by Michalis » Fri May 31, 2013 3:09 pm
Εν οψη της Κυριακης της Σαμαρελιτιδος, ενα αποσπασμα απο το βιβλιο του Αρχιμ. Ζαχαριου, ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΗΝ ΔΙΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ - Τα τρια σταδια στην θεολογια του Γέροντος Σωφρονίου
6 – ΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΩΡΕΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ήλθε στη γη για να ανακαινίσει τα πάντα (Β’ Κορ. 5,17·
Αποκ. 21,5), και κάθε χριστιανός θα μπορούσε να διηγηθεί τη δική του μοναδική
ιστορία της συναντήσεως του με τον Σωτήρα Χριστό. Πράγματι, ο Χριστός
αποκαλύπτει τον Εαυτό Του με ιδιαίτερους και μοναδικούς τρόπους στις
ανθρώπινες υπάρξεις ως πρόσωπα, ομάδες ανθρώπων, ακόμη και έθνη, κάτι που
βλέπουμε καθαρά στη συνάντηση Του με τη Σαμαρείτιδα (Ιωάν. κεφ. 4).
«Ο ουν Ιησούς κεκοπιακώς εκ της οδοιπορίας εκαθέζετο ούτως επι τη
πηγή· ώρα ήν ωσεί έκτη. Έρχεται γυνή εκ της Σαμαρείας αντλήσαι ύδωρ. Λέγει
αυτή ο Ιησούς· δος μοι πιείν». Ο Κύριος ταπεινώνεται στη Σαμαρείτιδα ζητώντας
της νερό, επειδή επιθυμεί να θεραπεύσει τις πληγές της. Της αποκαθιστά την
αξιοπρέπεια, ώστε να την προετοιμάσει να προσλάβει τη γνώση της αλήθειας
Του. Παρόμοια ένας γνήσια πνευματικός άνθρωπος προσποιείται κάποτε ότι
βρίσκεται σε ανάγκη, βάζοντας τον εαυτό του κάτω από τον άλλον, προκειμένου
να τον ωφελήσει. Γκρεμίζει «το μεσότοιχον του φραγμού» (Εφεσ. 2,14), τιμώντας
τον άλλον ως ευεργέτη του.
Ο Γέροντας Σωφρόνιος μου εκμυστηρεύθηκε κάποτε ότι είχε βάλει
τον ευατό του κάτω από όλους, όσοι ήλθαν σε αυτόν, για να μπορέσει να τους
βοηθήσει. Όχι μόνο το κάθισμα του ήταν χαμηλότερο από του συνομιλητή του,
αλλά όλη η στάση του ήταν τόσο ταπεινή και ειλικρινής, που οι άνθρωποι
συγκινούνταν και προετοιμάζονταν ευμενώς να δεχθούν προφητική γνώση για
τον εαυτό τους. Αυτή είναι η οδός που ο Ίδιος ο Κύριος διδάσκει στους Αγίους
Του.
Η Σαμαρείτιδα θα έμεινε οπωσδήποτε κατάπληκτη από το αίτημα του
Κυρίου. Φυσικά, και μόνη η φωνή του Σωτήρα θα ήταν αρκετή, για να την
θεραπεύσει. Αιφνιδιάσθηκε που της μίλησε ένας Εβραίος· ήταν εύκολο να Τον
αναγνωρίσει από την ενδυμασία και την ομιλία Του. Αληθινά, κάθε συνάντηση
με τον Θεό αποτελεί έκπληξη. (Εντούτοις η μεγαλύτερη όλων των εκπλήξεων
μας περιμένει την ημέρα της Κρίσεως, η οποία θα καταπλήξει τους δικαίους, και
πόσο μάλλον τους αδίκους). Πράγματι, δεν περιγράφεται με λόγια το θάμβος
της, όταν συνάντησε τον Θεό εν σαρκί: «Πώς συ Ιουδαίος ών παρ’ εμού πιείν
αιτείς, ούσης γυναικός Σαμαρείτιδος; Ου γαρ συγχρώνται Ιουδαίοι Σαμαρείταις»1.
