Η ιδιοτέλεια εμποδίζει την επικοινωνία με τον Θεό
– Γέροντα, μου είχατε πει να γεμίση η μπαταρία μου με πνευματικά. Πώς θα γίνη αυτό;– Να καλλιεργήσης την πνευματική αρχοντιά, το φιλότιμο, για να φύγη η ιδιοτέλεια.
Η ιδιοτέλεια εμποδίζει την προσευχή, γιατί χωρίζει τον άνθρωπο από τον Θεό· δημιουργεί μόνωση.
Ξέρεις τί θα πη μόνωση; Είναι σαν να σού λέη ο Θεός: «Δεν σε καταλαβαίνω, παιδάκι μου!».
– Μπορεί, Γέροντα, ένας μοναχός να είναι συνεπής στα πνευματικά του καθήκοντα και να υστερή στην θυσία, στην αγάπη προς τους αδελφούς; – Και βέβαια μπορεί.
Αν σκέφτεται μόνον τον εαυτό του, μπορεί να κάνη προσευχές, μεγάλη άσκηση κ.λπ., αλλά να έχη και μεγάλη
ιδέα για τον εαυτό του και να αδιαφορή για τους άλλους.
Τότε όμως φτωχός πάντα θα μένη.
Γιατί, όσο κανείς ασχολείται με τον εαυτό του, όχι για να ξερριζώση τα πάθη του, αλλά για να κάνη ό,τι τον βολεύει,
ό,τι τον ευχαριστεί, δεν μπορεί να κάνη προκοπή.
– Δηλαδή, Γέροντα, και στο διακόνημα και σε όλη σου την συμπεριφορά πρέπει να είσαι εντάξει.– Σε όλα!
Για να έχης επαφή με τον Χριστό, πρέπει να αναπαύεται ο Χριστός με όλη την ζωή σου.
Και ο Χριστός αναπαύεται, όταν αναπαύης τον πλησίον σου με την καλή έννοια.
Γι’ αυτό τονίζω την πνευματική αρχοντιά, την θυσία. Γιατί, αν κάποιος κάνη πνευματικά και δεν προσέχη στα άλλα, στην θυσία κ.λπ.,
αχρηστεύονται και τα πνευματικά που κάνει.
Όταν είχα πάει στο Κοινόβιο (1) με έβαλαν ως αρχάριο να βοηθώ τον τραπεζάρη.
Τότε ένα γεροντάκι ογδόντα χρονών, τελείως εξαντλημένο, μου ζήτησε να του πηγαίνω στο κελλί του καμμιά σούπα.
Τέλειωνα λοιπόν την διακονία μου και του πήγαινα την σούπα.
Μια μέρα με είδε ένας αδελφός και μου είπε:
«Μήν τον καλομαθαίνης, γιατί μετά θα σού ζητάη συνέχεια βοήθεια και δεν θα σε αφήνη να ησυχάσης·
ούτε τα πνευματικά σου θα μπορής να κάνης.
Εγώ ξέρεις τί έπαθα; Πήγα μια φορά λίγο να τον βοηθήσω, γιατί ήταν κρυωμένος, και μετά δεν με άφηνε ήσυχο·
χτυπούσε κάθε λίγο τάκ-τάκ τον τοίχο.
“Κάνε αγάπη, έλεγε, κάνε μου ένα τσάι”.
“Κάνε αγάπη, έλα, γύρισέ με λίγο”.
Ύστερα από λίγο, τάκ-τάκ “κάνε αγάπη, βάλε μου ένα ζεστό τούβλο ”. (2)
Τούβλο-τσάι, τούβλο-τσάι, που να προφθάσω μετά να κάνω τα πνευματικά μου!
Αγανάκτησα!». Ακούς εκεί πέρα; Είναι φοβερό!
Το γεροντάκι να υποφέρη, να βογγάη, να του ζητάη κάτι για να ανακουφισθή, και εκείνος να μη θέλη να πάη,
για να μη διακόψη τα πνευματικά του!
Αυτά είναι τελείως ξερά πράγματα.
Πιό πολύ θα μετρούσε για τον Θεό το «τούβλο-τσάι» παρά οι μετάνοιες και τα κομποσχοίνια που έκανε…
καθ’ όλην την εντέλειαν!
Από την μια έλεγε: «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με», και από την άλλη: «Άσε με ήσυχο»!
– Γέροντα, πώς μπορεί να έχη κανείς την ευλογία του Θεού;– Όταν ο άνθρωπος έχη συγγένεια με τον Θεό, ο Θεός δίνει την ευλογία Του.
Αλλιώς τί να δώση; Να καταπατιέται η ευλογία Του; Το έχω ζήσει αυτό.
Όταν είχα πάει στο Σινά (3), υπήρχε μεγάλη ανομβρία.
Χρόνια είχε να ρίξη μια σταγόνα νερό και αυτό δυσκόλευε και το μοναστήρι
και τους Βεδουίνους που ζούσαν κοντά σε αυτό.
Οι μοναχοί έκαναν προσευχή για την ανομβρία, αλλά κανένα αποτέλεσμα. Την εποχή του κλαδέματος των ελιών (4) πήγα να βοηθήσω κι εγώ.
Αφού κλάδεψαν οι Βεδουίνοι τα δένδρα, οι μοναχοί κράτησαν τα χοντρά κλαδιά για το μοναστήρι
και τα λεπτά τα άφησαν σε μία άκρη.
Οι Βεδουίνοι τους παρακαλούσαν να τους τα δώσουν, για να τα χρησιμοποιήσουν στην φωτιά, όταν μαγειρεύουν,
και να ζεσταίνωνται το βράδυ που κάνει πολύ κρύο· εκείνοι όμως αρνήθηκαν και οι Βεδουίνοι έφυγαν λυπημένοι.
Την άλλη μέρα που ήρθαν οι Βεδουίνοι και τα ξαναζήτησαν, έκανα δεμάτια όλα τα λεπτά κλαδιά και τους τα έδωσα όλα.
Τότε ένας ηλικιωμένος Βεδουίνος μου είπε: «Εσύ είσαι καλός άνθρωπος· θα βρέξη».
Πράγματι, μέχρι να γυρίσω στο μοναστήρι, άρχισε να βρέχη, και έβρεξε πολύ.
Η ευχή του Βεδουίνου άνοιξε τους ουρανούς. Τότε δεν είπα σε κανέναν το περιστατικό αυτό.ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
«ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ»
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2012
(1) Στην Ιερά Μονή Εσφιγμένου το έτος 1953.
(2) Παλαιότερα ζέσταιναν τούβλα και τα χρησιμοποιούσαν αντί για θερμοφόρες.
(3) Τον Σεπτέμβριο του 1962.
(4) Τον Φεβρουάριο του 1963.