ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Ταπείνωση, η μεγάλη δύναμη της πνευματικής ζωής
Όπου υπάρχει ταπείνωση, δεν έχει θέση ο διάβολος
– Γέροντα, στο βιβλίο «Αγιορείτες Πατέρες» αναφέρετε ότι οι δαίμονες έδειραν τον Γερο-Ευλόγιο (1) . Πώς το επέτρεψε ο Θεός;
– Ποιός έφαγε το ξύλο;
– Ο Γερο-Ευλόγιος.– Όχι, οι δαίμονες έφαγαν το ξύλο!
Και στην περίπτωση που επιτρέπει ο Θεός ένας άνθρωπος να δείρη κάποιον άλλον και αυτός το δέχεται ταπεινά,
τελικά σακατεύεται εκείνος που δέρνει.
Δεν μου λές, ο διάβολος τί φοβάται περισσότερο;
– Την ταπείνωση, Γέροντα.– Κι εγώ νόμιζα ότι φοβάται την υπερηφάνεια, γιατί νιώθει ...κόμπλεξ!
«Περήφανος εγώ, λέει, περήφανος και αυτός, που θα πάη;»!
Ναί, βρέ παιδί, έτσι είναι, την ταπείνωση φοβάται ο διάβολος· αυτή τον σακατεύει.
Όπου υπάρχει ταπείνωση, δεν μπορεί να σταθή ο διάβολος.
Με την ταπείνωση φωτίζεται ο άνθρωπος και δεν σκοντάφτει ποτέ στην πνευματική του πορεία· ξεπερνάει όλα
τα εμπόδια που του βάζει ο πειρασμός.
Θυμάστε τον Μέγα Αντώνιο που είδε τις παγίδες του διαβόλου απλωμένες σε όλη την γή;
«Ποιός μπορεί να γλυτώση απ᾿ αυτές;», φώναξε.
Και αμέσως άκουσε μια φωνή να του λέη: «Η ταπεινοφροσύνη» (2) . Στο Σινά, το ασκητήριο της Αγίας Επιστήμης, όπου έμενα, ήταν ένα αμπρί (3) που είχε ένα εκκλησάκι και ένα κελλάκι.
Από την πάνω μεριά ήταν το βουνό· από την κάτω ήταν ένας τοίχος, που είχε ύψος τέσσερα με πέντε μέτρα.
Εκεί σε μια άκρη είχα βάλει ένα ξύλο και εκεί πάνω πλάνιζα τα σανιδάκια για τα ξυλόγλυπτα εικονάκια που έκανα.
Μια μέρα λοιπόν εκεί που πλάνιζα λέγοντας την ευχή, ακούω μια φωνή να μου λέη:
«Μπορείς να πέσης κάτω από τον τοίχο και να μην πάθης τίποτε».
Γυρνάω και βλέπω μια μαύρη σκιά με ένα μεγάλο κεφάλι.
«Βρέ το ταγκαλάκι», λέω.
Τέλος πάντων, δεν έδωσα σημασία. Αυτό όμως εκεί! δεν έφευγε.
«Μπορείς να πέσης κάτω και να μην πάθης τίποτε», έλεγε.
Εγώ έκανα πώς δεν άκουγα.
Για κανένα τέταρτο επαναλάμβανε το ίδιο. Απόλαυση ήταν!
Οπότε κάποια στιγμή του λέω: «Άντε, θα πετάξω κάτω μια πέτρα».
«Αυτό, μου λέει, ούτε ο Χριστός δεν το σκέφθηκε (4) !
Καλύτερα κι απ᾿ τον Χριστό απάντησες!».
Έ, τότε αγανάκτησα. «Ο Χριστός ήταν Θεός, του λέω, δεν ήταν καραγκιόζης σαν κι εμένα που κάθομαι και χαζεύω εσένα.
Άντε από ᾿δώ!». Αυτό ήταν. Αμέσως εξαφανίσθηκε.
Όταν υπάρχη ταπείνωση, ο διάβολος δεν μπορεί να ρίξη την ψυχή.
Ο ταπεινός δεν πέφτει, γιατί βαδίζει χαμηλά.
Ο Γερο-Αββακούμ, όταν ασκήτευε στην έρημο της Βίγλας, τί είχε πάθει!
Μια μέρα που έκανε προσευχή με το κομποσχοίνι επάνω σ᾿ έναν βράχο, του παρουσιάζεται ξαφνικά ο διάβολος
ως «άγγελος φωτός» (5).
«Αββακούμ, του λέει, με έστειλε ο Θεός να σε πάρω στον Παράδεισο, γιατί έγινες πια άγγελος· έλα να πετάξουμε».
«Μά εσύ έχεις φτερά, του λέει ο Γερο-Αββακούμ, εγώ πώς θα πετάξω;».
Και ο δήθεν άγγελος του λέει:
«Κι εσύ έχεις φτερά, αλλά δεν τα βλέπεις».
Τότε ο Γερο-Αββακούμ έκανε τον σταυρό του και είπε:
«Παναγία μου, τί είμαι εγώ, για να πετάξω;».
Αμέσως ο δήθεν άγγελος έγινε ένα μαύρο παράξενο κατσίκι με φτερά σαν της νυχτερίδας και εξαφανίσθηκε.
Βλέπετε πώς με την ταπείνωση μπορούμε να καταλάβουμε τις παγίδες του διαβόλου;
«ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Ε΄
ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΑΡΕΤΕΣ»
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2007
(1) Βλ. Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Αγιορείται Πατέρες και Αγιορείτικα, σ. 41-42.
(2) Βλ. Το Γεροντικόν, Αββάς Αντώνιος ζ´, σ. 2.
(3) Αμπρί: Καταφύγιο, χαράκωμα που προστατεύει τους στρατιώτες από τις εχθρικές βολές. (Έτσι χαρακτήριζε ο Γέροντας και το κελλί του μοναχού).
(4) Αναφέρεται στην απάντηση «ουκ εκπειράσεις Κύριον τον Θεόν σου» (Βλ. Ματθ. 4, 6-7) που έδωσε ο Χριστός στον διάβολο, όταν Του είπε να πέση από την στέγη του ναού του Σολομώντος.
(5) Βλ. Β’ Κορ. 11, 14.