα ήταν εννιά το πρωί, ο ήλιος ήταν ψηλά, κι εμένα η ημέρα μου φαινόταν σαν νύχτα!

Ο ήλιος δηλαδή μου φαινόταν ότι ίσα-ίσα φώτιζε· σαν να είχε γίνει έκλει-ψη ηλίου.

Ήμουν σαν έναν που πετιέται απότομα από το δυνατό φως στο σκοτάδι· τόσο μεγάλη ήταν η διαφορά!

Μετά από εκείνη την θεϊκή κατάσταση βρέθηκα στην άλλη, την φυσική, την ανθρώπινη,

και ξεκίνησα να κάνω όπως κάθε μέρα το πρόγραμμά μου.

Έκανα λίγο εργόχειρο, έκανα την Ακολουθία των Ωρών με κομποσχοίνι, μετά την Ενάτη Ώρα έβρεξα

λίγο παξιμάδι για να φάω, αλλά ένιωθα σαν ζώο που πότε ξύνεται, πότε βόσκει, πότε χαζεύει, και έλεγα μέσα μου:

«Για δές με τί ασχολούμαι! Τόσα χρόνια έτσι τα πέρασα;».

Μέχρι το απόγευμα είχα τέτοια αγαλλίαση, που δεν ένιωθα την ανάγκη να ξεκουραστώ.

Τόσο δυνατή ήταν η κατάσταση αυτή.

Όλη εκείνη την ημέρα έβλεπα θαμπά· ίσα-ίσα που μπορούσα να κάνω την δουλειά μου.

Και ήταν καλοκαίρι· ο ήλιος έλαμπε.

Την άλλη μέρα άρχισα να βλέπω τα πράγματα φυσιολογικά.

Έκανα το ίδιο τυπικό, αλλά δεν ένιωθα πια έτσι, σαν ζώο.

Με τί χαζά πράγματα περνούμε τον καιρό μας και τί χάνουμε!

Γι’ αυτό, όταν βλέπω μικρότητες, κακομοιριές, χαμένα πράγματα, πολύ στενοχωριέμαι.



ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012

(1) Βλ. Το Γεροντικόν, εκδ. «Αστήρ», Αθήναι 1981, Αββάς Λογγίνος ε΄, σ. 63.
(2) Βλ. Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Αγιορείται Πατέρες και Αγιορείτικα, σ. 64-73.
XAPA
 
Posts: 19385
Joined: Tue Nov 22, 2011 5:35 pm

PreviousNext

Return to ΔΙΔΑΧΕΣ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests