giannis73 wrote:Συμφωνώ μαζί σου student και τα είπες πάρα πολύ ωραία.
Και για να προβληματίσω θα πω το εξής ,δεν γίνεται να είναι κάποιος Χριστιανός Ορθόδοξος και να μην πιστεύει πως ότι είναι γραμμένο στην Παλαιά και στην Καινή Διαθήκη είναι 100% αλήθεια.
Αν αμφισβητεί κάτι είναι από έλλειψη γνώσης και πίστης και αν αμφισβητεί κακοπροαίρετα τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.
Όταν έχουμε μια απορία σε κάτι και θέλουμε καλοπροαίρετα να μάθουμε την αλήθεια ,δεν έχουμε να κάνουμε τίποτα άλλο παρά πρώτα προσευχή στον Κύριο να μας φωτίσει και δεύτερον να ψάξουμε να βρούμε τι λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας που έχουν εξηγήσει σχεδόν όλα όσα εξηγούνται και καταλαβαίνονται από τον άνθρωπο.
Βρισκόμαστε στην εποχή της εύκολης πληροφορίας λόγω του ίντερνετ και δεν υπάρχει δικαιολογία έλλειψης πληροφορίας.
Εδώ βρίσκουμε ότι άχρηστη πληροφορία μπορεί να μας έρθει στο κεφάλι για τα πιο απίθανα πράγματα και δεν μπορούμε να βρούμε κάποια κείμενα Πατέρων της Εκκλησίας μας που να εξηγούν τις απορίες μας?
Εκτός αν δεν πιστεύουμε και τους Πατέρες της Εκκλησίας, οπότε τότε υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα.
Άσε που έχουμε και τον Πνευματικό μας να τον ρωτήσουμε, εκτός αν δεν έχουμε και Πνευματικό ,οπότε η αρχή πρέπει να γίνει από εκεί και όχι από το να καταλάβουμε τις Γραφές από μόνοι μας.
Ταπείνωση και πίστη χρειάζεται για να σωθούμε ,γιαυτό και μιλάμε για πίστη και δεν μιλάμε για γνώση ,αφού η πίστη είναι όταν κάτι δεν το γνωρίζουμε καλά ή δεν το καταλαβαίνουμε καλά αλλά παρόλαυτά το πιστεύω πως είναι αλήθεια.
Πως μπορούμε να περιμένουμε να γνωρίζουμε τα πάντα ή να καταλαβαίνουμε τα πάντα (δηλαδή να είμαστε ίσοι με τον Θεό) για να πιστέψουμε?
Ο Κύριος όταν ήθελε να κάνει κάποιο θαύμα σε κάποιον δεν τον ρωτούσε ,γνωρίζεις ή καταλαβαίνεις πως είμαι ο Θεός ,αλλά του έλεγε πιστεύεις πως είμαι Αυτός που μπορεί να σε σώσει?
Την πίστη του ήθελε να δει και όχι την γνώση του.
Θέλει ταπείνωση η αληθινή πίστη.
Γιάννη μου συμφωνώ με αυτά που λες μεν, ειδικά στις αναφορές σου στη σημασία της πίστης που είναι και το πιο σημαντικό. Ανακύπτει ένα άλλο ζήτημα δε, το οποίο και αυτό συνδέεται άμεσα με την εποχή της άπλετης πληροφορίας που ζούμε και όχι μόνο.
Το θέμα έχει να κάνει με αυτό που γενικά αναφέρεται σαν "Πατέρες". Και εξηγούμαι.
Ο όρος "πατέρες" τα τελευταία χρόνια έχει χάσει το ξεκάθαρο νόημά του και έχει οδηγήσει σε διάφορες δυσκολίες που συναντάμε πλέον καθημερινά. Αν ρωτήσεις σήμερα 10 Ορθόδοξους Χριστιανούς τί σημαίνει Πατέρες και αν διαβάσεις 10 τοποθετήσεις Ορθόδοξων Χριστιανών για το τί είπαν οι Πατέρες θα δεις εύκολα ότι έχει χαθεί ο μπούσουλας. Ο λόγος? Ολα και όλοι έχουν γίνει Πατέρες και γραπτά των Πατέρων.
Αναφέρεται κάποιος σε κάτι που είπε κάποιος γέροντας πριν κάποιες δεκαετίες. Σου λέει άκου τι είπαν οι πατέρες. Μιλάει κάποιος για επιφανής θεολόγους όπως ο Τρεμπέλας. Θα σου πει άκου τι είπαν οι πατέρες. Παραθέτει κάποιος τα γραπτά κάποιου Αγίου, σου λέει διάβασε τί έγραψαν οι πατέρες. Ανεβαίνει ένα βίντεο πχ με τον Ιωσήφ τον Βατοπεδινό. Σου λέει άκου τί είπαν οι Πατέρες.