Ο Κύριος αισθάνθηκε την αμηχανία της και της απαντά με μεγάλη
λεπτότητα: «Ει ήδεις την δωρεάν του Θεού, και τις εστιν ο λέγων σοι, δος μοι
πιείν, συ αν ήτησας αυτόν, και έδωκεν αν σοι ύδωρ ζων». (Όταν ο προφήτης
Ησαΐας κάνει λόγο για «ύδωρ ζων», εννοεί το Άγιο Πνεύμα, το οποίο επρόκειτο
να φέρει ο Μεσσίας στη γη με την έλευση Του στον κόσμο [Ησ. 12,3· 41,18· 44,3]).
1 Οι Σαμαρείτες επέσυραν την καταφρόνηση , ακόμη και το μίσος , σε τέτοια έκταση , που οι
Εβραίοι δεν έπιαναν τίποτε από όσα είχαν προηγουμένως αγγίξει εκείνοι . Θεωρούνταν
ακάθαρτος , αιρετικός λαός , ο οποίος είχε αποσκιρτήσει από την αυθεντική θρησκευτική
παράδοση . Οι Σαμαρείτες , από την πλευρά τους , αισθάνονταν πικρία για την Εβραϊκή εχθρότητα
Ο Σωτήρας ζητεί από τον άνθρωπο γήινο νερό, σε αντάλλαγμα του οποίου
προσφέρει το άφθαρτο ουράνιο ύδωρ της αιώνιας ζωής. Ζητεί μόνο πράγματα
που είναι εφικτά στο ανθρώπινο επίπεδο· μια ελάχιστη εξυπηρέτηση, καλή
διάθεση, κάποιον πνευματικό ζήλο και λίγη μετάνοια. Όπως το εκφράζει η
Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου: «Αντί των επιγείων, τα επουράνια· αντί των
προσκαίρων, τα αιώνια· αντί των φθαρτών, τα άφθαρτα»2. Με πόση ευγένεια
μεταχειρίζεται ο Κύριος τη Σαμαρείτιδα, καθώς αναφέρεται στον Εαυτό Του σε
τρίτο πρόσωπο! Καλύπτεται στην αφάνεια με σκοπό να περιορίσει την
αποκάλυψη Του, εναρμονίζοντας την με την αντιληπτική ικανότητα της
Σαμαρείτιδος, εφόσον αυτή δεν γνωρίζει ακόμη Ποιος είναι. Όπως
προαναφέρθηκε, εκείνοι που γνωρίζουν πώς να προσφέρουν πνευματική
βοήθεια στους ανθρώπους βάζουν πρώτα τον εαυτό τους κάτω από τους άλλους,
όπως ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο οποίος έδωσε όλο τον χώρο, όλη την τιμή
στον Νυμφίο Χριστό. Τέτοιοι άνθρωποι είναι φίλοι του Νυμφίου, γιατί
αντικατοπτρίζουν τον μεγάλο πόθο Του να εισέλθουν οι συνάνθρωποι τους σε
ακόμη πιο βαθειά προσωπική κοινωνία με τον Θεό και μάλιστα με απόλυτη
ελευθερία.
«Λέγει αυτώ η γυνή· Κύριε, ούτε άντλημα έχεις, και το φρέαρ εστί
βαθύ· πόθεν ουν έχεις το ύδωρ το ζων; Μη συ μείζων εί του πατρός ημών Ιακώβ,
ός έδωκεν ημίν το φρέαρ, και αυτός εξ αυτού έπιε και οι υιοί αυτού και τα
θρέμματα αυτού;» Επικαλείται την ίδια την υπόσταση του έθνους της με την
αναφορά της στον πατριάρχη Ιακώβ, τον κοινό τους προπάτορα. Αυτό
σηματοδοτεί την αρχή της αναβάσεως του νου της προς πνευματικότερες
έννοιες, παρότι παραμένει ακόμη προσηλωμένη στα γήινα. Εξακολουθεί να
βλέπει τον Κύριο ως έναν συνηθισμένο Εβραίο, τώρα όμως είναι ανοιχτή στο
ενδεχόμενο να είναι ίσως μεγαλύτερος από τον μέγιστο προπάτορα της Ιακώβ‐
Ισραήλ.
Ο Ιησούς συνεχίζει αργά να διευρύνει την αντίληψη της: «Πας ο πίνων εκ
του ύδατος τούτου διψήσει πάλιν· ός δ’ αν πίη εκ του ύδατος ού εγώ δώσω αυτώ,
ου μη διψήση εις τον αιώνα, αλλά το ύδωρ ό δώσω αυτώ, ου μη διψήση εις τον
αιώνα, αλλά το ύδωρ ό δώσω αυτώ, γενήσεται εν αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου
εις ζωήν αιώνιον». Εδώ ο Κύριος συγκαταβαίνει στην αφέλεια της, στη φυσική
της νόηση, έτσι ώστε να διεγείρει μέσα της δίψα για το ζωντανό ύδωρ του
Πνεύματος. Αν πιούμε από το νερό αυτό με πόθο, η ατελεύτητη ζωή του Θεού θα
σβήσει τη δίψα μας για την αιωνιότητα. Πράγματι, εκείνος που αξιώνεται τέτοιας
δωρεάς της χάριτος θα μεταπηδά ολοένα προς τα υψηλότερα, αφού πλέον
διαθέτει πνευματικές πτέρυγες ικανές να τον ανυψώνουν πάνω από τον κόσμο
αυτό και να τον εισάγουν στον άλλο3._
Ο Κύριος αποσκοπεί να μεταδώσει στη Σαμαρείτιδα μια πίστη, που
θα την ανυψώσει σε ένα άλλο επίπεδο. Στο επίπεδο εκείνο, όπου θα μπορεί να
προσλάβει την αιώνια αλήθεια, που τόσο πολύ ποθεί Εκείνος να της μεταδώσει.
Η γυναίκα συναισθάνεται την αλήθεια των λόγων του Κυρίου. Νιώθει την
πνευματική τους δύναμη, αλλά ακόμη είναι ανίκανη να συλλάβει το τίμιο δώρο
που της μεταδίδεται από τον ζωηφόρο λόγο και τη ζωοποιό παρουσία του Κυρίου
Ιησού. Όταν διαβάζουμε το Ευαγγέλιο, αισθανόμαστε συχνά τη θεϊκή δύναμη
του λόγου Του, όπως διαισθανόμαστε και το απροσμέτρητο βάθος της αλήθειας
που κρύβει μέσα του. Αλλά επειδή είμαστε ακόμη γήινοι, αδυνατούμε να
εισδύσουμε στα μυστήρια του βαθύτερου νοήματος του. Έτσι η κατανόηση μας
περιορίζεται στο διανοητικό ή ψυχολογικό επίπεδο, ενώ η βαθειά αλήθεια του
λόγου Του εμπεριέχει το άφατο μυστήριο της αιώνιας εν Χριστώ ζωής.
Η Σαμαρείτιδα, στη σκέψη ότι ο Κύριος μπορεί να την προμηθεύει για
πάντα με νερό, σαν από κάποια μαγική πηγή, ώστε να μη χρειαστεί ποτέ ξανά
να αντλήσει από το πηγάδι, αναφωνεί: «Κύριε, δος μοι τούτο το ύδωρ, ίνα μη
διψώ μηδέ έρχομαι ενθάδε αντλείν». Ο Κύριος όμως, στον Οποίο τα πάντα είναι
γνωστά, χρειάζεται πρώτα να την ελέγξει για τον τρόπο της ζωής της. Είναι
ανάγκη να αλλάξει η γυναίκα, προκειμένου να μπορέσει να υποδεχθεί την
άφθαρτη δωρεά του Πνεύματος. Έλεγχος δεν σημαίνει απόδοση κατηγορίας ή
επίπληξη με τέτοιο τρόπο που θα προκαλέσει ενδεχομένως απόγνωση. Μάλλον
πρόκειται για προφητική ρήση, η οποία εμπεριέχει τέτοια διάκριση, που φωτίζει
τον ακροατή να ασπασθεί οικειοθελώς τον λόγο αυτό και να αναλάβει την
εκπλήρωση του με έμπνευση. Οι αληθινοί Προφήτες αποδεικνύονται
απόλυτα εκλεπτυσμένοι στη διάκριση τους. Παραδίδουν τον λόγο του Θεού με
μεγάλη επιμέλεια, αναγνωρίζοντας πλήρως το άλλο πρόσωπο. Σκοπός τους
είναι να αφυπνίσουν στον ακροατή τους το φιλότιμο, που θα του επιτρέψει να δει
την αμαρτωλότητα του. Ύστερα φυσιολογικά θα αρχίσει να μισεί και να
αποκηρύττει τον αμαρτωλό εαυτό του με τον πόθο να τιμήσει τον λόγο της
χάριτος που του δόθηκε., (Προσωπικη σημειωση: Τα λογια αυτα αποτελουν
την λυση στο ερωτημα που τοσο πολυ μας αποσχολει ολον αυτον τον καιρο. Ποια λογια
ειναι αληθινη προφητεια και ποια οχι. Οτι μας ξυπνα το φιλοτιμο, οτι μας σπρωχνει προς μετανοια
ειναι αληθινο. Αντιθετως, οτι μας δημιουργει φοβο, τρομο και πνευματικη αναστατωση ειναι ψευτικο)
Ας παρατηρήσουμε τον τρόπο, με τον οποίο ο Κύριος εκπληρώνει τον
σκοπό Του για τη Σαμαρείτιδα. Ο μεγάλος πόθος Του είναι να την σώσει. Σε
κανένα όμως στάδιο της συναναστροφής Του μαζί της δεν την καταναγκάζει ή
της επιβάλλει τη θεία θέληση Του. Της συμπεριφέρεται με μεγάλη ευγένεια,
αφήνοντας την πάντοτε ελεύθερη να δεχθεί τη δωρεά Του ή όχι. Της αποδίδει
τιμή, ακόμη και την ώρα που την ελέγχει για την ατάσθαλη ζωή της.