Οσο πιο παλιά πάμε, τόσο πληθαίνουν οι πατέρες. Ο οποιοδήποτε έγραψε πριν το 1900, έχει γίνει πατέρας. Οποιοσδήποτε αναφέρεται στην πατρολογία του Migne, έχει γίνει πατέρας. Με λίγα λόγια, έχει χαθεί η μπάλα με το θέμα πατέρες. Και κατά συνέπεια, όταν κάποιος όπως εσύ τώρα, δίνει την πολλή ορθή και καλοπροαίρετη συμβουλή σε κάποιον άλλον "διάβασε τι είπαν οι πατέρες" όχι μόνο να μπερδεύει χειρότερα αυτόν που θέλει να βοηθήσει αλλά μερικές φορές να τον οδηγεί σε εντελώς λάθος δρόμο μιας και κάτι που ο άλλος θα διαβάσει κάτω από την ομπρέλα πατέρες μπορεί να μην έχει καμία σχέση με εκκλησιαστικό πατέρα.
Κοίτα ένα απλό παράδειγμα για αυτό που λέω.
Αναφέρει η wiki στο λήμμα Πατέρες της Εκκλησίας
Εκκλησιαστικοί Πατέρες ή Πατέρες της Εκκλησίας ονομάζονται οι εκκλησιαστικοί θεολόγοι και συγγραφείς κυρίως κατά τους πρώτους πέντε αιώνες του Χριστιανισμού, οι οποίοι άσκησαν μεγάλη επιρροή.http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE% ... E%B5%CF%82H orthodoxwiki επαναλαμβάνει το ίδιο
http://orthodoxwiki.org/Church_FathersΑλλού στη βικιπέδια αναφέρεται ότι αυτό είναι αποτέλεσμα δυτικών προκαταλήψεων
Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως η προκατάληψη της Δύσης για το Βυζάντιο, για λόγους ιστορικούς και δογματικούς, οδήγησε τους Πατρολόγους να περιορίζουν την Πατερική περίοδο, στη χρονική περίοδο των τεσσάρων πρώτων Οικουμενικών Συνόδων ή να σταματούν την εξέταση της πατερικής γραμματείας στον Ιωάννη Δαμασκηνό. Συχνά μάλιστα η περίοδος των πρώτων χριστιανών συγγραφέων χαρακτηρίζεται ως ακμή της πατερικής γραμματείας, ενώ οι μεταγενέστερες ως παρακμή και πολλές φορές δεν εξετάζονται καθόλου.http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE% ... E%AF%CE%B1Η δε ΟΟΔΕ το τεντώνει κάπως χρονικά και το πάει μέχρι τον 8ο αιώνα.
Κατά το δυτικό σχολαστικισμό, δηλαδή τη φιλοσοφική θεολογία που αναπτύχθηκε στη δυτική Ευρώπη μετά το Σχίσμα του 1054 και έφτασε στην ακμή της κατά το μεσαίωνα, η πατερική εποχή σταματά στον 6ο αιώνα μ.Χ. για τη δυτική Εκκλησία (τελευταίος δυτικός Πατέρας ο άγιος Ισίδωρος Σεβίλλης) και στον 8ο αιώνα για την ανατολική (τελευταίος ανατολικός Πατέρας ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός). Η νεώτερη ιστορική και φιλολογική έρευνα, που αναπτύχθηκε στη δύση και υιοθέτησε τα κριτήρια του σχολαστικισμού, υιοθέτησε και αυτή την ιδέα και διαχωρίζει την «πατερική γραμματεία» (τα έργα των Πατέρων μέχρι τον 8ο αιώνα) από τη «βυζαντινή γραμματεία», δηλαδή τα έργα των Βυζαντινών συγγραφέων μετά τον 8ο αιώνα.http://www.oodegr.com/oode/pateres1/ti_einai1.htmΓια να καταλήξει βεβαίως τελικά ότι