Προκειμένου να την ανυψώσει από την αξιοθρήνητη κατάσταση, στην οποία είχε
βυθισθεί, στο πνευματικό αξίωμα του αποστόλου και μάρτυρα, πρέπει πρώτα να
χειρουργήσει τον κακοήθη όγκο της ψυχής της και πραγματοποιεί την επέμβαση
αυτή με εξαιρετική λεπτότητα. Σαν να της λέει, «αν πραγματικά επιθυμείς τη
δική μου δωρεά του ζώντος ύδατος, πρέπει πρώτα να επιδείξεις κάποια
προθυμία, για να θεραπευθείς», γι’ αυτό και της λέει: «Ύπαγε, φώνησον τον
άνδρα σου και ελθέ ενθάδε». Η γυναίκα αποκρίνεται απλώς: «Ουκ έχω άνδρα».
Ντρέπεται υπερβολικά να πει περισσότερα. Καθώς ο Κύριος είναι παντογνώστης
δεν απαιτεί από αυτήν όλη την αλήθεια. Με την ευγένεια Του ανέχεται και συγκαταβαίνει
στην συγκαλυμμένη αλήθεια των λόγων της. Συμπληρώνει
την απάντηση της, χωρίς να την προσβάλλει, οικοδομώντας πάνω στο ελάχιστο
μέρος της αλήθειας που Του προσφέρει: «Καλώς είπας ότι άνδρα ουκ έχω· πέντε
γαρ άνδρας έσχες, και νυν όν έχεις ουκ έστι σου ανήρ· τούτο αληθές είρηκας».
Τόσο απαλοί είναι οι λόγοι του Κυρίου σε μια ανθρώπινη ύπαρξη βυθισμένη στην
αμαρτία, ώστε κερδίζει την εμπιστοσύνη της. Δεν υπάρχει πια ανάγκη να
αντιστέκεται και Του παραδίδεται ολοκληρωτικά.
Όταν είναι ανάγκη να μιλήσουμε με κάποιον για την αλήθεια, οφείλουμε
κατ’ αρχάς να του επιβεβαιώσουμε το σπέρμα της αλήθειας που φέρει ήδη μέσα
του. Ο άγιος Σιλουανός συνιστούσε την ίδια προσέγγιση ως προς τους μη
Ορθοδόξους πιστούς. Πίστευε ότι, αν κατηγορήσουμε τους ανθρώπους για την
ομολογία της λανθασμένης πίστεως τους, ποτέ δεν θα ανοιχθούν σε όσα
επιθυμούμε να μοιρασθούμε μαζί τους. Αν ωστόσο τους βεβαιώσουμε ότι καλώς
πιστεύουν στον Κύριο και τιμούν τους Αγίους (παρόλο που γνωρίζουμε ότι η
πίστη τους είναι ελλιπής), τότε θα μας ακούσουν, γιατί αυτή είναι η στάση του
Κυρίου και εκπηγάζει από τον λόγο Του4. Ο Κύριος δεν είναι όπως εμείς. Χωρίς
ποτέ να αποδοκιμάζει, περιμένει υπομονετικά. Μας αποκαλύπτεται ευγενικά και
θέτει το ερώτημα αν Τον αγαπάμε. Τέτοια προσέγγιση γεμάτη ευγένεια και
σεβασμό μπορεί να σώσει, ενώ η επίπληξη μπορεί να τραυματίσει και να
οδηγήσει σε απόγνωση. Όπως λέει ο άγιος Σιλουανός:
«Ο Κύριος μας αγαπά και μας δέχεται με πραότητα, χωρίς καμιά
επίπληξη, όπως δεν επέπληξε ο ευαγγελικός Πατέρας τον άσωτο υιό, [αλλά τον
τίμησε υπερβολικά] και σε τίποτα δεν τον κατεδίκασε. Ω, με πόση πραότητα και
μακροθυμία οφείλουμε κι εμείς να διορθώνουμε τον αδελφό μας, ώστε να
γιορτάζει η ψυχή για την επιστροφή του. Το Άγιο Πνεύμα διδάσκει την ψυχή με
άρρητο τρόπο να αγαπά τους ανθρώπους»5.
Σε άλλο σημείο ο Άγιος γράφει:
«Που θα έβρισκες τέτοιον πατέρα, ο οποίος θα πέθαινε στον σταυρό για τα
εγκλήματα των παιδιών του; Είναι συνηθισμένο να θλίβεται ο πατέρας και να
λυπάται τον γιο του, που πρέπει να καταδικασθεί για τα εγκλήματα του.
Εντούτοις, παρόλη την ευσπλαχνία του, θα πει: “Δεν έκανες καλά και δίκαια
τιμωρείσαι, ανάλογα με τα φαύλα έργα σου”. Ο Κύριος όμως ποτέ δεν θα μας πει
κάτι παρόμοιο. Αυτός και σε μας θα πει αυτό που είπε στον απόστολο Πέτρο:
“Αγαπάς Με;” Έτσι θα πει και στον παράδεισο σε όλους: “Με αγαπάτε;” Κι αυτοί
θα απαντήσουν: “Ναι, Κύριε, Σε αγαπάμε. Εσύ μας έσωσες με τα παθήματα Σου
στον Σταυρό και τώρα μας χάρισες τη Βασιλεία των ουρανών”»6.
Ο Θεός μας είναι αγαθός και φιλάνθρωπος. Με χαρά δέχεται και αρδεύει
τον σπόρο της αλήθειας μας και μας ανιστά από οποιαδήποτε πτώση μας_
Καλλιέργησε το σπέρμα της αλήθειας της Σαμαρείτιδας με μεγάλη τρυφερότητα,
ώσπου ωρίμασε και εξελίχθηκε σε επίγνωση της Αλήθειας Του.
Η γνώση αυτή αποτελεί θαυμάσια δωρεά του Θεού. Η συμπεριφορά του
Κυρίου προς τη Σαμαρείτιδα είναι προφητική, διότι σε Αυτόν εμπερικλείεται όλη
η θεϊκή αλήθεια. Και εκείνη, με τη σειρά της, αποκρίνεται προφητικά
ομολογώντας την αλήθεια Του και την αλήθεια για τον εαυτό της παρά την
κατάσταση της. Ακούει με προσήλωση τον λόγο του Χριστού και, παρόλο που
είναι Εβραίος, δέχεται διόρθωση από Αυτόν7. Η καρδιά της αλλοιώθηκε χάρη στη
λεπτή προσέγγιση του Κυρίου, που διασφάλισε την αξιοπρέπεια και την
ελευθερία της.
«Λέγει αυτώ η γυνή· Κύριε, θεωρώ ότι προφήτης εί συ». Δεν λέει: «Ναι, όσα
λες είναι σωστά», αλλά: «Είσαι προφήτης». Με άλλα λόγια: «Γνωρίζεις την
αλήθεια για όλα τα πράγματα. Παρόλο που με βλέπεις όπως είμαι, ο μοναδικός
σκοπός σου είναι να με σώσεις». Όταν η θεία χάρη αγγίζει την καρδιά και
ελέγχει τον τρόπο ζωής μας, όταν μας φωτίζει, ώστε να συναισθανθούμε τις
ελλείψεις και τις αμαρτίες μας, μας εφοδιάζει συγχρόνως και με τη δύναμη
να διορθώσουμε τους τρόπους μας. Μας εμπνέει να ξεκινήσουμε αγώνα εναντίον
του κακού που κρύβεται μέσα μας. Μέσα στον πόθο Του να μας σώσει, θα μας
εντοπίσει ο Θεός, όπου και αν βρεθούμε. Αλλά αν επιθυμούμε να παραμείνουμε
κοντά Του, μετά τη στροφή μας προς Αυτόν και τη συνάντηση μαζί Του, έχουμε
χρέος να επιμεληθούμε τη ζωή μας. Οφείλουμε να την τακτοποιήσουμε όσο η
πρώτη χάρη είναι ακόμη μαζί μας, γιατί αυτή εργάζεται μέσα μας και βοηθεί να
αποκτήσουμε καλές συνήθειες. Αν όμως επιδείξουμε αμέλεια στη διάρκεια της
ευφρόσυνης αυτής περιόδου, θα αποδειχθούμε ανίσχυροι να φυλάξουμε τον
εαυτό μας, όταν αργότερα η χάρη υποχωρήσει.