Η Ορθόδοξη Εκκλησία όμως θεωρεί ότι η θεολογία της είναι πάντα πατερική και μόνο στο βαθμό που συνεχίζει να είναι πατερική μπορεί να είναι επίσης έγκυρη και αληθής. Έτσι, διακρίνει φορείς του πατερικού της πνεύματος σε όλους τους χριστιανικούς αιώνες, από το 2ο (πρώτη μετά τους αποστόλους γενιά, άγιοι Κλήμης Ρώμης, Πολύκαρπος Σμύρνης, Ιγνάτιος Αντιοχείας ο Θεοφόρος κ.ά.) μέχρι τους υστεροβυζαντινούς χρόνους (π.χ. άγιοι Γρηγόριος Παλαμάς, 14ος αι., Μάρκος Ευγενικός, 15ος αι.) αλλά και μετά το Βυζάντιο (άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης, 18ος-19ος αι., οι Ρώσοι άγιοι του 19ου αι. Ιγνάτιος Μπραντσιανίνωφ και Θεοφάνης ο Έγκλειστος, Ιννοκέντιος Βενιαμίνωφ κ.ά.), ενώ και σήμερα διαφαίνονται έντονα αρκετοί αυθεντικοί φορείς του πατερικού πνεύματος της εκκλησιαστικής θεολογίας, κάποιοι από τους οποίους έχουν αναγνωριστεί επίσημα ως άγιοι [π.χ. οι άγιοι Νεκτάριος Πενταπόλεως, Λουκάς ο Ιατρός, Ιωάννης της Σαγκάης (Μαξίμοβιτς), Νικόλαος Αχρίδος (Βελιμίροβιτς) κ.ά.], ενώ άλλοι, αν και δεν έχουν αναγνωριστεί «επίσημα», με εκκλησιαστική «απόφαση» οποιουδήποτε είδους, αναγνωρίζονται στην πράξη ως τέτοιοι, όπως π.χ. οι άγιοι διδάσκαλοι Ιουστίνος Πόποβιτς, Σωφρόνιος Σαχάρωφ, Φιλόθεος Ζερβάκος κ.ά.οπότε σαν λογικό επόμενο φτάνουμε στο παρατηρούμενο σήμερα μπάχαλο μιας και με τέτοιου είδους αδιόρατα και αυθαίρετα κριτήρια τους κάναμε όλους πατέρες και τελειώσαμε. Παρατήρησε σε παρακαλώ τη χρήση των όρων "φορείς του πατερικού πνεύματος", "διαφαίνονται", τη έντεχνη σύνδεση της αναγνώρισης αγιότητας με τη θέση του εκκλησιαστικού πατέρα κλπ.
Οπως βλέπεις λοιπόν αδελφέ, το "μελέτα του πατέρες" σαν γενική συμβουλή όταν συνοδεύεται από τα λαστιχώδη πατερικά κριτήρια της ΟΟΔΕ (που είναι και τα κυρίαρχα αυτή τη στιγμή στην έννοια του εκκλησιαστικού πατέρα) οδηγεί πολύ απλά σε χάος και σε σύγχυση. Ενώ σε γενικές γραμμές, όσο και αν μας χαλάει που οι πολυαγαπημένοι μας Βυζαντινοί ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ δεν εμπίπτουν στην κατηγορία του εκκλησιαστικού πατέρα, πόσο μάλλον γέροντες, μοναχοί, ιεροκήρυκες, θεολόγοι, οι Πατέρες είναι λίγοι, ξεκάθαροι, και πολύ παλαιοί. Αντε μέχρι τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό τον 7ο αιώνα και ας λέμε ότι αυτά είναι δυτικά κριτήρια. Τα από εκεί και πέρα ξεφεύγουν από την κοινή συνισταμένη, δεν ορίζονται ξεκάθαρα από κάποιον κανόνα της εκκλησίας που να ορίζει πατέρα τον τάδε ή τον δείνα, και το μόνο που καταφέρνουν είναι να αφαιρούν από το κύρος και τη σημασία των πραγματικών εκκλησιαστικών πατέρων ανάγοντας του πάντες σχεδόν που συνέγραψαν οτιδήποτε σε πατέρα της ορθοδοξίας. Μη γένοιτο.
Για να μην παρεξηγηθώ, προσωπικά ούτε απαξιώνω τους μεταγενέστερους εκκλησιαστικούς συγγραφείς, πολλοί από τους οποίους ήταν και Άγιοι, ούτε τους σύγχρονους συγγραφείς εκκλησιαστικών θεμάτων και δεν έχω κανένα πρόβλημα να εμφανίζεται και ένας νέος εκκλησιαστικός πατέρας κάθε μήνα . Αν στέλνει ο Θεός καλώς να ορίσει, όπως γίνεται και με τους Αγίους οι οποίοι και συνεχώς έρχονται. Αλλά ενώ με τους Αγίους υπάρχουν ξεκάθαρα κριτήρια και επίσημες αποφάσεις που καθορίζουν το ποιος είναι Αγιος, κάτι τέτοιο δεν υπάρχει για τους εκκλησιαστικούς πατέρες με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η θολούρα και η αυθαιρεσία, κάτι που κάνει κακό στην εκκλησία μας.
Εν κατακλείδι, ας εξετάσουμε την εξής περίπτωση. ΑΝ επιλέξουμε να πορευτούμε με την προσέγγιση ότι οι εκκλησιαστικοί Πατέρες φτάνουν έστω μέχρι τον 7ο αιώνα και έκανε κάποιος μια ανασκόπιση σε όλες τις συζητήσεις του φόρουμ που χρησιμοποιούν παραθέσεις από γραπτά με τον ισχυρισμό ότι προέρχονται από πατέρα της Εκκλησίας. Πόσα από αυτά λες θα ανήκαν όντως σε κάποιον από τους παρακάτω πατέρες όπως αυτοί ορίζονται μέσα στους πρώτους 7 αιώνες:
2 Apostolic Fathers
2.1 Clement of Rome
2.2 Ignatius of Antioch
2.3 Polycarp of Smyrna
3 Greek Fathers
3.1 Irenaeus of Lyons
3.2 Clement of Alexandria
3.3 Origen of Alexandria
3.4 Athanasius of Alexandria
3.5 Cappadocian Fathers Basil the Great Gregory of Nyssa Gregory Nazianzus
3.6 John Chrysostom
3.7 Cyril of Alexandria
3.8 Maximus the Confessor
3.9 John of Damascus
Ξέρεις πόσα? Ελάχιστα. 9 στα 10 αναφέρονται σαν γραπτά των πατέρων ενώ στην πραγματικότητα είναι είτε γραπτά Αγίων, είτε γραπτά μοναχών, είτε γραπτά γερόντων, είτε γραπτά θεολόγων. Ακόμα και γραπτά ανωνύμων ή ψευδεπίγραφα τα βάζουμε κάτω από την ομπρέλα γραπτά των πατέρων. Γιατί? Γιατί έτσι μας βολεύει πάλι. Πατέρες a la carte. Ετσι όμως δεν γίνεται δουλειά παρά μόνο κακή και αυθαίρετη χρήση του όρου "πατέρας" για να δώσει ο καθένας κάποια ιδιαίτερη βαρύτητα στη θέση που θέλει να υποστηρίξει και καταλήγουμε να φαίνεται ότι οι πατέρες διαφωνούν μεταξύ τους ή δεν ξέρουν τί λένε.
Επαναλαμβάνω λοιπόν ότι αντιλαμβάνομαι την καλή πρόθεση της συμβουλής σου και συμφωνώ με αυτήν. Αλλά δυστυχώς τα πράγματα έχουν θολώσει αρκετά και εκεί που πάμε να τα ξεδιαλύνουμε πολλές φορές τα μπερδεύουμε χειρότερα.
Ενας καλός μπούσουλας για εμένα ήταν πάντα το όσο πιο παλιά τόσο πιο καλά. Οπότε η σειρά στην οποία συνήθως θα στηριχθώ στη μελέτη μου είναι πρώτα η Αγία Γραφή η οποία και είναι η βάση, και όσα καταλάβω με το φτωχό μου το μυαλό. Οτι δεν καταλάβω και θέλω να το ψάξω, ανατρέχω στου πρωτοχριστιανικούς πατέρες όπως αυτοί αναφέρθηκαν παραπάνω. 99 στις 100 φορές το θέμα εκεί κλείνει μιας και οι παραπάνω έχουν σχεδόν εξαντλήσει τα θέματα και η συνήθης ομοφωνία τους κλείνει με τον Ορθόδοξα αποδεκτό τρόπο (πατερική ομοφωνία) το θέμα. Αν εκεί δεν βρεθεί κατεύθυνση, ψάχνω και στους Βυζαντινούς συγγραφείς, και στους νεώτερους χριστιανικούς συγγραφείς, και στα γραπτά των Αγίων, μετά και σε θεολόγους, και σε γέροντες, και σε ιερείς και παντού. Αλλά τον όρο Πατέρα της Εκκλησίας αποφεύγω να τον χρησιμοποιώ γενικόλογα και αόριστα προσέχοντας όταν παραπέμπω κάποιον σε πατερικά γραπτά να τον παραπέμπω συγκεκριμένα, σε συγκεκριμένο Πατέρα και σε συγκεκριμένο έργο του σχετικό με το θέμα. Ειδάλλως δεν βοηθώ αλλά μάλλον μπερδεύω.
Εγερθήσεται γὰρ ἔθνος ἐπὶ ἔθνος καὶ βασιλεία ἐπὶ βασιλείαν, καὶ ἔσονται λιμοὶ καὶ λοιμοὶ καὶ σεισμοὶ κατὰ τόπους· πάντα δὲ ταῦτα ἀρχὴ ὠδίνων...