Έχοντας ομολογήσει τον Κύριο ως Προφήτη, η Σαμαρείτιδα, βρίσκεται
τώρα αντιμέτωπη με το ερώτημα πώς να διορθώσει τη ζωή της, πώς να σταθεί με
τιμιότητα και να βαδίσει ανεπίληπτα ενώπιον του Θεού. Το ερώτημα αυτό έχει
σχέση σε τελευταία ανάλυση με την αιωνιότητα, επομένως με τη λατρεία του
αληθινού Θεού. Τώρα η γυναίκα επιθυμεί να εδραιωθεί στη θεία δωρεά, οπότε το
ζήτημα της αληθινής λατρείας έχει γι’ αυτήν ζωτική σημασία: «Οι Πατέρες ημών
εν τω όρει τούτω προσεκύνησαν· και υμείς λέγετε ότι εν Ιεροσολύμοις εστίν ο
τόπος όπου δει προσκυνείν». Στην ουσία θίγει ένα δογματικό πρόβλημα: «Σε
ποια θρησκεία λατρεύουν οι άνθρωποι τον Θεό εν αληθεία;» Πόσο σημαντικό
είναι να ασπασθεί κανείς το σωστό δόγμα! Φαίνεται ασήμαντο το δόγμα, όταν
ζούμε μακριά από τον Θεό σε ένα αποκλειστικά διανοητικό ή ηθικό μόνο
7 Προφητεία στην Καινή Διαθήκη είναι η εξαγγελία της αιώνιας Αλήθειας περί του Ενός,
του Χριστού, ο Οποίος ήλθε και πάλιν έρχεται. « Πηγαίνοντας προς τα κάτω» και τοποθετώντας
τον εαυτό του στην οδό του Κυρίου ο άνθρωπος καθίσταται αληθινός και ελκύει το Πνεύμα της
Αληθείας. Γίνεται γι’ αυτό ικανός να αποκαλύπτει το θέλημα του Θεού στους ανθρώπους, αφού
έχοντας γίνει αληθινός αποβαίνει προφητικός. Η προφητεία στην Παλαιά Διαθήκη, από την
άλλη πλευρά, αποσκοπούσε στην προπαρασκευή των ανθρώπων να δεχθούν Εκείνον, ο Οποίος
επρόκειτο, τότε ακόμη, να έλθει._
επίπεδο. Τη στιγμή όμως που αποφασίζουμε να πλησιάσουμε τον Θεό και να
ενωθούμε μαζί Του, αποκτά ύψιστη σημασία η ορθή αντίληψη για το Ποιος
είναι ο Θεός, αφού, εν μέρει, μέσω αυτής της αντιλήψεως οδηγούμαστε στην
απόκτηση του πληρώματος της ζωής Του.
Ο Ιησούς τότε ανυψώνει τη Σαμαρείτιδα ακόμη περισσότερο, δεικνύοντας
της ότι η αληθινή λατρεία δεν εξαρτάται πια από συγκεκριμένο ναό σε
συγκεκριμένο τόπο: «Γύναι, πίστευσον μοι ότι έρχεται ώρα, ότε ούτε εν τω όρει
τούτω ούτε εν Ιεροσολύμοις προσκυνήσετε τω Πατρί». Ο Χριστός δεν αναφέρεται
απλώς σε έναν κάπως γνωστό Θεό, αλλά στον ουράνιο Πατέρα Του, του Οποίου
όλοι είμαστε παιδιά. «Υμείς προσκυνείτε ό ουκ οίδατε, ημείς προσκυνούμεν ό
οίδαμεν· ότι η σωτηρία εκ των Ιουδαίων εστίν». (Ας σημειωθεί ότι ο Κύριος ποτέ
δεν ομιλεί σε ψυχολογικό ή αποκλειστικά διανοητικό επίπεδο. Δεν χρησιμοποιεί
πλατειασμούς ή διαλεκτική, όπως κάνουν οι άνθρωποι. Ως Θεός προφέρει μόνο
αιώνιες αλήθειες. Ομοίως οι Άγιοι, όταν αναφέρονται στον Θεό, δεν επιχειρούν
να πείσουν ή να αποδείξουν τα λεγόμενα. Η ενδότατη γνώση τους για τον Θεό
συνιστά απόδειξη της αλήθειας Του. Οι ακροατές τους δεν αντικρούουν τους
λόγους τους, γιατί μεταδίδουν τη χάρη του Θεού που πληροφορεί τις καρδιές των
ανθρώπων για την αιώνια αλήθεια, και δεν αφήνουν περιθώριο για
αντιπαράθεση). Ο Χριστός δεν προσπαθεί να αποδείξει ότι οι Εβραίοι
πρεσβεύουν ορθά, ενώ οι Σαμαρείτες εσφαλμένα. Απλώς διασαφηνίζει ότι οι
Εβραίοι αποδείχθηκαν πιστοί στη διαθήκη του Θεού με τον Ισραήλ, παρόλο που η
λατρεία τους πρέπει ακόμη να τελειωθεί. Σε αυτό ακριβώς το σημείο της ιστορίας
ωστόσο, ο Κύριος καταδεικνύει την απόλυτη αλήθεια για το Ποιος είναι ο
Θεός και πως πρέπει να λατρεύεται, αφού Αυτός ο Ίδιος είναι η Απόλυτη
Αλήθεια. Οι θεοί των ειδωλολατρών είναι οπωσδήποτε ψεύτικοι· και οι ίδιοι οι
Σαμαρείτες έπεσαν σε αίρεση. Οι Εβραίοι στο μεταξύ αναμένουν το πλήρωμα της
θεϊκής αποκαλύψεως.
Ο Χριστός είναι το πλήρωμα της αποκαλύψεως, και η δυνατότητα της
ορθής λατρείας είναι τώρα εφικτή: «Έρχεται ώρα, και νυν εστι …» Η ώρα αυτή
αρχίζει με την παρουσία του Κυρίου στη γη, γιατί η Βασιλεία του Θεού είναι
εγγύς – μαζί μας και μέσα μας. Από την ώρα αυτή και στο εξής, «οι αληθινοί
προσκυνηταί προσκυνήσουσι τω Πατρί εν πνεύματι και αληθεία». Επομένως, η
γνώση του ανθρώπου και η αντίληψη του για τον Θεό τώρα εκπληρώνονται,
εφόσον η αληθινή λατρεία του αληθινού Θεού αποκαλύπτεται εν τω Χριστώ και
δι’ Αυτού. Οι πιστοί δεν θα προσκυνούν πλέον έναν άγνωστο Θεό αλλά τον Θεό
Πατέρα, και αυτό θα γίνεται μόνο «εν πνεύματι και αληθεία». Θα Τον λατρεύουν
με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος και εν Χριστώ, τω Υιώ και Λόγω του Θεού, γιατί
Αυτός είναι η Αλήθεια (Ιωάν. 14,6). Ο Θεός θα λατρεύεται εν τη αληθεία του
λόγου Του, που αποκαλύπτεται στον άνθρωπο πάνω στη γη στο Πρόσωπο του
Ιησού Χριστού.
Επιπλέον, «ο Πατήρ τοιούτους ζητεί τους προσκυνούντας Αυτόν». Δηλαδή,
ο Πατήρ αναζητεί εκείνους που έχουν επίγνωση ότι δεν είναι δυνατόν να Του
αποδίδεται λατρεία με την ανθρώπινη λογική, όπως πρέσβευαν οι Έλληνες ή
σύμφωνα με την αντίληψη των Εβραίων, οι οποίοι είχαν περιορίσει τον_
Κύριο στο έθνος τους και στη γη των πατέρων τους. Αλλά ο ένας και αληθινός
Θεός δεν υπόκειται σε καμιά ανθρώπινη σύλληψη και είναι αδύνατο να
περικλεισθεί από οτιδήποτε. Ο ένας αληθινός Θεός είναι Πνεύμα, και οι αληθινοί
προσκυνητές Του Τον λατρεύουν εν τω Πνεύματι Του, στον χώρο της καρδιάς, με
απόλυτο τρόπο, όλες τις ώρες και σε όλους τους τόπους της δεσποτείας Του. Η
αληθινή λατρεία δεν είναι δυνατόν ποτέ να αναμιχθεί με εθνικισμό ή με
οποιοδήποτε άλλο στοιχείο του κόσμου αυτού.
«Πνεύμα ο Θεός, και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία
δει προσκυνείν». Ο Θεός είναι και Πατήρ και Πνεύμα· και όσοι Τον προσκυνούν
προσφέρουν λατρεία «εν τη αληθεία» της μετανοίας. Η αλήθεια αυτή εμπνέεται
από το Πνεύμα της Αληθείας που εκπορεύεται από τον Πατέρα και χαρακτηρίζει
τον άνθρωπο, όταν μετανοεί εν πνεύματι και αληθεία, με όλη την καρδιά και την
ψυχή του, και διψά και ποθεί τον Θεό με όλο το είναι του. Και η απόλυτη, τέλεια
οδός της αληθινής λατρείας Του ξεκινά γνωρίζοντας Τον, όπως ο υιός γνωρίζει
τον πατέρα του. Αυτή είναι η αληθινή θρησκεία, η θρησκεία της καρδιάς,
αποκεκαλυμμένη εσχάτως από τον Κύριο Ιησού, τον Υιό του Θεού. Μέσω της
πίστεως μας στο Πρόσωπο Του ανακαλύπτουμε την Πατρότητα Του και
γινόμαστε τέκνα Του αληθινά, τέκνα της ημέρας, τέκνα του φωτός, τέκνα της
αλήθειας Του.
«Λέγει αυτώ η γυνή· οίδα ότι Μεσσίας έρχεται ο λεγόμενος Χριστός· όταν
έλθη εκείνος, αναγγελεί ημίν πάντα. Λέγει αυτή ο Ιησούς· εγώ ειμι ο λαλών σοι».
Έχοντας δει τον Κύριο ως έναν συνηθισμένο Εβραίο, στη συνέχεια ως
άνθρωπο που υπερέβαινε σε μεγαλοσύνη τον πατριάρχη Ιακώβ, έπειτα ως
Προφήτη, η Σαμαρείτιδα είναι τώρα έτοιμη να Τον ομολογήσει ως τον Χριστό, ως
τον Μεσσία. Ο Κύριος την οδήγησε σε τέτοια πληρότητα γνώσεως, ώστε έγινε
ικανή να ευαγγελισθεί τους ομοεθνείς της, που θα ομολογήσουν: «Ουκέτι δια την
σην λαλιάν πιστεύομεν· αυτοί γαρ ακηκόαμεν, και οίδαμεν ότι ούτος εστιν
αληθώς ο Σωτήρ του κόσμου, ο Χριστός».
Η υπέροχη αυτή αφήγηση δείχνει με μεγάλη ευκρίνεια πως η διάνοια του
ανθρώπου ανυψώνεται σταδιακά προς την αληθινή γνώση του Θεού, από τη
στιγμή που θα δεχθεί τον λόγο του Χριστού. Πρώτα ανακαλύπτει τη θεϊκή
δύναμη του λόγου αυτού και η πίστη του κραταιώνεται. Στη συνέχεια αποδέχεται
την αλήθεια του Χριστού‐Θεού, καθοδηγούμενος από το ορθό δόγμα. Ο νοερός
οφθαλμός του καθαίρεται και αρχίζει να βλέπει διαυγώς με Ποιόν βρίσκεται σε
επαφή. Φως εκχέεται σε όλη την ψυχή του, έως ότου η καρδιά του πλημμυρίζει
από το θεϊκό φως του Ηλίου της δικαιοσύνης. Γίνεται τέκνο της ημέρας, αφού ο
Εωσφόρος έχει ανατείλει στην καρδιά του. Τότε ενώνεται με τον Θεό και Τον
λατρεύει εν πνεύματι και αληθεία. Με όλη την καρδιά του προσφέρει λατρευτική
προσκύνηση σε Αυτόν τον Θεό, ο Οποίος τον τίμησε με τη χάρη Του, γνωρίζοντας
ότι Αυτός μόνος είναι ο ένας αληθινός Θεός και Σωτήρας του κόσμου._
«Η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και Πατρός και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος είη μετά πάντων υμών».